Inlägg från: AniieeHär |Visa alla inlägg
  • AniieeHär

Får skolan ge kött till mitt barn?

För det första, du kan sluta skriva HEN, du har skrivt redan i TS att det är en HON.

För det andra, hon får väl välja själv? Eller? Det är väl bara för dig att påminna ungen om att om hon INTE vill ha den vegetariska maten så är det kött eller macka/ingenting som gäller. Hon är tillräkligt stor för att hålla koll på den biten nu.

Och att det självklart är ok om hon vill smaka på kött.

• AniieeHär
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:09:10 följande:
    Nej, hen får inte äta kött och inte vill hen det heller.
    Klart hon får. Det bestämmer hon själv. Sen om hon inte vill det så är det helt ok, men du ska inte bestämma det nu när on är så pass stor att hon kan göra det själv, lika lite som att du ska bestämma om hon leker med Kalle eller Ida, eller om hon ska rita med en blå penna eller en grön.
  • AniieeHär
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:27:32 följande:
    Jag antar att du inte lär dina barn vad du anser vara rätt och fel heller? Ni har inga regler, de får göra som de vill?
    Ja, för alla ateister tycker att det är ok att mörda folk för att de inte tror på Gud, och tror man inte på Gud för man göra vad man vill.

Eller?
  • AniieeHär
    Anonym (;)) skrev 2017-03-29 22:42:36 följande:

Har skummat igenom de flesta av dina inlägg TS, och vad jag förstår så tänkte barnet inte på att det var kött i lasagnen, utan trodde det var en sådan lasagne som ni hade hemma, det vill säga vegetarisk. 

För att svara på din fråga - nej, jag tycker inte att läraren skötte det hela på ett bra sätt. Läraren borde uttryckligen sagt till ditt barn att lasagnen är inte vegetarisk, och därför kan du, som vegetarian, inte äta av den. 

Det där tycker jag är fel. Det man bör göra är ju att se till att personen, i det här fallet TS dotter, FÖRSTÅTT att det är kött i, och sedan låta persone VÄLJA OM de vill smaka ändå eller låta bli.

Det finns inget "inte kan", så länge det inte handlar om allvarliga allergier eller sjukdomar.

Allmän reflektion: 100% av alla "födda vegetarianer" jag känner har börjat äta kött senast i sena tonåren. De flesta har sedan blivit pescetarianer eller äter kyckling eller bådadera. Bara en handfull har gått tillbaka till den sorts vegetariska mat som de fick hemma som små (helt veg eller lakto-ovo)
  • AniieeHär
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-29 23:43:21 följande:
    Ett barn har enligt lagen inte full autonomi och bestämmer därmed inte själv om allting.
    Anonym (Suck) skrev 2017-03-29 22:43:06 följande:

Om barnet nu ville äta lasagnen så får väl barnet göra det? Barnet åt frivilligt och det var ingen som tvingade barnet att äta det.

Ja och om barnet frivilligt skulle äta bajs eller röka hasch?
    Allting? Nej. Om de ska äta samma sak som sina kompisar när de är i skolan? Jo.

Hemma kan mamma låta bli att servera kött så mycket hon vill, men flickan är stor nog att själv välja vilken av de två lunchrätterna hon vill äta. 

Igen, med undantag för om det handlar om allvarliga allergier eller sjukdomar.
  • AniieeHär
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 00:14:20 följande:
    En 7-åring kan givetvis inte göra ett etiskt övervägande angående äta djur (andra levande varelser) utan behöver sina vårdnadshavares tillåtelse till det. De flesta barn har ju den tillåtelsen automatiskt då föräldrarna själva är djurätare men ett barn till vegetarianer har nödvändigtvis inte det.

Det är inte lärarens uppgift att göra etiska överväganden åt barn utan hen ska bara implementera vårdnadshavarnas.
    Du har totalfel här, i båda styckena, men orka diskutera det just nu. Jag har ont i huvuet och tänker ställa mig i duschen. Agree to diagree for now, så kan vi ta resten imorgon eller så.
  • AniieeHär
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-30 15:55:51 följande:
    Fast det är ju faktiskt så att man får i en skolmatsal inte välja mellan 2-3 rätter (fläsk, fläskfri och vegetarisk) då det inte är en betalande lunchrestaurang. Skolköken lagar x antal portioner till de som är anmälda till fläsk, fläskfri och veg.
    Beror alldels på vilken skola. Tvärtom är det till och med nuförtiden så att nästan kommuner (och jag har kollat, ägnat månader åt detta) har 1 kötträtt och 1 vegetarisk rätt. Varje dag, som är tänkt att räcka till ALLA som ALLA får ta av. Ett fåtal skolor har 3 rätter alltid eller ibland (dagens husman, dagens veg och dagens soppa) Det är bara hårdare matrestiktioner som lagas "portionsvis" så att säga.

I princip så är det bara förskolor och rena småskolor (1-3) som bara har 1 maträtt nuförtiden.
  • AniieeHär
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-30 18:32:39 följande:
    I hela Malmö kommun är det 3 rätter. Man kan tydligt se det på skolmatsalen det det står alla rätter och alternativ.
    1 Varför skrev du då i princip tvärt om i inlägget jag citerade?

2: Snabbkoll ger vid handen att den här veckan har Malmö Stad 2 rätter på sin skolmeny, 1 veg och 1 "husman" (som också är veg i alla fall 1 dag den här veckan) Men då har jag bara kollat 1 enda random skola, så det säger inte så mycket.
  • AniieeHär
    Anonym (Köttätare) skrev 2017-03-30 19:48:29 följande:
    Mina barn går i en mindre lokal skola, årskurs F till sex och där serveras bara En måltid, alltså inga alternativ. Och oftast är det en vegetarisk "skiträtt" som serveras.
    Om eleverna är allmänt missnöjda med maten så tycker jag att de och ni föräldrar bör verka för att det blir bättre. 
  • AniieeHär
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-06 21:44:37 följande:
    På den tiden människan började äta kött var hon en apa utan förmåga till abstrakt tänkande och moraliska resonemang. Vilken tur att vi kommit längre än så och inte längre gör precis som våra instinkter säger oss. Vem vill ha ett samhälle där det anses naturligt att slå ihjäl sin granne för att denne är irriterande? Eller våldta kvinnor för att lusten faller på?

Jag uppfostrar mina barn till tänkande varelser som klarar av att föra filosofiska resonemang och bygga sin moral på någonting högre än sina primära instinkter.
    Menar du nu att apor, framför allt då hominoidea, men egentligen alla primater:
    1: inte kan tänka abstrakt?
    2: inte kan föra moraliska resonemang?
    3: Människor inte är apor?

Och igen med dina faulty-comparison-fallacies. Du gör dig själv en otjänst där.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?