• Anonym (Undrande...)

Hur ska vi skriva på välkomst skylten ute på väggen?

Vi har ingen välkomst skylt ute på väggen hemma hos oss och jag vill ha det men vet inte hur vi ska göra riktigt..

Min sambo har ett efternamn, hans två äldre barn har deras mammas efternamn och sen har jag och våra gemensamma barn mitt efternamn. Vi har allså tre efternamn och jag vill verkligen inte ha mina bonusbarns efternamn på väggen..
    Ska man bara vara så tråkigt att skriva välkommen hem till oss och inga namn?

• Svar på tråden Hur ska vi skriva på välkomst skylten ute på väggen?
  • Anonym (Mini)
    smulpaj01 skrev 2016-05-17 06:42:05 följande:

Om inte bonusbarnen tillhör familjen vill nog inte ts ha deras förnamn heller.

Men kanske:

Här bor Eva, Peter, Anton, Elsa och Lars. Varannan vecka hälsar Peters andra ungar på. Välkomna!

Så bara för man inte räknar sambons barn till familjen så hatar man dom?? Vilka förutfattade meningar en del har.

Räknar inte sambos barn till min familj men tycker mycket om honom iallafall. Räknar inte heller min mammas nya sambo till min familj men tycker om han ändå.
  • Anonym (Undrande...)

Det handlar inte ett dugg om att jag inte ser min sambons barn som vår familj utan att jag helt inte vill ha deras efternamn på min dörr, deras mammas efternamn. 

Jag frågade om lite råd. Jag tänker och tycker lite såhär, att skriva alla våra förnamn blir väldigt långt.. Vad ser bäst ut annars? Välkommen hem till Sara och Kristian med barn eller Välkomna hem till familjen Larsson/Nyberg (allså våra efternamn)

• smulpaj01
    Brumma skrev 2016-05-17 06:45:08 följande:

En stilla undran.

Varför är det så svårt att bara svara på TS fråga - dvs ge förslag utifrån hennes frågeställning - istället för att leka mob från fjortonhundratalet?

Självklart finns det en massa åsikter om att ha - eller inte ha - ett namn som är sammankopplat med ett ex på dörren. Oavsett om det är "rätt eller riktigt" att känna så så är det den känslan TS har. Och hon undrar hur hon kan skriva istället. Hon skriver inte på något sätt att hon tänker utesluta de äldre barnen, bara att hon inte vill ha efternamnet - som de delar med sin mamma - på skylten. Inget annat.

Ge lite konkreta - seriöst menade - alternativ istället. Eller starta en tråd där sådant diskuteras.

För TS egen tråd har ni ju lyckats förstöra ordentligt!

Mitt råd blir att inte ha någon skylt alls utan välkomna gäster iaf!

Jag kan förstår att man inte vill ha tre efternamn på skylten. Skulle vi ha en skylt så skulle det stå sambons efternamn, mitt och mitt barns efternamn och sambons barn som har dubbel efternamn mamman och pappans. Alltså tre ganska långa efternamn. Då hade jag hellre bara skrivit välkommen, men inte pga barnets mamma, det är en tramsig känsla man borde jobbat bort innan man skaffar tre ungar med en pappa till två!
  • Anonym (!)
    Anonym (Undrande...) skrev 2016-05-17 06:50:27 följande:

Det handlar inte ett dugg om att jag inte ser min sambons barn som vår familj utan att jag helt inte vill ha deras efternamn på min dörr, deras mammas efternamn. 

Jag frågade om lite råd. Jag tänker och tycker lite såhär, att skriva alla våra förnamn blir väldigt långt.. Vad ser bäst ut annars? Välkommen hem till Sara och Kristian med barn eller Välkomna hem till familjen Larsson/Nyberg (allså våra efternamn)

Det sista inkluderar ju inte din sambos barn o dom bor ju oxå där
  • smulpaj01
    Anonym (Undrande...) skrev 2016-05-17 06:50:27 följande:

Nej så kan du inte skriva. Då bör du självklart skriva:

Välkommen hem till familjen Larsson/Nyberg/Karlsson för det är din mans barns hem lika mkt som er andra.
  • smulpaj01
    Anonym (Mini) skrev 2016-05-17 06:49:48 följande:

Så bara för man inte räknar sambons barn till familjen så hatar man dom?? Vilka förutfattade meningar en del har.

Räknar inte sambos barn till min familj men tycker mycket om honom iallafall. Räknar inte heller min mammas nya sambo till min familj men tycker om han ändå.

Skrev inte ett enda ord om hat!
  • Anonym (Undrande...)
    smulpaj01 skrev 2016-05-17 06:55:47 följande:
    Nej så kan du inte skriva. Då bör du självklart skriva:

Välkommen hem till familjen Larsson/Nyberg/Karlsson för det är din mans barns hem lika mkt som er andra.
    varför kan man inte skriva min och sambons efternamn och barn?
  • smulpaj01
    Anonym (Undrande...) skrev 2016-05-17 07:00:19 följande:

För att det inte är bara NI som bor där!
  • Anonym (!)
    Anonym (Undrande...) skrev 2016-05-17 07:00:19 följande:
    Det låter ju jättekonstigt
  • Brumma
    Anonym (!) skrev 2016-05-17 06:54:29 följande:

Det sista inkluderar ju inte din sambos barn o dom bor ju oxå där

Det är ju de vuxnas efternamn. Och barnen är deras familj oavsett efternamn.
Svar på tråden Hur ska vi skriva på välkomst skylten ute på väggen?