Inlägg från: Poascenko |Visa alla inlägg
  • Poascenko

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Hur hade du själv reagerat i frökens sits? Berätta för barnet i ettan att han ska äta vegetariska rätten mot alla odds trots den inte var god?

Missförstå mig rätt. Jag föredrar också vegetariska rätter, men jag får personligen ett jätte problem när någon mamma a) tvingar på sina barn sina kostvanor och b) tänker missionera andra.

Har den vegetariska rätten inte varit bra, borde du nog komma med egna förslag att peppa den veg matlagningen på skolan, alternativt, undervisa barnet hemma.
  • Poascenko
    BahHumbug skrev 2017-03-29 20:55:56 följande:
    Förlåt, citerade helt fel. Det var inte meningen.
    Det är lugnt.

Men med tanke på ts: FÅR SKOLAN GE KÖTT TILL MITT BARN,är svaret: JA.
    Eftersom det även finns vegetariska rätter som barnet inte vill ha.

Jag tror varken att ts barn är vegetarian sedan födelsen. Heller inte tror jag att något barn på ettan berättar för andra att han inte vill äta djur. Det påminner snarare om något som mamman sagt eftersom hon bestämt sig för 5 månader sedan att bli veggi.
  • Poascenko

Nuförtiden ska skolan ta hand om allt och alla, och självklart ska den även ta ansvaret på sig när någon 6 åring hellre äter köttfärssås än den veggi rätten på skolan som mamman rekommenderar. Liksom ska hela personalen ha koll på muslimska barn som hellre äter köttbullar än hummus.

Jag accepterar att personalen ska ha koll på barn som har någon slags matallergi eller diabetes. Men det är en helt annan femma.

• Poascenko
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 21:44:04 följande:

För att hålla mig till ämnet, som de flesta här inte klarar av pga deras emotionella utbrott, så är svaret NEJ.

Du som förälder bestämmer vad som gäller för barnet. Hade en lärare sagt till en muslimsk elev "'ät du fläsk lilla stackare" hade han/hon fått rejäla problem.

Och att vara vegetarian är ingen religion. Det är för det mesta ett informerat val.

Nja, men nu har skolan inte tvingat barnet att välja köttfärssås före morötter? Heller inte kommer någon lärare tvinga i fläsk i någon muslimsk elev.

Var får ni alla dessa idéer ifrån? 
  • Poascenko
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 21:56:34 följande:
    Som pedagog så skall du veta när det är propert att använda "hon/han/hen".
    Inte kommit med den korkade förklaringen "Hon, hen samma sak".

Så som du tramsar runt med att använda hen konsekvent fast du har avslöjat könet på ditt gena barn gör att du har undergrävt din trovärdighet i att vara en pedagog Påtalar också att om du hade varit en pedagog så hade du knappast ställt fråga huruvida vad en fröken får göra eller inte göra, då hade du vetat då en fröken på en skola är också pedagog med.

Dock får du bra betyg i hur man dra uppmärksamhet på ett ämne.
    Vad vill du ha sagt nu?
  • Poascenko
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 22:29:16 följande:
    Det framgår om du orkar dra kontext mellan det jag citerade av TS och det jag skrev som svar på det citerade..

Förutom då att jag gjorde tillägg på hennes felaktiga användande av "hen" samtidigt.
    Som redan sagt i dina tidigare inlägg. Du är alldeles för smart för mig. Och ja, jag orkar....
  • Poascenko

Jag orkar så mycket att jag förstår att du aldrig bidrar något i någon tråd utan enbart vill framstå som intellektuell. 

• Poascenko

Ts, helt ärligt, förstår jag inte kalabaliken. Skolan serverar jo redan vegetariska alternativ. Tydligen tyckte ditt barn inte om det och hellre vill ha köttfärssås. Vad tycker du ska personalen göra åt saken då? Vägra honom att äta sig mätt?

• Poascenko
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 11:37:31 följande:
    Ja de flesta barn som inte äter det som serveras får gå hungriga. Väldigt sällan föräldrar lagar en ny maträtt om den ursprungliga inte passar. Och det bör de inte heller.

Matransonerna på skolan är anpassade efter elevantalet. Köttätande barn får inte äta av den vegetariska maten eller allergimaten bara för att deras egna inte passar. Det samma gäller såklart för alla barn.
    Nonsens.
  • Poascenko

Hur kunde ts barn får tag i köttfärssås då? För det är väl det tråden handlar om?

• Poascenko
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 12:44:59 följande:
    Inget argument.
    Vadå inget argument? Jag vet inte vart du fått den övertygelsen ifrån, men för det mesta får även köttätare äta veg rätter på skolan och tvärtom.

Återigen, hur tror du har ts barn fått köttfärssås i sig annars då?
  • Poascenko
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-31 12:58:58 följande:
    På min skola fick vi inte äta av den vegetariska maten. Men det kan säkert skilja mellan olika skolor. Och sedan var det ju också ett bra tag sedan.
    Men du har läst ts?
  • Poascenko
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Ja, skolan får ge kött till ditt barn, än så länge barnet inte har någon allergi.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?