• klyban

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:19:27 följande:
    Ni som tycker vegetarisk kost till barn är fel kan hålla tyst om ni inte planerar att ge konkreta svar på det jag frågar.
    Mitt barn går i ettan och åt idag vanlig köttfärs för att "den vegetariska rätten inte var god".
    Hon hade frågat fröken innan hon tog det, en fröken som har full koll på att hon är vegetarian.
    Får fröken verkligen göra så? De ska väl hålla sig till det föräldrarna bestämt?

Enda jag tänker undrar, får inte barnet välja själv?
    För när ett barn väljer en annan rätt, och inte bryr sig det är kött i denna.
    Så låter det som att det är påtvingat och projicerat.

• klyban
    Anonym (Överreaktion) skrev 2017-03-31 19:31:38 följande:

Men VARFÖR måste skolan anpassa sig till att någon vill ha hittepå-kost egentligen? Det borde räcka med att man har ett alternativ och är man vegetarian så plockar man bort köttet ifrån rätten. Alla skolor har ju salladsbuffe numera så det borde ju egentligen räcka. Med tanke på att de stackars gamlingarna inte ens får lingonsylt till gröten längre!

Där har du fel, men nu pratar vi inte heller om detta.
    Utan att barnet valde nått annat, det visar ju bara hur viktigt det var att vara vegetarian för barnet.
    Det är ofta föräldrar projicerar saker på sina barn, val om man ska vara vegetarian eller inte det ska inte forceras av förälder.
    Det är ALLTID fel.

Men visst vi kan låta muslimerna ta bort om det råkar vara gris på tallriken, om vi nu ska den vägen vandra.

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 20:50:29 följande:
    Bara nyfiken, varför tycker du inte att de ska servera halalslaktat? I sverige är det ingen större skillnad mot annan slakt.

För det är djurplågeri, förutom på kyckling om man ska vara snäll.

• klyban
    Anonym (blä) skrev 2017-03-31 21:03:28 följande:
    Ingen hade ju sagt att muslimerna kan plocka bort grisköttet från maten, eller det icke halalslaktade. Det hade blivit ett jävla liv om man hade det som grej i skolorna.Vad är skillnaden på de som väljer en vegetarisk eller vegansk kost? 

"vi serverar inte halalslaktat kött, och vi serverar även gris. Om du är muslim eller av andra anledningar inte kan äta det så får du pilla bort det". 
    Nej, det hade inte gått hem. 

Dock samma princip, om du inte vill äta kött så plocka bort det.
    Samma gäller för muslimers påhittade kost, om nu vi ska dra det till sin spets.

Och det är min poäng, såklart vi ska tillhanda hålla mat för vegetarianer eller av religiösa skäl.
    Men om ungen hellre ätet en köttgryta, för den vegetariska inte smakar gott.
    Så kan vi lugnt påstå att ungen inte är vegetarian och att detta antagligen är projicerat av föräldrar.

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-31 21:33:15 följande:
    Det är inte djurplågeri i Sverige. Eller ja, inte mer än vid annan slakt iaf.

Så sticka ett stort djur, som tar rätt så lång tid att dö.
    Och detta är inte djurplågeri att påpeka?

Du kanske borde titta på en halalslakt, och återkomma hur bra det var.
    Detta jämfört med en slaktmask som ger ögonblickligen död.

Har du en så stor okunskap menar du?

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-01 08:05:00 följande:
    Ja jag vet det, som du kan läsa i min kommentar så sa jag att halalslakt i Sverige inte är MER djurplågeri än annan slakt.

Jo, betydligt mer lidande, varför diskuterar du ett ämne som du har noll koll på?
    Är du en sådan där muslimkramare, som ska försvara allt med näbbar och klor?
    Bara ens säga det är inte mer djurplågeri, diskvalificerar dig ifrån diskussionen, då du helt saknar kunskap.
    Och det är bara inse att du projicerar din vegetarianism på barnet, då det är uppenbart att barnet inte ser det som du.

• klyban
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-01 12:59:20 följande:
    Dessutom har barn rätten att bestämma själva över saker som de är gamla nog att fatta beslut om. Att välja att äta kött när det erbjuds är barnets rättighet.

Men det är vanligt att projicera såna har saker på sina barn, där de agerar utifrån ett eget egoistiskt beteende.
    Man kan lugnt säga att det är så i detta fall, och barnet inte ser kött som nått konstigt att äta, kanske tom tvärtom.

Och sen kommer en förälder och skäller på dom för ett val barnet gjort.
    Det är humor.

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-01 14:19:04 följande:
    Det är du som inte har koll. Jag pratar om slakt i Sverige, inget annat.
    Barnet delar visst min syn så mycket som en sjuåring kan.

Ändrar inget.

Det är mycket tydligt att barnet inte håller med dig, men barn är smarta ibland och inser det är bättre och knipa än ta fighten.
    Då du är såpass oresonlig, dock vegetarianism är inget en 7åring kommer på själv.

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-01 14:14:33 följande:
    I Sverige bedövas ALLA oavsett, så de enda som visar okunskap är ni som hävdar nåt annat.

Slakmask räknas som bedövning, och den vägen vandrar många.

• klyban
    veggo skrev 2017-04-01 20:40:29 följande:
    Äh, när jag vid 5 års ålder insåg vad det var på tallriken vägrade jag äta mera kött. Blev vegetarian direkt. Dock var jag inte så karaktärsfast och min mamma gjorde himmelska köttbullar så det höll inte mer än något år. Några år senare gjorde jag slag i saken igen och fick med mig resten av familjen också. Bara min far höll ut och äter fortfarande kött.

Men nu har vi en sjuåring som verkar inte bry sig om det är kött i maten.
    Hade det varit viktigt så hade barnet inte ätit kött, och garanterat projicerat av föräldrar.

• klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-02 12:11:20 följande:
    Du läser öht inte vad jag skriver, eller hur?
    Det är pinsamt tydligt att kött är inget problem att äta om det är så.
  • klyban
    Anonym (Mamma) skrev 2017-04-02 14:27:31 följande:
    Nej hen vill inte äta kött och hade inte insett att det var det i. Ge dig.
    Handling säger mer än ord.
  • klyban
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-02 19:37:25 följande:
    Jag tror ju att de flesta barn rent naturligt skulle vara vegetarianer om de skulle få välja fritt utan påverkan utifrån. De flesta barn har en genuint god sida och vill inte vill skada andra levande varelser. Tror att den sidan korrumperas av omvärlden.

Check this out

" target="_blank">

LoL, nä absolut inte.
    Föräldrar brukar projicera såna här saker sina barn och denna ålder.
    Det är först vid 12-13år man kan börja se att de tar ett eget beslut.
    Mina barn vet vart kött kommer ifrån, berättat detta från början.

Sen ska man inte experimentera med barns kost, då vissa inte pallar tillgodose sig en vegetarisk kost.

• klyban
    Froken Lokens skrev 2017-04-02 21:34:46 följande:
    Våra barn vet var kött kommer ifrån och hur de slaktas. Och de är ändå genuint goda. För precis som jag inser de att vissa djur föds för att ätas, inga konstigheter.

Samma här, nått som man berätta direkt från början.
    Och det blir så¨himla odramatiskt, om man är öppen.
    Vi ser ju en del muppar här, som drives av en agenda, då blir det sällan rätt.

• klyban
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 15:00:44 följande:
    Ja barn brukar ju tycka att majoritetskulturen har rätt. Barn på medeltiden tyckte med allra största sannolikhet att det var rätt att bränna häxor på bål också.

Källa på det tack!

Och vad var frågan till det svaret?
    Så mer än du vet menar jag då.

• klyban
    Anonym (självhushåll) skrev 2017-04-03 15:31:23 följande:
    Våra barn är till och med med i slakten ibland. Vi har en liten gård med lite odlingar och djur för självhushåll, tänk Emil i Lönneberga eller Bullerbyn. Ett gäng kor, en hög höns, några getter och får och ett par grisar. Sedan har vi ett par hästar, några katter och hundar också, men de äter vi inte. 

Våra barn har stor respekt och kärlek till allt levande. De skulle aldrig medvetet skada och göra illa ett djur. De vet att när ett djur slaktas så för det fort och plågas inte.

När ett djur går till slakt så säger de hejdå och kramar om djuret. Våran stora pojke brukar berätta för djuret om allt intressant som djuret varit med om, och berättar även vad djuret ska bli efter slakten. God blodpudding och gryta och kotletter och skinfällar och vad vi nu gör med det, beroende på djur. Våran lilla dotter som är fyra nu i sommar brukar säga tack för maten till ett djur som ska slaktas.

Det är ett problem att barn har så liten insikt om slakt.
    Men jag har tagit mitt ansvar och berättat för mina i hur det funkar och fått se själva hur i odramatiskt det kan vara.
    Och gasta lidande är bara för roligt, då djuren haft bra liv och ett odramatiskt slut.

• klyban
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 16:41:47 följande:
    Ett argument emot köttätning är ju att folk faktiskt saknar kunskap om vad de äter. Man kan ju inte ta moralisk ställning till om man vill dricka mjölk om man inte ens förstår att mjölken kommer från en ko.
    Såklart man kan ha en moralisk sund inställning till mat som kommer ifrån animalier.
    Det är bara en massa känsloargument du komemr med.
  • klyban
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-03 17:03:54 följande:
    Nu svamlar du.
    Varför skulle jag det för?
  • klyban
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 19:30:03 följande:
    Det var bara ett exempel för att illustrera att barn påverkas av sin omgivning.

Förstår inte varför man skulle uppmuntra barn till våld eller dödande över huvudtaget.

Jo, påverkan av omgivning och detta barn, det är bra spottat av dig.
    Då det mycket uppenbart TS projicerar sin kost på sitt barn.
    Men det är så en evangegelistisk vegetarian gör = predika.

• klyban
    Anonym (Barnets rättigheter) skrev 2017-04-05 08:32:01 följande:
    Haha vilket svammel. :) Du behöver läsa mer! fof.se/tidning/2002/6/vegetarianer-av-skilda-...

Idag är det mycket de stackars djuren som gäller, då ingen vet ens hur en slakt går till.
    Så blir dom chockade av en slakt.
    För råda bot på den vegetarianismen, så räcker det med att man har föräldrar som förklarar för barnen och gärna i skolan besöka ett slakteri.
    Och utan projicera som en del gillar har jag märkt(inte bara du då).
    Även ledade frågor, som bara har ett svar, och ett barn vill inte vara annorlunda om de får press på sig.
    Så de kommer alltid svara ja på såna frågor.

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?