Får skolan ge kött till mitt barn?
Vid vilken ålder anser du att din dotter är mogen att själv bestämma vad hon äter?
Vid vilken ålder anser du att din dotter är mogen att själv bestämma vad hon äter?
Men jösses vilka kommentarer det fanns här...
Att barnet ska få välja själv vad hen vill äta... ? Låter ni alltså era barn välja själv vad de vill äta, eller gör ni någon slags avvägning och tar beslutet att godis/chips/glass inte är lämpliga måltider? Då bestämmer ni ju över era barn!
Behandlar ni vegetarisk mat som likvärdig köttkost och förklarar vad som finns i respektive kost och sedan låter era barn välja? En kvalificerad gissning är att ni inte gör det, och då har ni ju indirekt bestämt vad era barn ska äta. Igen. Och det är ju det vi föräldrar gör: bestämmer vad våra barn ska få i sig utifrån vår kunskap och tro om vad som är bäst för dem. Att vi kommer fram till olika beslut, tja, vi har väl helt enkelt olika kunskap och är själva uppfostrade olika.
Kan meddela att Livsmedelsverket förespråkar en mer vegetarisk kost då det har visat sig minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, vissa cancerformer osv. Sedan gör man väl vad man vill med den informationen. Jag är ändå övertygad om att alla tar sina kostbeslut efter vad de anser vara bäst för sina barn, precis som det ska vara. Tänk bara vad skönt om vi dessutom kunde respektera det och respektera varandra - vilken grej att föra vidare till våra barn!
Precis! De får välja. När de är stora nog att förstå så får mina VÄLJA att isf börja äta kött.
Jag ser det som övergrepp att tvinga i barn döda djur när de själva inte vet vad de sitter och äter! Så för mig är det mer naturligt att de får välja den kosten senare om de önskar.
Jag önskar att mina föräldrar hade gjort så, har aldrig gillat kött men har alltid tvingats att äta det. Fy!
Att ge barnet vegetariskt är enligt mig snällare. Skolan ska inte tillåta barnet äta kött om man har lämnat in kostanmälan om vegetariskt. Hade blivit rasande!