• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Poascenko
    BahHumbug skrev 2017-03-29 20:55:56 följande:
    Förlåt, citerade helt fel. Det var inte meningen.
    Det är lugnt.

Men med tanke på ts: FÅR SKOLAN GE KÖTT TILL MITT BARN,är svaret: JA.
    Eftersom det även finns vegetariska rätter som barnet inte vill ha.

Jag tror varken att ts barn är vegetarian sedan födelsen. Heller inte tror jag att något barn på ettan berättar för andra att han inte vill äta djur. Det påminner snarare om något som mamman sagt eftersom hon bestämt sig för 5 månader sedan att bli veggi.
  • BahHumbug
    eh no thx skrev 2017-03-29 21:05:22 följande:
    Nej? Om mina barn vill äta vegetarisk/vegansk mat så är det klart dom får det, försök inte ens hahaha
    Tror även att det är lättare att gå från köttis till veggis än att gå från veggis till köttis.
    När ett barn växer så kan det vara bra om den får i sig saker via kosten istället för tabletter. Sedan finns det inget som säger att man kan erbjuda mer grönsaker och liknande till en liten bit kött.
  • BahHumbug
    Poascenko skrev 2017-03-29 21:08:36 följande:
    Det är lugnt.

Men med tanke på ts: FÅR SKOLAN GE KÖTT TILL MITT BARN,är svaret: JA.
    Eftersom det även finns vegetariska rätter som barnet inte vill ha.

Jag tror varken att ts barn är vegetarian sedan födelsen. Heller inte tror jag att något barn på ettan berättar för andra att han inte vill äta djur. Det påminner snarare om något som mamman sagt eftersom hon bestämt sig för 5 månader sedan att bli veggi.
    Så som jag förstod det så pratar mamman inte om kött och liknande om barnen inte frågar. Hennes barn trodde att lasagnen på skolan var samma som de åt hemma. TS skrev även att hennes dotter inte alltid tänker på att det är kött och liknande. Det är inte lärarens uppgift att berätta för barnet att det är kött i maten då mamman inte pratar om det hemma. Läraren hade fått frågan från sjuåringen om hon fick äta av lasagnen då hon trodde att det var samma mat som hemma.

TS har skrivit att hon har förbjudit barnet att äta kött.
  • sextiotalist

När man läser den här tråden så inser man att varken vegetarianer eller veganer tillhör den lugna, harmoniska delen av mänskligheten. Inte fredliga heller.

• sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2017-03-29 20:35:43 följande:

Ni som anser att det är att påtvinga barnet förälderns livsstil att äta vegetariskt: ni gör samma sak - påtvingar era barn en kost innehållande kött.

Vi har aldrig tvingat vår son att äta kött. Skulle han velat, så hade han fått äta endast grönsaker, men han tycker om kött. Han funderar på att ta jägarexamen, ingen av oss jagar.
  • Poascenko

Nuförtiden ska skolan ta hand om allt och alla, och självklart ska den även ta ansvaret på sig när någon 6 åring hellre äter köttfärssås än den veggi rätten på skolan som mamman rekommenderar. Liksom ska hela personalen ha koll på muslimska barn som hellre äter köttbullar än hummus.

Jag accepterar att personalen ska ha koll på barn som har någon slags matallergi eller diabetes. Men det är en helt annan femma.

• Anonym (Lärare)

Jag har läst hela tråden och är helt fascinerad och förskräckt över hur vissa användare uttrycker sig och delar med sig av sitt tyckande!

Jag jobbar som lärare i en årskurs 1 och tänkte berätta lite kort om hur vi jobbar.

Vi har 3 vegetariskt anmälda barn av 25. 2 av dom är vegetariskt anmälda pga av att dom inte äter kött som inte är halalslaktat och skolan kan då inte möta detta. Den sista är vegetarian för att hen inte äter kött hemma. Det ligger aldrig i mitt yrke eller i proffession att värdera eller ifrågasätta elevernas kostval. Deras vårdnadshavare lämnar in en lapp till skolan om deras barns kost och den SKA vi möta och följa. Jag kan ALDRIG som lärare förbise det för att jag tycker något annat eller för att eleven i fråga vill äta kött utan det är vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag kontrollerar alltid att eleverna tagit det vegetariska alternativet (precis som jag kontrollerar att dom som är fläskfria tar det alternativet) och om dom inte skulle ha gjort det (vilket har hänt för att det andra ser godare ut) så får eleverna helt enkelt gå och skrapa av tallriken och gå och ta ny mat! Jag kan som personal aldrig ta beslut åt föräldrarna! Har det hänt upprepade gånger kontaktar jag föräldrarna för att informera om det och pratar med eleven och berättar att så länge hen eller han är vegetariskt anmäld gäller det och att dom får komma överrens hemma om det ska ändras.

Det ligger inte i en lärares proffession att avgöra elevens kost utan finns det tydliga riktlinjer ska det följas annars är det tjänstefel!

• Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Om ditt barn äter kött fast de erbjuds vegetariskt är knappast ett problem skolan har ansvar att hantera.
    Uppenbarligen är ditt barn inte så mycket vegetarian som du önskar...
  • Anonym (Emmy)

Det känns som många här verkar missa poängen... Om läraren vet att barnet inte äter kött, så borde hon självklart sagt att det var kött i maten. Sen får barnet göra ett eget val om det är någon hen vill äta eller inte.

Det känns som att läraren inte tänkte, och att barnet frågade om maten var "okej" att äta, dvs om rätten inte hade kött i sig.

Jag tycker att det är bra att ditt barn inte verkar må dåligt över det fortfarande, men tycker att du gärna kan ringa skolan och påminna att ditt barn inte vill äta kött och blev ledsen när läraren sa att rätten var okej när den inte var det.

• Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:31:56 följande:

Jag har läst hela tråden och är helt fascinerad och förskräckt över hur vissa användare uttrycker sig och delar med sig av sitt tyckande!

Jag jobbar som lärare i en årskurs 1 och tänkte berätta lite kort om hur vi jobbar.

Vi har 3 vegetariskt anmälda barn av 25. 2 av dom är vegetariskt anmälda pga av att dom inte äter kött som inte är halalslaktat och skolan kan då inte möta detta. Den sista är vegetarian för att hen inte äter kött hemma. Det ligger aldrig i mitt yrke eller i proffession att värdera eller ifrågasätta elevernas kostval. Deras vårdnadshavare lämnar in en lapp till skolan om deras barns kost och den SKA vi möta och följa. Jag kan ALDRIG som lärare förbise det för att jag tycker något annat eller för att eleven i fråga vill äta kött utan det är vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag kontrollerar alltid att eleverna tagit det vegetariska alternativet (precis som jag kontrollerar att dom som är fläskfria tar det alternativet) och om dom inte skulle ha gjort det (vilket har hänt för att det andra ser godare ut) så får eleverna helt enkelt gå och skrapa av tallriken och gå och ta ny mat! Jag kan som personal aldrig ta beslut åt föräldrarna! Har det hänt upprepade gånger kontaktar jag föräldrarna för att informera om det och pratar med eleven och berättar att så länge hen eller han är vegetariskt anmäld gäller det och att dom får komma överrens hemma om det ska ändras.

Det ligger inte i en lärares proffession att avgöra elevens kost utan finns det tydliga riktlinjer ska det följas annars är det tjänstefel!

Det du faktiskt gör är att avgöra elevens kost efter föräldrarnas önskemål. Hade du istället låtit barnen få välja själva överlåter du frågan till att stå mellan barn och förälder.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?