• Anonym (?)

Förstör jag för pappan och barnen?

Min sambo och jag separerade nyligen, vi har två barn tillsammans som är 9 och 11. Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner samt att vi ville olika saker med vår relation.

Jag kommer att bo kvar i lägenheten och köpa ut honom och han kommer att köpa en ny till sig. Detta är vi överens om och han har varit tydlig med att han inte vill bo kvar här. När han har hittat boende till sig kommer vi att ha barnen varannan vecka.

För mig hade det varit helt okej att han bott kvar här tills dess att han hittat en ny lägenhet, men han vill inte utan har valt att bo hos sin bror så länge. Där kan han inte ha barnen varannan vecka så de har bott kvar här hos mig och bara träffat pappan någon gång (det har bara gått ca 2 veckor).

Nu har pappan kommit fram till att han vill vara med barnen lika mycket som jag och hans lösning på det är att vi bor varannan vecka i min lägenhet till dess att han fixat sin egen lägenhet. Denna lösning fungerar inte alls för mig eftersom jag inte har någonstans där jag kan bo varannan vecka under en längre tid. Pappan tycker att jag får lösa det på något sätt.

Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit. Jag har erbjudit mig att sova i ena barnets rum så han kan ha sovrummet för sig själv, men det vill han inte. Jag har då lagt fram som förslag att jag kan hålla mig hemifrån två kvällar i veckan så kan han och barnen umgås här hela kvällen. Samt att jag kan åka bort någon helg. Han får givetvis träffa och umgås med barnen övrig tid också, bara det att det får ske på annan plats än i mitt hem om han inte vill träffa mig.

Pappan tycker att jag är oresonlig och förstör för honom och barnen för att jag inte går med på lämna mitt hem varannan vecka. Jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom, samtidigt som jag så klart inte vill försvåra hans umgänge med barnen. Så vad tycker ni? Förstör jag för pappan och barnen? Borde jag lämna min lägenhet till honom varannan vecka (hur nu det skulle gå till)?

• Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?
  • Anonym (Nnn)
    smulpaj01 skrev 2016-02-24 09:53:19 följande:

Det är ju hemskt tråkigt att du inte ordnade boende åt dig själv INNAN du släppte bomben och ställde till det för ditt ex och era barn. 

Finns något inte mycket att göra för att rädda situationen. Men jag tror enda sättet är faktiskt att Du flyttar ut 2 veckor per månad. Hyr en liten 1:a och dela den med exet varannan vecka.

Förstår verkligen att han inte kan/VILL bo i samma boende som dig efter detta!

I ett normalt vuxet förhållande kommer en separation sällan neddimpande som en BOMB. Man är två om att leva i en icke fungerande relation - så varför göra vuxna människor till OFFER som det ska daltas med? Det är missriktad "snällhet" - faktum är att det t.o.m. är ganska elakt! Ta ansvar för att kommunicera, ta ansvar för att känna av "temperaturen" i förhållandet o.s.v. Att göra den som fattar det slutgiltiga beslutet till "skurken" är bara dumt, och gagnar ingen!
  • Blomma73

Återigen, det är en fantasilösning att tro att det på kort tid går att hitta en 1a i Stockholm före att mannen hittar en större lägenhet åt sig. Smålägenheter är ju det som oftast är svårast att hitta lediga i de flesta städer, men särskilt i Stockholm. Dessutom får man ofta betala en större summa för kontrakt (svart under bordet).

Många tar dessutom idag extremt mycket betalt även för att hyra ut ett rum. Detta sedan de ändrade reglerna för några år sedan om att det inte finns några gränser för hur mycket betalt man kan ta för ett rum. Dvs att ta 12000 kr i månaden för ett rum är idag helt ok. Ni som kommer med era "lösningar" verkar ju ha liten kunskap om hur det ser ut idag.

• Anonym (suck)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 05:49:42 följande:

Sätta barnen först, det var just det. TS gör inte det. Hon tänker BARA på sim egen situation.

Bitter... Nä, blir bara förbannad av idioter som inte förstår bättre.

Så pappan är inte alls egoistisk som inte kan stå ut med ts varannan vecka (minus två kvällar) för barnet skull?

Håller själv på att skilja mig. Vi har dessutom en 5 månaders bebis tillsammans så vi måste träffas hela tiden. Det är j*vigt svårt. Vi är båda sårade, han pga att beslutet mest var mitt, jag pga att det egentligen inte är vad jag vill med våra problem gick inte att lösa och sen gick han vidare väldigt fort. Men vi står ut och umgås för barnens skull.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (suck) skrev 2016-02-24 10:16:09 följande:

Så pappan är inte alls egoistisk som inte kan stå ut med ts varannan vecka (minus två kvällar) för barnet skull?

Håller själv på att skilja mig. Vi har dessutom en 5 månaders bebis tillsammans så vi måste träffas hela tiden. Det är j*vigt svårt. Vi är båda sårade, han pga att beslutet mest var mitt, jag pga att det egentligen inte är vad jag vill med våra problem gick inte att lösa och sen gick han vidare väldigt fort. Men vi står ut och umgås för barnens skull.

Jo...det är ju så en separation ser ut i de allra flesta fall. I en separation är ALLA offer på ett eller annat sätt.
  • Anonym (X)

TS, har du släppt bomben om separation utan att alls ha pratat om era problem innan och utan att ni alls försökt ändra på det som är fel?
    Om inte så skit i de som säger att du förstör.

• Anonym (Ja du förstör)

Vi är flera som gått igenom skilsmässor i Stockholm med svårt med boende, jag trasslade runt med lite olika lösningar i några veckors tid för att barnens pappa skulle få bo med dom. Han bodde varannan vecka hos en kompis. Sen aktiverade vi verkligen alla nätverk som fanns långt utanför mina bekvämlighets gränser för att be om hjälp - fick tag i en andrahands etta som vi delade kostnaden för. Aldrig att jag skulle parkerat mig i lägenheten och gett honom lite slask tid enl ett komplicerat schema och då var det inte ens jag som ville skiljas. - tycker som sagt att TS lösningar inte är riktigt justa. Så klart bekvämt för henne men inte för exet och framförallt inte bra för barnen..

• Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 12:15:42 följande:

Vi är flera som gått igenom skilsmässor i Stockholm med svårt med boende, jag trasslade runt med lite olika lösningar i några veckors tid för att barnens pappa skulle få bo med dom. Han bodde varannan vecka hos en kompis. Sen aktiverade vi verkligen alla nätverk som fanns långt utanför mina bekvämlighets gränser för att be om hjälp - fick tag i en andrahands etta som vi delade kostnaden för. Aldrig att jag skulle parkerat mig i lägenheten och gett honom lite slask tid enl ett komplicerat schema och då var det inte ens jag som ville skiljas. - tycker som sagt att TS lösningar inte är riktigt justa. Så klart bekvämt för henne men inte för exet och framförallt inte bra för barnen..

Vill du ha medalj för att ni inte var mogna nog att hålla era känslor i styr tillräckligt för att fortsätta kunna bo tillsammans tillfälligt tills ni hittat en permanent lösning? Skulle varit både billigare och mer praktiskt för alla inblandade.
  • Anonym (Ja du förstör)
    Anonym (tt) skrev 2016-02-24 12:24:47 följande:
    Vill du ha medalj för att ni inte var mogna nog att hålla era känslor i styr tillräckligt för att fortsätta kunna bo tillsammans tillfälligt tills ni hittat en permanent lösning? Skulle varit både billigare och mer praktiskt för alla inblandade.
    Vi bodde inte ihop? Jag tror att det kan vara helt förödande att bo ihop, både för barnen och den framtida relationen som man ju trots allt ska ha framöver. Har någon väl bestämt sig för att det är över så bör man nog undvika att bo kvar om det inte är så att man är så vänskapliga att det går bra.
    Jag tycker TS ex har rätt i det att han inte vill bo med TS. Jag tycker Ts ska flytta varannan vecka för att ge utrymme åt exet att få vara med sina barn på ett normalt vardagssätt tills lägenhetsfrågan är löst permanent.
    TS man har dessutom inte burit sig illa åt, utan TS har tröttnat pga relationen blivit för kompismässig. TS ex kunde lika gärna krävt att TS skulle ut ur lägenheten om nu hon vill skiljas sedan kunde han haft ungarna hela tiden? Medan hon löste ett nytt permanent boende. Nu är det ju han som får ta allt, bo hos sin bror, hitta ny lägenhet och dessutom inte få vara med sina barn på ett normalt sätt. TS har ju liksom fått allt på sitt sätt..
  • Pentagram

Utifrån vad som presenterats tycker jag TS erbjudit sitt ex en fullt acceptabel och rimligt lösning. Alternativ som innebär att TS skulle vara skyldig att lämna sitt hem varannan vecka och lösa ett temporärt boende under tiden ser jag inte som realistiska under omständigheterna.

• Anonym (Ja du förstör)
    Pentagram skrev 2016-02-24 12:42:35 följande:

Utifrån vad som presenterats tycker jag TS erbjudit sitt ex en fullt acceptabel och rimligt lösning. Alternativ som innebär att TS skulle vara skyldig att lämna sitt hem varannan vecka och lösa ett temporärt boende under tiden ser jag inte som realistiska under omständigheterna.

För att det kostar pengar för TS?
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?