Får skolan ge kött till mitt barn?
Anar lite troll här.....
Det som skrämmer mej mest är att föräldrar tvingar sina barn till en begränsad kost! Jag tycker dom kan få välja själva vilken kost dom ska följa först när det blivit lite äldre i tonåren.
Precis! De får välja. När de är stora nog att förstå så får mina VÄLJA att isf börja äta kött.
Jag ser det som övergrepp att tvinga i barn döda djur när de själva inte vet vad de sitter och äter! Så för mig är det mer naturligt att de får välja den kosten senare om de önskar.
Jag önskar att mina föräldrar hade gjort så, har aldrig gillat kött men har alltid tvingats att äta det. Fy!
Att ge barnet vegetariskt är enligt mig snällare. Skolan ska inte tillåta barnet äta kött om man har lämnat in kostanmälan om vegetariskt. Hade blivit rasande!
Vi har valt att inte diskutera det så mycket, vad som ligger på andras tallrikar då det är rätt oviktigt för mig. Många har olika kost pga andra orsaker så det är inget konstigt med att få annan mat.
Har valt att inte säga så mycket för jag vill inte att mina barn ska säga till andra: Du äter döda djur! osv....så lite av omtanke för att andra föräldrar inte ska få problem. För de flesta köttätande barn har faktiskt inte en aning om vad de äter, att det är just döda djur,. Kött är för dem mat, en produkt...ingen tanke om att det kan vara den söta kon man klappade på djurparken ex.
Men nu, min äldsta som är 9 år är helt medveten om vad kött är, hon har aldrig visat intresse för att äta det och skulle hon vilja det skulle hon få se hur det fungerar inom köttindustrin innan jag skulle ge ett ok till henne att gå över till den kosten. Skulle hon fortfarande vilja det, så ja, varsågod.
Inte lätt att försöka diskutera något i den här tråden med 3 st "foliehatts-veganer"...
Tur att ni inte bor i Gävle! Där har kommunen dragit in det vegetariska alternativet.
Man får endast specialkost om man har någon allergi eller sjukdom, bra enligt mej!
Jag tror faktiskt inte att lärarna är skyldiga att hindra ett barn från att äta något i skolbespisningen som är helt normalt, bara för att föräldrarna har bestämt det. Alltså om ett muslimskt barn vill äta fläsk så är det inte lärarnas sak att lägga sig i det, och inte om ditt barn vill äta köttfärs heller. Det kan ju till och med vara så illa, att han känner på sig att hans kropp behöver det! Om jag arbetade i skolan skulle jag göra upp en deal med alla barn till vegotokar, att de äter ordentligt med kött och fisk där, men att de inte ska berätta det hemma utan det blir vår lilla hemlighet.
(Om barnet har matallergier och inte förstår att det är för deras eget bästa att de ska undvika exempelvis nötter eller gluten, så är det en annan sak såklart.)
Det där med kunskapen att: "Det var först då människan började äta kött som hjärnan utvecklades till en mer intelligent och rationell varelse" verkar inte alla foliehatts-veganer tagit till sej....