• Anonym (Undrande...)

Hur ska vi skriva på välkomst skylten ute på väggen?

Vi har ingen välkomst skylt ute på väggen hemma hos oss och jag vill ha det men vet inte hur vi ska göra riktigt..

Min sambo har ett efternamn, hans två äldre barn har deras mammas efternamn och sen har jag och våra gemensamma barn mitt efternamn. Vi har allså tre efternamn och jag vill verkligen inte ha mina bonusbarns efternamn på väggen..
    Ska man bara vara så tråkigt att skriva välkommen hem till oss och inga namn?

• Svar på tråden Hur ska vi skriva på välkomst skylten ute på väggen?
  • Ess
    BioBonus skrev 2016-05-17 13:58:24 följande:
    Jag har aldrig reflekterat över att det skulle kunna kopplas till att mitt ex bor hos oss... Brevbäraren måste ju veta var han/hon ska lägga ungarnas post liksom :)
    Men dina barn är väl skrivna hos dig?
    Så deras post bör väl gå till din/er brevlåda.

Vi fick krångel med posten till vårt ena gemensamma barn för ett par år sen. Posten påstod att hon inte fanns skriven på vår adress..............
  • BioBonus
    Ess skrev 2016-05-17 14:16:15 följande:

Vi fick krångel med posten till vårt ena gemensamma barn för ett par år sen. Posten påstod att hon inte fanns skriven på vår adress..............
    Det var ju lite annorlunda :)

Nej, de har inte varit skrivna hos mig, men de har haft brevvänner och sånt som använt vår adress. Födelsedagskort och liknande från mormor och sånt. Som sagt - jag har aldrig reflekterat över att deras namn inte skulle stå med. 
  • Ess
    Anonym (!) skrev 2016-05-16 23:50:12 följande:
    Så sant . Tycker synd om både barn o pappa
    Varför är det synd om pappan?
    Varför skulle han vilja exets efternamn på dörren?
    Speciellt om det är ett ovanligt efternamn och barnen dessutom inte finns skrivna på adressen. 
    När vi diskuterade vår skylt så var maken tydlig med att han inte på några villkor ville ha exets efternamn på skylten, så antingen bara förnamnen eller som det till slut blev "Välkommen".
    Sen hade vi vårt efternamn på dörrklockan, och våra namn på brevlådan alltså vi som är skrivna på adressen.
  • Anonym (3)
    BioBonus skrev 2016-05-17 14:21:22 följande:
    Det var ju lite annorlunda :)

Nej, de har inte varit skrivna hos mig, men de har haft brevvänner och sånt som använt vår adress. Födelsedagskort och liknande från mormor och sånt. Som sagt - jag har aldrig reflekterat över att deras namn inte skulle stå med. 
    Vi har ingen välkomstskylt men på vår brevlåda står det bara "Familjen XX" och den har min man gjort.

Mitt barn har vårt efternamn som mellannamn och pappans efternamn.

Min mans barn har bara sin mammas namn.

Har aldrig ägnat en tanke på att ha barnets efternamn på brevlådan då han inte är skriven här :/
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrande...) skrev 2016-05-17 06:50:27 följande:
    Det handlar inte ett dugg om att jag inte ser min sambons barn som vår familj utan att jag helt inte vill ha deras efternamn på min dörr, deras mammas efternamn. 
    Snacka om att straffa ungarna helt. Ja din sambos barn har mammans efternamn och det är ju ungarnas fel att de fick hennes efternamn, ELLER? 

Alltså bara för att ungarna har mammans efternamn så handlar det inte om hans EX det handlar om HANS BARN, Inte din småsinthet och din prestige.  
    Ungarna bad aldrig om att få DET efternamnet, ändå hör man så otroligt småsint lågvattenmärke till förklaring om något EX för att du inte vill ha hans biologiska barns efternamn på dörren.
    Anonym (Undrande...) skrev 2016-05-17 07:10:13 följande:
    Men jag skrev ju med barn och då inkluderar man ju barnen
    "och barn"

Så det skall vara okey att förminska barnen så otroligt mycket, med att bara kalla dem för "barn"?
    Har barnen inget mer värde än så, att bara sedda som "barn" inte som personer/personligheter och fullvärdiga individer som är värda att nämna vid namn på en välkomstskylt om man skall ha en välkomstskylt med namn på. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kirenaj68
    Anonym (Bra förslag!) skrev 2016-05-17 11:37:23 följande:
    Det här var faktiskt ett riktigt bra och roligt förslag tycker jag!:0D
    Ja. Det muntrar ju upp gästerna om inte annat . Jag har själv en vackert målad träskylt på min ytterdörr med texten "Välkommen" med ett typiskt svenskt landskap med röd stuga med vita knutar, en sjö och lite skog i bakgrunden. En sådan som man hittar på loppis. Det räcker väl? Alla som jag känner vet att jag bor där. Varför skylta det för främlingar? Jag har sett folk ha rena rama släktträd på ytterdörren. Men det är förstås deras ensak. Vad TS beträffar skrev jag inlägget med en viss ironi. Världen håller på att spåra ur och TS våndas över en välkomstskylt.....Folk är verkligen fantastiska bilan
  • EnAnonumius
    BioBonus skrev 2016-05-17 13:08:11 följande:
    Vi har alla våra namn på brevlådan, inklusive mina barns, som har sin pappas efternamn. Har aldrig reflekterat över att det skulle kopplas till honom, det är ju barnens namn.

Exakt så. Det är barnens namn. Inte något jäkla "EX" namn eller "sambos" (man/kvinna) namn. Skönt att det finn nyktra människor i denna tråden som fattar att efternamnet är knutet till barnet och inte har den småsinta attityden "men det har ju samma namn som EXe,: snyft buhu buhu"

• EnAnonumius
    Ess skrev 2016-05-17 14:16:15 följande:

Råkade ut för en liknande grej. Fast inte med barn.. Det visade sig att det fanns två adresser (lägenheter) knutna till samma lägenhetsnummer i folkbokföringsregistret.
    Vilket gav en hel del trassel i praktiken, även på ekonomiska plan.

Trist att posten och brevutdelare går enbart på folkbokföringen.. När jag var liten så läste de på kuverten och skickade dem rätt och posten var lika snabb då som idag.

• Brumma
    Ess skrev 2016-05-17 14:12:03 följande:

Är barnen inte skrivna hos er så är de som skickar brev till dem tvungna att skriva co xxxxxxxx, om de inte skickar det till deras registrerade adress.

Mina föräldrar skickar kort till min bobus då o då. De kollar bara var hon är den veckan när hon fyller år/ de är på semester osv så skickar de dit. Inga c/o :)

På vår brevlåda står bara husnumret, inga namn alls.

Vi skall dock skriva dit efternamnet. När vi får tummen ur :D
  • Ess
    EnAnonumius skrev 2016-05-17 14:55:59 följande:
    Råkade ut för en liknande grej. Fast inte med barn.. Det visade sig att det fanns två adresser (lägenheter) knutna till samma lägenhetsnummer i folkbokföringsregistret.
    Vilket gav en hel del trassel i praktiken, även på ekonomiska plan.

Trist att posten och brevutdelare går enbart på folkbokföringen.. När jag var liten så läste de på kuverten och skickade dem rätt och posten var lika snabb då som idag.
    Då fanns det ju en förklaring, även om det säkert tog ett tag att hitta felet. 
    Men vår dotter var född på denna adressen och har aldrig blivit flyttad eller något, utan rätt som det var så påstod dom att det inte fanns någon med det namnet här.
Svar på tråden Hur ska vi skriva på välkomst skylten ute på väggen?