• Anonym (Mamma)

Får skolan ge kött till mitt barn?

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

• Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?
  • elyse

Nja. Som lärare hade jag nog upplyst barnet om att lasagnen inte var vegetarisk och att jag kunde prata med föräldrarna om hur vi ska göra i framtiden, men att just den dagen får barnet ta av det vegetariska. Magar som inte är vana vid animaliskt protein kan bli riktigt dåliga också.

• Anonym (123)

Personalen kan väl inte hålla koll på varenda blasthare i skolan? Köttfärsen såg godare ut och djuret var redan dött. Ingen skada skedd.

Och även en liten unge som är veg kan väl anta att en rätt som INTE är vegetarisk möjligtvis innehåller kött.

• Froken Lokens
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:27:35 följande:

Mitt barn vill inte äta djur, men har väldigt svårt att koppla att kött faktiskt kommer från djur. Hen var väldigt ledsen när hen insåg att det var ko hen ätit.

Min fråga gäller fortfarande om fröken har lov att göra så.

Ditt barn går i skolan men förstår inte att kött kommer från djur?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (123) skrev 2017-03-29 17:56:40 följande:

Personalen kan väl inte hålla koll på varenda blasthare i skolan? Köttfärsen såg godare ut och djuret var redan dött. Ingen skada skedd.

Och även en liten unge som är veg kan väl anta att en rätt som INTE är vegetarisk möjligtvis innehåller kött.

Det är en liten klass på tolv barn. Fröken visste mycket väl att hen inte äter kött.

Och nej, hen tänker inte så. Hen såg lasagne som i hens värld vi äter hemma flera gånger i månaden. Hen insåg inte att det var djur i.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:58:45 följande:

Det är en liten klass på tolv barn. Fröken visste mycket väl att hen inte äter kött.

Och nej, hen tänker inte så. Hen såg lasagne som i hens värld vi äter hemma flera gånger i månaden. Hen insåg inte att det var djur i.

Så "hen" vet inte att köttfärs kommer från djur?
  • Anonym (Mamma)

Tänker inte svara på andra kommentarer än de som handlar om det jag frågar om.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (A) skrev 2017-03-29 18:00:43 följande:

Så "hen" vet inte att köttfärs kommer från djur?

Säger man "köttfärs" så kopplar hen det såklart, men nu var det lasagne.
  • BahHumbug
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:58:45 följande:

Det blev ett fel och då pratar man om det med läraren. Man säger att det blev lite tokigt och att man uppskattar om man tänker till en gång extra. Sedan kan det vara bra att be om matlistan som skolan har så att du kan prata med ditt barn om volka maträtter som har kött i sig.

Misstag händer och i detta fallet så var det ett harmlöst misstag. Det vore en sak om barnet var hyperallergiskt. Nu är man en erfarenhet rikare och livet går vidare.

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:

Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.

Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".

Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.

Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Det är väl inte "hens" lärares fel att "hen" inte åt av den vegetariska mat som serverades?
  • Anonym (123)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 18:01:57 följande:
    Säger man "köttfärs" så kopplar hen det såklart, men nu var det lasagne.
    Ni får väl börja berätta för "hen" att det är kött i lasagne och att ni äter vegetarisk lasagne hemma.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?