• Anonym (Tyra)

Mannens ex blir bonusmamma till våra gemensamma! :(

Jag och min man startade inte förhållandet på bästa sätt. Jag var ung och naiv, tänkte att det fanns en grund om man var otrogen. Var det med en lite äldre som då var småbarnspappa. Jag såg inte heller någon anledning till att vara morsa till någon annans barn, så barnen var här vh, och helt ärligt kan jag nu i efterhand se att jag kunde ha skött relationen till dem bättre. Hans ex gick i taket och klagade på mig konstant, möjligt att det va därför jag frös ut dem lite mer... Gjort är gjort och jag ångrar faktiskt att jag betedde mig så.

Nu känner jag bara att livet suger. Han vill separera från mig och jag har sett bland hans sms att han tänker försöka med sitt ex igen. Vilket betyder att våra gemensamma barn kommer att bo under hennes tak vv i framtiden. Jag mår så illa av tanken om hon skulle behandla dem illa. Jag vet vad jag gjorde och jag har bett om ursäkt till barnen, men den bron är ganska bränd då de hatat mig länge.

Jag konfronterade mannen igår och stannade hemma idag från jobbet. Jag är helt förstörd. Mitt liv är helt upp och ned. Allt jag kan göra är att hoppas att han inte går tillbaka till exet men detta håller på att äta upp mig inifrån och ut :(....

• Svar på tråden Mannens ex blir bonusmamma till våra gemensamma! :(
  • smulpaj01
    Anonym (Agnes) skrev 2016-11-08 19:37:02 följande:
    Så du skulle alltså skylla på TS om mannens ex/nya och styvsyskonen behandlade de yngre barnen illa? Ja, för huvudsaken är ju att den gamla frun och barnen från det äktenskapet är lyckliga, de nya små bastarderna skall få straffas för sin mammas dåliga beteende i början av sitt förhållande med mannen.
    Finns inget skäl att tro att någon skulle behandla de små så illa som ts gjorde mot sina "bonus"barn! Inte ens ts tror det- bara Du!
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-11-08 17:57:32 följande:
    Fast just i denna situation är ju barnen överlyckliga över att familjen är samlad igen. De slipper fara illa hos ts mer och får leva med mamma och pappa under samma tak.
    Du är inne på samma linje som jag, att hon kommer att dumpa honom.
    Nu tror jag iofs att de första barnen är rätt stora, skulle de fortfarande bo hemma så kommer de att va de allra största förlorarna. Hämnden slår mot mannen, ts och deras gemensamma barn. Men det slår dubbelt mot hennes egna barn som OM de bor hemma tror att familjen blir samlad igen, bara för att få spark nr 2 i röven.

Skulle hon mot förmodan ha ett seriöst intresse av honom, så tror jag inte att förhållandet överlever alla uppdämda känslor och allt tjaffs som kommer att bli. Att få ihop en styvfamilj är inte lätt och här finns definitivt inte grundförutsättningarna för att det ska fungera. Familjen kommer aldrig att bli som tidigare, för de är en styvfamilj numera med allt som hör där till.
  • smulpaj01
    Ess skrev 2016-11-08 19:54:51 följande:
    Du är inne på samma linje som jag, att hon kommer att dumpa honom.
    Nu tror jag iofs att de första barnen är rätt stora, skulle de fortfarande bo hemma så kommer de att va de allra största förlorarna. Hämnden slår mot mannen, ts och deras gemensamma barn. Men det slår dubbelt mot hennes egna barn som OM de bor hemma tror att familjen blir samlad igen, bara för att få spark nr 2 i röven.

Skulle hon mot förmodan ha ett seriöst intresse av honom, så tror jag inte att förhållandet överlever alla uppdämda känslor och allt tjaffs som kommer att bli. Att få ihop en styvfamilj är inte lätt och här finns definitivt inte grundförutsättningarna för att det ska fungera. Familjen kommer aldrig att bli som tidigare, för de är en styvfamilj numera med allt som hör där till.
    Tror inte heller det kommer fungera och detta pga att han lämnade exet för ts efter otrohet och hur ts behandlat hennes barn! Det kommer med största sannolikhet komma upp i eventuella diskussioner/bråk/tjafs.
    Personligen hade jag nog aldrig kommit över en sån sak.
  • Anonym (Agnes)
    smulpaj01 skrev 2016-11-08 20:04:32 följande:

Tror inte heller det kommer fungera och detta pga att han lämnade exet för ts efter otrohet och hur ts behandlat hennes barn! Det kommer med största sannolikhet komma upp i eventuella diskussioner/bråk/tjafs.

Och det kallar du ett harmoniskt hem som barnen skall glädjas över att växa upp i?

...ja, alla har ju sina preferenser.
  • smulpaj01
    Anonym (Agnes) skrev 2016-11-08 20:06:39 följande:
    Och det kallar du ett harmoniskt hem som barnen skall glädjas över att växa upp i?

...ja, alla har ju sina preferenser.
    Nej skulle det bli mycket tjafs som går ut över barnen är det inte harmoniskt!
    Men det är inget någon vet än, det verkar ju ha fungerat bra en tid redan.
    Men nu har barnen i alla fall en chans att kunna ha ett harmoniskt hem med deras pappa, något de aldrig haft sen ts kom in i deras liv!
  • Anonym (Agnes)
    smulpaj01 skrev 2016-11-08 20:29:25 följande:

Nej skulle det bli mycket tjafs som går ut över barnen är det inte harmoniskt!

Men det är inget någon vet än, det verkar ju ha fungerat bra en tid redan.

Men nu har barnen i alla fall en chans att kunna ha ett harmoniskt hem med deras pappa, något de aldrig haft sen ts kom in i deras liv!

Och återigen räknar du bara "barnen" från det första äktenskapet, TS barn har väl snarare "kommit in i" hennes liv än hon i deras.

Du skriver själv att du inte tror att mannens förhållande med exet kommer att fungera och ändå vidhåller du att det är en mer harmonisk uppväxt för TS barn än att deras föräldrar levt under samma tak? Du verkar nöja dig med väldigt lite för att kalla något harmoniskt.
  • smulpaj01
    Anonym (Agnes) skrev 2016-11-08 20:54:47 följande:
    Och återigen räknar du bara "barnen" från det första äktenskapet, TS barn har väl snarare "kommit in i" hennes liv än hon i deras.

Du skriver själv att du inte tror att mannens förhållande med exet kommer att fungera och ändå vidhåller du att det är en mer harmonisk uppväxt för TS barn än att deras föräldrar levt under samma tak? Du verkar nöja dig med väldigt lite för att kalla något harmoniskt.
    Du verkar inte förstå.
    Ts och mannen är separerade alldeles oavsett exet, hans kärlek för ts finns inte kvar. Således KOMMER de små barnens föräldrar inte leva ihop mer! Skillnaden är att de små kommer inte fara "mer" illa av att mannen flyttar hem till exet eftersom ingen kommer behandla dem illa!
    Att de större får det bättre är en bonus eftersom dom inte haft det bra under tiden med ts! Denna behandling slipper de små så dom kommer också få det bra!
    Många separerade familjer fungerar jättebra och är kärleken slut är det ofta bättre med separation och två lyckliga familjer.
  • Anonym (Agnes)
    smulpaj01 skrev 2016-11-08 21:08:27 följande:

Du verkar inte förstå.

Ts och mannen är separerade alldeles oavsett exet, hans kärlek för ts finns inte kvar. Således KOMMER de små barnens föräldrar inte leva ihop mer! Skillnaden är att de små kommer inte fara "mer" illa av att mannen flyttar hem till exet eftersom ingen kommer behandla dem illa!

Att de större får det bättre är en bonus eftersom dom inte haft det bra under tiden med ts! Denna behandling slipper de små så dom kommer också få det bra!

Många separerade familjer fungerar jättebra och är kärleken slut är det ofta bättre med separation och två lyckliga familjer.

Det är du som inte verkat förstå. Alldeles uppenbarligen kommer inte de små barnens föräldrar att bo tillsammans längre, det tror jag inte någon tänker sig är ett alternativ nu.

Det jag ifrågasatt är ditt påstående att "barnen" (dvs inte bara barnen från det första äktenskapet) skulle tjäna på att mannen nu går tillbaka till det ex han en gång dumpade för TS skull.

Hur vet du så säkert att ingen kommer att behandla de små illa?

De har en far som inte verkar bry sig särskilt mycket om något av sina barns väl och troligen inte skulle beskydda dem om de blev illa behandlade (det har ju uppenbarligen hänt förr att han offrat sina barn för ett förhållande). De får en styvmamma som klagat konstant på de små barnens mamma och styvsyskon som hatar småbarnens mor. Oddsen för att de små barnen kommer att tas emot med jubel och öppna armar är nog inte så höga.

Dessutom säger du själv att du inte tror att mannens och exets förhållande kommer att fungera eftersom han var otrogen och inte heller stod upp för deras gemensamma barn under tiden han var tillsammans med TS.

Så, exakt vad är det som skulle bli så harmoniskt i pappans hem för de små barnen?
  • smulpaj01
    Anonym (Agnes) skrev 2016-11-08 22:01:37 följande:
    Det är du som inte verkat förstå. Alldeles uppenbarligen kommer inte de små barnens föräldrar att bo tillsammans längre, det tror jag inte någon tänker sig är ett alternativ nu.

Det jag ifrågasatt är ditt påstående att "barnen" (dvs inte bara barnen från det första äktenskapet) skulle tjäna på att mannen nu går tillbaka till det ex han en gång dumpade för TS skull.

Hur vet du så säkert att ingen kommer att behandla de små illa?

De har en far som inte verkar bry sig särskilt mycket om något av sina barns väl och troligen inte skulle beskydda dem om de blev illa behandlade (det har ju uppenbarligen hänt förr att han offrat sina barn för ett förhållande). De får en styvmamma som klagat konstant på de små barnens mamma och styvsyskon som hatar småbarnens mor. Oddsen för att de små barnen kommer att tas emot med jubel och öppna armar är nog inte så höga.

Dessutom säger du själv att du inte tror att mannens och exets förhållande kommer att fungera eftersom han var otrogen och inte heller stod upp för deras gemensamma barn under tiden han var tillsammans med TS.

Så, exakt vad är det som skulle bli så harmoniskt i pappans hem för de små barnen?
    Inte ens ts tror att barnen kommer fara illa! Det är BARA DU som envist tjatar om det. Tvärtom är ts övertygad om att exet till skillnad mot ts kommer välkomna de mindre barnen eftersom hon har sagt det till sin vän! Det tror även jag för det är inte normalt eller friskt att göra som ts gjort i alla år mot oskyldiga barn. Troligen på grund av svartsjuka, vad vet jag?
  • molly50

Oavsett vilket så hade väl det bästa scenariot varit att pappan hade flyttat och bott för sig själv ett tag.
    Det är ju ganska uppenbart att han inte sätter sina barns bästa i främsta ledet när han omedelbart flyttar tillbaka till exet (eller om det hade varit en helt nya kvinna) och är beredd att låta barnen slängas in i en ny familj och samtidigt flänga fram och tillbaka mellan honom och TS.
    Han tycks bara tänka på sig själv och sitt eget bästa.

Carpe Diem
  • Anonym (Jorå)
    molly50 skrev 2016-11-09 10:35:42 följande:

Oavsett vilket så hade väl det bästa scenariot varit att pappan hade flyttat och bott för sig själv ett tag.

Det är ju ganska uppenbart att han inte sätter sina barns bästa i främsta ledet när han omedelbart flyttar tillbaka till exet (eller om det hade varit en helt nya kvinna) och är beredd att låta barnen slängas in i en ny familj och samtidigt flänga fram och tillbaka mellan honom och TS.

Han tycks bara tänka på sig själv och sitt eget bästa.

Kan ju vara svårt att hitta boende på en gång. Kan förstå att han vill flytta snarast möjligt när kärleken till ts tagit slut.
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-11-08 20:04:32 följande:
    Både det, och sen allt annat som är krångligare i en styvfamilj än i en kärnfamilj. Speciellt om en eller tom alla vuxna motarbetar varann, då är det liksom kört.
  • molly50
    Anonym (Jorå) skrev 2016-11-09 15:58:30 följande:
    Kan ju vara svårt att hitta boende på en gång. Kan förstå att han vill flytta snarast möjligt när kärleken till ts tagit slut.
    Ja,men då ser man väl till att fixa det innan man gör slut då.
    Jag antar att hans känslor inte tog slut som en blixt från klar himmel.
    Carpe Diem
  • Anonym (Olii)
    Anonym (Agnes) skrev 2016-11-08 20:54:47 följande:

Nu eftersom att ts har svarat att numera tror hon biomamman inte lär behandla de dåligt så behöver inte det diskuteras mer.

Däremot har jag en fråga om varför det är mer synd om ts barn än de tidigare barnen? Är inte de tidigare barnen lika värda enligt dig? Är det bara de nya som räknas?
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Olii) skrev 2016-11-09 19:11:51 följande:

Nu eftersom att ts har svarat att numera tror hon biomamman inte lär behandla de dåligt så behöver inte det diskuteras mer.

Däremot har jag en fråga om varför det är mer synd om ts barn än de tidigare barnen? Är inte de tidigare barnen lika värda enligt dig? Är det bara de nya som räknas?

Om du läser hela ordväxlingen kan du kanske se att det jag vände mig emot var "smulpaj:s" mantra om att "alla barnen skulle få det så mycket bättre" nu när mannen gått tillbaka till exet.

Naturligtvis har alla barnen lika stor rätt att må bra och jag tror säkert att de äldre barnen mår bättre av att pappa inte bor ihop med TS som inte behandlat dem bra. Men även om de äldre barnen är glada över att deras föräldrar hittat tillbaka till varandra så har jag svårt att tro att de små barnen delar glädjen över att deras föräldrar gått isär.

Jag tror inte heller att det direkt blir en harmonisk familj bara för att mannen återigen följt sin k*k istället för att tänka på vad som blir bäst för hans barn (som flera andra skriver att bo själv ett tag och ge alla barn en chans att landa i den nya situationen).
  • Anonym (Olii)
    Anonym (Agnes) skrev 2016-11-09 19:45:48 följande:

Om du läser hela ordväxlingen kan du kanske se att det jag vände mig emot var "smulpaj:s" mantra om att "alla barnen skulle få det så mycket bättre" nu när mannen gått tillbaka till exet.

Naturligtvis har alla barnen lika stor rätt att må bra och jag tror säkert att de äldre barnen mår bättre av att pappa inte bor ihop med TS som inte behandlat dem bra. Men även om de äldre barnen är glada över att deras föräldrar hittat tillbaka till varandra så har jag svårt att tro att de små barnen delar glädjen över att deras föräldrar gått isär.

Jag tror inte heller att det direkt blir en harmonisk familj bara för att mannen återigen följt sin k*k istället för att tänka på vad som blir bäst för hans barn (som flera andra skriver att bo själv ett tag och ge alla barn en chans att landa i den nya situationen).

Ja okej. Jo det håller jag med om. Det lär ju inte bli ett drömscenario för de mindre barnen då de flesta vill att deras föräldrar ska bo tillsammans. Och då blir ju frågan vem av syskonkullarna som ska få det bättre och vilken som får det sämre. Tidigare har de tidigare barnen fått det mycket dåligt och nu får de gemensamma barnen det sämre.

Nog hade jag hållt med om att kanske mannen borde flytta och bo själv ett tag så att han inte hoppar in i relationen för att den ska krascha (igen) och riva upp allt. Samtidigt får man överväga att den kanske funkar och då blir de ju en kärnfamilj igen + ts barn vh.
  • Ess
    Anonym (Olii) skrev 2016-11-09 19:58:34 följande:
     Samtidigt får man överväga att den kanske funkar och då blir de ju en kärnfamilj igen + ts barn vh.
    Nej, en kärnfamilj blir de aldrig igen. De kommer att få precis samma problem som i många andra styvfamiljer. 
Svar på tråden Mannens ex blir bonusmamma till våra gemensamma! :(