Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Får skolan ge kött till mitt barn?

Om båda rätterna fanns framme och ditt barn var medveten om att det är kött förstår jag inte problemet. Ditt barn har en egen fri vilja och kanske inte alls vill vara vegetarian. Du får såklart servera vad du vill hemma och ett barn mår inte dåligt av att vara vegetarian, men du ska inte styra över vad barnet äter borta.

• Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 21:44:04 följande:

För att hålla mig till ämnet, som de flesta här inte klarar av pga deras emotionella utbrott, så är svaret NEJ.

Du som förälder bestämmer vad som gäller för barnet. Hade en lärare sagt till en muslimsk elev "'ät du fläsk lilla stackare" hade han/hon fått rejäla problem.

Och att vara vegetarian är ingen religion. Det är för det mesta ett informerat val.

Fast om barnet frågade om det var fläsk, läraren sa ja och barnet tog i alla fall, vad ska läraren göra åt det? Det är inte lärarens ansvar att barnen äter enligt den religion/etik föräldrarna anser är rätt. Det är ingen som tvingat i barnet kött eller ens trugat i barnet det.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:31:56 följande:

Jag har läst hela tråden och är helt fascinerad och förskräckt över hur vissa användare uttrycker sig och delar med sig av sitt tyckande!

Jag jobbar som lärare i en årskurs 1 och tänkte berätta lite kort om hur vi jobbar.

Vi har 3 vegetariskt anmälda barn av 25. 2 av dom är vegetariskt anmälda pga av att dom inte äter kött som inte är halalslaktat och skolan kan då inte möta detta. Den sista är vegetarian för att hen inte äter kött hemma. Det ligger aldrig i mitt yrke eller i proffession att värdera eller ifrågasätta elevernas kostval. Deras vårdnadshavare lämnar in en lapp till skolan om deras barns kost och den SKA vi möta och följa. Jag kan ALDRIG som lärare förbise det för att jag tycker något annat eller för att eleven i fråga vill äta kött utan det är vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag kontrollerar alltid att eleverna tagit det vegetariska alternativet (precis som jag kontrollerar att dom som är fläskfria tar det alternativet) och om dom inte skulle ha gjort det (vilket har hänt för att det andra ser godare ut) så får eleverna helt enkelt gå och skrapa av tallriken och gå och ta ny mat! Jag kan som personal aldrig ta beslut åt föräldrarna! Har det hänt upprepade gånger kontaktar jag föräldrarna för att informera om det och pratar med eleven och berättar att så länge hen eller han är vegetariskt anmäld gäller det och att dom får komma överrens hemma om det ska ändras.

Det ligger inte i en lärares proffession att avgöra elevens kost utan finns det tydliga riktlinjer ska det följas annars är det tjänstefel!

Vad skrämmande att ni tar beslut om vad barnen ska äta! Skolan ska ju vara en fristad där man får tänka själv.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:53:58 följande:

Om det skulle ske oavsett om det var en fläskfri elev som tog fläsk eller vegetariskt anmäld elev som tog kött så ska skolpersonal neka eftersom eleven är anmäld till annat av vårdnadshavare! Det ÄR lärarens ansvar! Tar eleven fel får hen skrapa av och ta ny mat.

Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 21:57:06 följande:

Fast det är inte vi som tar beslut utan vårdnadshavarna. Men vi är ålagda att respektera och följa det oavsett vad vi tycker! Skolan ska vara likvärdig och inte skilja sig beroende på vilken lärare man har och hens åsikter. Märker man att en elev inte vill eller vägrar lyfter vi det med vårdnadshavarna och så får dom prata om det hemma. Det har dock aldrig hänt på vår skola!

Det spelar ingen roll vad eleven är anmäld som, finns det flera maträtter som alla får ta av tycker jag det är ett övergrepp att tvinga i barnet en viss sorts mat. Barnet ska få välja själv om det inte rör sig om allergi eller något barnet blir sjuk av.

Föräldrarna får inte bestämma allt som sker i skolan, de får inte välja bort vissa ämnen eller hindra att skolan lär ut enligt sin värderingsplan, jag tycker det här är samma sak.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:04:57 följande:

Haha jo visst minns man skolan där man får tänka och vara sig själv

Om en elev tog med sig sin katt uppskuren i bitar i en god sås så skulle väl han/hon få dela med sig utan att andra föräldrar blev arga då? De eleverna tog ett aktivt val att äta katt. Eller hund för den delen.

Bara för att majoriteten i Sverige vill äta djur (läs inte tänker på miljön t.ex) så ska väl inte de som väljer att avstå av dessa skäl bli utpekade? Borde det inte uppmuntras istället?

Jag vet inte riktigt om du försöker vara rolig eller vad du sysslar med. Men det blir nog bra.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:14:27 följande:

Blev lite svårt förstår jag. Jobbigt att inse att en är lika hjärntvättad som de normavvikande.

Jag fattar helt ärligt inte vad du menar. Vad pratar du om? Islam, Jesus, illuminati, Sverigedemokraterna? Jag vet inte vad du tycker eller vad du står heller.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:16:47 följande:

Ja man får tycka vad man vill men det är faktiskt orelevant då det finns tydliga regler på hur det ska gå till!

Då får man väl ändra på de reglerna. Det är hemskt vilken makt föräldrar har över skolan idag.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2017-03-29 22:30:41 följande:

För att citera dig "Vad skrämmande att ni tar beslut om vad barnen ska äta! Skolan ska ju vara en fristad där man får tänka själv."

Om det serveras häst i skolan och en hästälskade mamma blir förbannad på skolan. Har hon rätt att bli arg?

Nej, självklart inte.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Lärare) skrev 2017-03-29 22:28:28 följande:

Ja du tycker det för att du är av den uppfattningen men det finns många som är av en annan uppfattning och vi får acceptera att alla är och tycker olika!

Du vet väl att man kan ha en åsikt och ändå acceptera att alla tycker olika? Det här ett diskussionsforum, vill man inte diskutera får man låta bli att skriva.
Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?