• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • Froken Lokens

Dem här tråden känns mest som en spinoff på tråden med mamman som inte uppskattar att det serveras vegetarisk kost i skolan.

Brist på fantasi ts?

• Anonym (Mamma)
    Froken Lokens skrev 2017-03-29 18:06:23 följande:

Dem här tråden känns mest som en spinoff på tråden med mamman som inte uppskattar att det serveras vegetarisk kost i skolan.

Brist på fantasi ts?

Ta dina spekulationer nån annanstans.
  • AniieeHär

För det första, du kan sluta skriva HEN, du har skrivt redan i TS att det är en HON.

För det andra, hon får väl välja själv? Eller? Det är väl bara för dig att påminna ungen om att om hon INTE vill ha den vegetariska maten så är det kött eller macka/ingenting som gäller. Hon är tillräkligt stor för att hålla koll på den biten nu.

Och att det självklart är ok om hon vill smaka på kött.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2017-03-29 18:04:11 följande:

Det är väl inte "hens" lärares fel att "hen" inte åt av den vegetariska mat som serverades?

Det var ju läraren som okejade det, annars hade hen inte ätit det.
  • Anonym (Också vegetarianer)

Hej. Vi är också vegetarianer och jag hade då blivit fly förbannad om samma sak hade hänt något av mina barn. På äldstas skola får barnen maten serverad när de Går de yngsta klasserna i alla fall.

Jag var däremot arg i går då sonen fått gelatingodisar på skolan. Är ju värre med rent kött, men vill Då ogärna att mina barn ska äta gelatingodisar heller.

Ta kontakt med skolan och se till att det aldrig händer igen skulle jag göra!

Jag tog då kontakt med rektor efter händelsen med gelatingodisar igår och hon lovade att ta tag i saken så det inte upprepas.

• Anonym (Mamma)
    AniieeHär skrev 2017-03-29 18:06:59 följande:

För det första, du kan sluta skriva HEN, du har skrivt redan i TS att det är en HON.

För det andra, hon får väl välja själv? Eller? Det är väl bara för dig att påminna ungen om att om hon INTE vill ha den vegetariska maten så är det kött eller macka/ingenting som gäller. Hon är tillräkligt stor för att hålla koll på den biten nu.

Och att det självklart är ok om hon vill smaka på kött.

Nej, hen får inte äta kött och inte vill hen det heller.
  • BahHumbug
    Anonym (Också vegetarianer) skrev 2017-03-29 18:07:51 följande:

Hej. Vi är också vegetarianer och jag hade då blivit fly förbannad om samma sak hade hänt något av mina barn. På äldstas skola får barnen maten serverad när de Går de yngsta klasserna i alla fall.

Jag var däremot arg i går då sonen fått gelatingodisar på skolan. Är ju värre med rent kött, men vill Då ogärna att mina barn ska äta gelatingodisar heller.

Ta kontakt med skolan och se till att det aldrig händer igen skulle jag göra!

Jag tog då kontakt med rektor efter händelsen med gelatingodisar igår och hon lovade att ta tag i saken så det inte upprepas.

Man behöver inte bli otrevlig när det blir ett fel.
    Man kan poängtera att det blev fel och att man uppskattar om man tänker på sådana saker i framtiden. Att bli arg och otrevlig gör inte saken bättre, två fel blir inte ett rätt.
  • Anonym (molly)

Den enda son verkar ha gjort fel i detta är du, ts, som inte låter dina barn välja vad de vill äta och dessutom ger det stackars barnet skuldkänslor "för att h.n åt en ko". Fy bubblan så elakt!!

Har också en nära väninna som äter vegetariskt. Hon har låtit sina barn välja och de har alla valt att äta kött och det låter hon dem göra. Var och en måste ju själv få bestämma. I ditt fall låter det som att du förbjudit ditt barn att äta kött. Hade det varit barnets eget val att äta vegetariskt hade barnet med säkerhet varit medveten om att den andra maten innehöll kött och inte blivit ledsen över ha ätit detta. Du verkar inte vara en trevlig eller sund förälder..

• BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:09:10 följande:
    Nej, hen får inte äta kött och inte vill hen det heller.
    Vad menar du med att barnet inte får äta kött?
    Är hon allergisk? Om hon är allergisk eller liknande så förstår jag att hon inte får äta. Men att bara säga till barnet "Du får INTE äta kött" för att man själv inte vill äta kött visar att man medvetet har gett barnet en bestämd kost. Om barnet själv sade att hon inte vill äta kött så blir det en annan sak.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?