Inlägg från: kvarnfot |Visa alla inlägg
  • kvarnfot

Får skolan ge kött till mitt barn?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-29 17:26:11 följande:
    Som sagt så bryr jag mig inte om vad såna med din inställning anser, jag frågar efter om de öht får göra så. Mitt barn hade ju kunnat bli jättedålig.
    Jättedålig av normal kost?
    Anar lite troll här.....
  • kvarnfot
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-30 07:49:24 följande:
    Eller så får du själv läsa på om vad som kan hända om man äter kött när man inte gjort det tidigare.
    Att man får i sej nyttiga ämne man missar som vegan....
  • kvarnfot

Det som skrämmer mej mest är att föräldrar tvingar sina barn till en begränsad kost! Jag tycker dom kan få välja själva vilken kost dom ska följa först när det blivit lite äldre i tonåren.

• kvarnfot
    Anonym (Vimla) skrev 2017-03-30 10:44:20 följande:
    Så du menar att du inte skulle ha begränsad kost? Skojar du?
    Nu vet jag inte om du inte förstår vad ordet begränsad betyder med tanke på ditt svar...
    Vi äter inte begränsat eftersom vi äter all form av mat som är vanlig i Sverige....
  • kvarnfot
    Axe skrev 2017-03-30 12:42:13 följande:
    Tyvärr skulle jag tro att du sett solskensfabriker isf. För i de flesta fall är det tyvärr sådär illa.
    Min kusin har jobbat flera år som kontrollant och han säger att det är oerhört få som inte sköter sej som dom ska.
  • kvarnfot
    Anonym (precis) skrev 2017-03-30 13:03:12 följande:

Precis! De får välja. När de är stora nog att förstå så får mina VÄLJA att isf börja äta kött. 

Jag ser det som övergrepp att tvinga i barn döda djur när de själva inte vet vad de sitter och äter! Så för mig är det mer naturligt att de får välja den kosten senare om de önskar. 

Jag önskar att mina föräldrar hade gjort så, har aldrig gillat kött men har alltid tvingats att äta det. Fy! 

Att ge barnet vegetariskt är enligt mig snällare. Skolan ska inte tillåta barnet äta kött om man har lämnat in kostanmälan om vegetariskt. Hade blivit rasande!

Döda djur? Vet inte om du tror att folk här äter levande kor eller grisar....
  • kvarnfot
    Anonym (precis) skrev 2017-03-30 13:17:54 följande:

Vi har valt att inte diskutera det så mycket, vad som ligger på andras tallrikar då det är rätt oviktigt för mig. Många har olika kost pga andra orsaker så det är inget konstigt med att få annan mat. 

Har valt att inte säga så mycket för jag vill inte att mina barn ska säga till andra: Du äter döda djur! osv....så lite av omtanke för att andra föräldrar inte ska få problem. För de flesta köttätande barn har faktiskt inte en aning om vad de äter, att det är just döda djur,. Kött är för dem mat, en produkt...ingen tanke om att det kan vara den söta kon man klappade på djurparken ex.

Men nu, min äldsta som är 9 år är helt medveten om vad kött är, hon har aldrig visat intresse för att äta det och skulle hon vilja det skulle hon få se hur det fungerar inom köttindustrin innan jag skulle ge ett ok till henne att gå över till den kosten. Skulle hon fortfarande vilja det, så ja, varsågod. 

Berättar du även för dina barn om folk som dör i förtid och lever under slavliknande förhållanden på fälten därifrån en stor del av det vegetariska kommer ifrån???
  • kvarnfot
    Anonym (precis) skrev 2017-03-30 14:00:44 följande:
    Beror ju på vad för något man väljer att köpa! Så nej. Löjlig kommentar. 
    Men man kan ju välja att köpa olika typer av kött också.....
  • kvarnfot
    Anonym (precis) skrev 2017-03-30 14:11:08 följande:
    Nej, för det är fortfarande döda djur.
    Tja det är ju inte sällskapsdjur du köper eller vad tusan menar du???
  • kvarnfot
    Anonym (smilla) skrev 2017-03-30 14:46:40 följande:
    Och det är nakenhet också. Men inte skulle en skola komma undan med att låta barnen gå nakna i skolan.
    Brukar du gå runt naken på jobbet?
    Det är naturligt att fisa också, men normala gör inte det bland andra.
  • kvarnfot

Inte lätt att försöka diskutera något i den här tråden med 3 st "foliehatts-veganer"...

• kvarnfot
    Anonym (seriöst?) skrev 2017-03-30 15:45:27 följande:
    Kalla dem inte foliehattsveganer! *sträng röst*
    Enligt min kompis som är vegan så ingår det i veganismen att respektera alla levande varelser, vilket även inkluderar köttätare.
    Militanta veganer är därmed inte riktiga veganer
    Vad kallar man annars folk som gör helt absurda jämförelser eller kallar kött för olika "hitte-på-namn".....
  • kvarnfot

Tur att ni inte bor i Gävle! Där har kommunen dragit in det vegetariska alternativet.
    Man får endast specialkost om man har någon allergi eller sjukdom, bra enligt mej!

• kvarnfot
    Ceciliana12 skrev 2017-03-31 11:47:16 följande:

Jag tror faktiskt inte att lärarna är skyldiga att hindra ett barn från att äta något i skolbespisningen som är helt normalt, bara för att föräldrarna har bestämt det. Alltså om ett muslimskt barn vill äta fläsk så är det inte lärarnas sak att lägga sig i det, och inte om ditt barn vill äta köttfärs heller. Det kan ju till och med vara så illa, att han känner på sig att hans kropp behöver det! Om jag arbetade i skolan skulle jag göra upp en deal med alla barn till vegotokar, att de äter ordentligt med kött och fisk där, men att de inte ska berätta det hemma utan det blir vår lilla hemlighet. 

(Om barnet har matallergier och inte förstår att det är för deras eget bästa att de ska undvika exempelvis nötter eller gluten, så är det en annan sak såklart.)

Man kan ju hoppas att det är så! Så jädra tokigt när enögda folk med foliehatt vill bestämma.....
  • kvarnfot
    Anonym (smilla) skrev 2017-04-03 21:26:10 följande:
    Och mina barn tycker att det är naturligt att äta plantor och skulle aldrig i livet döda eller äta kött.

Tänk vad olika alla barn är. Undrar vems barn som är mest hjärntvättade? Kanske ska lämna det därhän och låta alla leva som de vill istället för att försöka vara mest rätt och omvända.
    Tidigare i tråden sa du ju att du var köttätare.... Är det bara barnen som är veganer då?
    Skulle mest tro att du trollar med tanke på hur du skriver.....
  • kvarnfot

Det där med kunskapen att: "Det var först då människan började äta kött som hjärnan utvecklades till en mer intelligent och rationell varelse" verkar inte alla foliehatts-veganer tagit till sej....

Svar på tråden Får skolan ge kött till mitt barn?