• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Anonym (.)

Ni som anser att det är att påtvinga barnet förälderns livsstil att äta vegetariskt: ni gör samma sak - påtvingar era barn en kost innehållande kött.

• Anonym (x)
    Anonym (Paul) skrev 2017-03-29 20:23:33 följande:

Det är ju uppenbart att det har skett ett missförstånd här. Din dotter undrade om lasagnen var vegetarisk och frågade därför läraren om hon kunde äta den. Läraren uppfattade det som att barnet frågade om hon fick lov att ta av lasagnen. Sånt händer tyvärr. Man får lära sig av misstagen. Nu har nog din dotter lärt sig att hon måste uttrycka sig tydligare när hon undrar om det är kött in maten.

Tror samma till 110 procent. 
  • Glinda från Oz

Om båda rätterna fanns framme och ditt barn var medveten om att det är kött förstår jag inte problemet. Ditt barn har en egen fri vilja och kanske inte alls vill vara vegetarian. Du får såklart servera vad du vill hemma och ett barn mår inte dåligt av att vara vegetarian, men du ska inte styra över vad barnet äter borta.

• BahHumbug
    Anonym (.) skrev 2017-03-29 20:35:43 följande:

Ni som anser att det är att påtvinga barnet förälderns livsstil att äta vegetariskt: ni gör samma sak - påtvingar era barn en kost innehållande kött.

En sund och vettig förälder förbjuder inte sitt barn att äta något.
    En sund och vettig förälder låter sitt barn välja. En del väljer att äta vegetariskt när de blir äldre och vet mer om livet. Det bästa vore om man åt vegetariskt en del dagar och kött en del dagar så att barnen får variation.
  • BahHumbug
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 20:41:33 följande:

Om båda rätterna fanns framme och ditt barn var medveten om att det är kött förstår jag inte problemet. Ditt barn har en egen fri vilja och kanske inte alls vill vara vegetarian. Du får såklart servera vad du vill hemma och ett barn mår inte dåligt av att vara vegetarian, men du ska inte styra över vad barnet äter borta.

Så som jag förstod det så förstod inte barnet att det var kött i lasagnen då det inte är kött i lasagnen barnet äter hemma. om jag förstod det hela rätt så förstår inte barnet alltid att det är kött och vart köttet kommer ifrån och de pratar inte om det hemma så länge inte barnet frågar. Barnets yngre syskon vet att kött är kött men inte sjuåringen.

Barnet hade frågat läraren om den fick äta lasagne och läraren hade inte sagt till om att det var kött i lasagnen och barnet fick dåligt samvete.
    Med andra ord, TS har förbjudit sina barn att äta kött och pratar inte om hur eller vart köttet kommer ifrån och tycker att läraren ska hålla koll på vad barnet äter.
  • Poascenko
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Hur hade du själv reagerat i frökens sits? Berätta för barnet i ettan att han ska äta vegetariska rätten mot alla odds trots den inte var god?

Missförstå mig rätt. Jag föredrar också vegetariska rätter, men jag får personligen ett jätte problem när någon mamma a) tvingar på sina barn sina kostvanor och b) tänker missionera andra.

Har den vegetariska rätten inte varit bra, borde du nog komma med egna förslag att peppa den veg matlagningen på skolan, alternativt, undervisa barnet hemma.
  • BahHumbug
    Poascenko skrev 2017-03-29 20:47:03 följande:
    Hur hade du själv reagerat i frökens sits? Berätta för barnet i ettan att han ska äta vegetariska rätten mot alla odds trots den inte var god?

Missförstå mig rätt. Jag föredrar också vegetariska rätter, men jag får personligen ett jätte problem när någon mamma a) tvingar på sina barn sina kostvanor och b) tänker missionera andra.

Har den vegetariska rätten inte varit bra, borde du nog komma med egna förslag att peppa den veg matlagningen på skolan, alternativt, undervisa barnet hemma.
    Tror även att det är lättare att gå från köttis till veggis än att gå från veggis till köttis.
    När ett barn växer så kan det vara bra om den får i sig saker via kosten istället för tabletter. Sedan finns det inget som säger att man kan erbjuda mer grönsaker och liknande till en liten bit kött.
  • BahHumbug
    BahHumbug skrev 2017-03-29 20:54:53 följande:
    Tror även att det är lättare att gå från köttis till veggis än att gå från veggis till köttis.
    När ett barn växer så kan det vara bra om den får i sig saker via kosten istället för tabletter. Sedan finns det inget som säger att man kan erbjuda mer grönsaker och liknande till en liten bit kött.
    Förlåt, citerade helt fel. Det var inte meningen.
  • eh no thx

Börjar undra om denna "mamma" är ett troll som vill provocera eller bara är otroligt irriterande..?

HURSOMHELST; Låt din unge äta vad HON vill, är inte nånting som du ska bestämma? Tror det snarare är du som slagit in i HENNES huvud under hela HENNES barndom att det är "sååå hemskt" att äta kött så HON har börjat tro dig, kallas att bli manipulerad (:

• eh no thx
    Anonym (.) skrev 2017-03-29 20:35:43 följande:

Nej? Om mina barn vill äta vegetarisk/vegansk mat så är det klart dom får det, försök inte ens hahaha
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?