• Anonym (?)

Förstör jag för pappan och barnen?

Min sambo och jag separerade nyligen, vi har två barn tillsammans som är 9 och 11. Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner samt att vi ville olika saker med vår relation.

Jag kommer att bo kvar i lägenheten och köpa ut honom och han kommer att köpa en ny till sig. Detta är vi överens om och han har varit tydlig med att han inte vill bo kvar här. När han har hittat boende till sig kommer vi att ha barnen varannan vecka.

För mig hade det varit helt okej att han bott kvar här tills dess att han hittat en ny lägenhet, men han vill inte utan har valt att bo hos sin bror så länge. Där kan han inte ha barnen varannan vecka så de har bott kvar här hos mig och bara träffat pappan någon gång (det har bara gått ca 2 veckor).

Nu har pappan kommit fram till att han vill vara med barnen lika mycket som jag och hans lösning på det är att vi bor varannan vecka i min lägenhet till dess att han fixat sin egen lägenhet. Denna lösning fungerar inte alls för mig eftersom jag inte har någonstans där jag kan bo varannan vecka under en längre tid. Pappan tycker att jag får lösa det på något sätt.

Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit. Jag har erbjudit mig att sova i ena barnets rum så han kan ha sovrummet för sig själv, men det vill han inte. Jag har då lagt fram som förslag att jag kan hålla mig hemifrån två kvällar i veckan så kan han och barnen umgås här hela kvällen. Samt att jag kan åka bort någon helg. Han får givetvis träffa och umgås med barnen övrig tid också, bara det att det får ske på annan plats än i mitt hem om han inte vill träffa mig.

Pappan tycker att jag är oresonlig och förstör för honom och barnen för att jag inte går med på lämna mitt hem varannan vecka. Jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom, samtidigt som jag så klart inte vill försvåra hans umgänge med barnen. Så vad tycker ni? Förstör jag för pappan och barnen? Borde jag lämna min lägenhet till honom varannan vecka (hur nu det skulle gå till)?

• Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 20:21:56 följande:

Tycker verkligen att du förstör för pappan - du har gjort slut, du har privilegiet att få bo kvar i er lägenhet (och köpa ut honom, men jag antar att det inte är gjort) han är förmodligen mer sårad än du och tycker det är jobbigt att bo tillsammans. Självklart får ni bägge flytta in och ut tills det är löst - allt annat är väldigt dålig stil. Visst du har ingen lösning som du ser nu men i sådana här lägen får man ta till allt för att ordna det- sov på en arbetskompis soffa, bo på vandrarhem vad som helst men du har ett ansvar för att hjälpa dina barn att få ha honom lika närvarande som du även under skilsmässan

Vaddå privilegiet att bo kvar? Det var han som ville skaffa nytt boende till sig själv och tyckte att jag kunde bo kvar om jag ville. Det var också han som inte ville bo tillsammans i väntan på att han fixat ny lägenhet.

Ja han tycker det är jobbigt att bo tillsammans, och ingen tvingar honom heller. Jag skulle tycka att det var för jävla jobbigt att sova på olika kompisars soffor i månader eller hur lång tid det nu skulle ta och ingen tvingar mig heller, så jag kommer att låta bli (vem fan vill ha en kompis sovande på soffan i veckor förresten).

Har han inget eget ansvar för att få umgänget att fungera med hans barn? Eller anser du verkligen bara att det är mitt ansvar att få det att fungera.
  • Anonym (Så fel.)
    Anonym (tt) skrev 2016-02-23 22:57:31 följande:

sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Jag skrattar så att jag grinar här hemma :)

Du e fan inte riktigt klok.

Det enda jag gjort är lagt upp argument på varför TS gör fel. Det enda du säger är att pappan har själv valt att flytta från deras gemensamma hem så han får skylla sig själv.

Du är fan för dum att diskutera med. Congratulations. You just past retard and went straight to potatoe.

Dig pratar jag inte med igen din ignoranta lilla flicka.
  • Anonym (Så fel.)
    Anonym (?) skrev 2016-02-23 22:44:16 följande:

Du tycker alltså att det är fullt rimligt att jag ska bo i en sovsal med ett 10-tal främlingar varannan vecka medan det är otänkbart att mitt ex ska behöva dela lägenhet med mig? För det är vad du får (om ens det) för 150 kronor natten. Så nej det kommer jag inte att göra. Inte heller kommer jag att betala 700 kronor natten, vilket är ett mer realistiskt pris för ett enkelrum. Så jag "envisas" med att bo kvar här därför att jag inte hittat något okej alternativt boende.

Jag har för övrigt ALDRIG NEKAT mitt ex umgänge med barnen (hur läser du egentligen). Om han sen väljer bort att träffa sina barn om jag är i närheten eller för att han inte vill träffa dem någon annanstans än i vår lägenhet så är det hans val. Inte ens mitt ex har gått så långt att han anser att jag nekar honom umgänge.

Ja, bo i en sovsal om det är det enda alternativet. För 150:- får du ett eget rum på ett vandrarhem dock.

Återigen, eftersom du är helt insnöad på din linje så förklarar jag igen.

Du NEKAR ditt ex ett umgänge med BARNEN på samma villkor som DU själv har! Det är BARNEN som får lida.

Jag tycker synd om dina barn. Jag tycker synd om ditt ex. Jag anser på fullaste allvar att du är en väldigt dålig mor och förebild till dina barn!

Jag hoppas verkligen att du vaknar upp ur din fantasivärld du lever i. Om inte för din så för dina barns skull.
  • Anonym (Ja du förstör)
    Anonym (?) skrev 2016-02-23 23:32:22 följande:
    Vaddå privilegiet att bo kvar? Det var han som ville skaffa nytt boende till sig själv och tyckte att jag kunde bo kvar om jag ville. Det var också han som inte ville bo tillsammans i väntan på att han fixat ny lägenhet.

Ja han tycker det är jobbigt att bo tillsammans, och ingen tvingar honom heller. Jag skulle tycka att det var för jävla jobbigt att sova på olika kompisars soffor i månader eller hur lång tid det nu skulle ta och ingen tvingar mig heller, så jag kommer att låta bli (vem fan vill ha en kompis sovande på soffan i veckor förresten).

Har han inget eget ansvar för att få umgänget att fungera med hans barn? Eller anser du verkligen bara att det är mitt ansvar att få det att fungera.
    Nej jag anser att ni har delat ansvar, nu har han ju efter att initialt flyttat ut kommit fram till att han saknar sina barn och vill kunna vara med dem varannan vecka vilket är helt normalt. Eftersom barnens bekvämlighet går före de vuxnas så får ni flytta ut varannan vecka och du får lösa ditt boende med att t.ex sova på vandrarhem eller vad du nu hittar... det är ingen picnic att separera med barn och du behöver vara så juste du bara kan för er framtid tillsammans som separerade föräldrar.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 23:32:58 följande:

Jag skrattar så att jag grinar här hemma :)

Du e fan inte riktigt klok.

Det enda jag gjort är lagt upp argument på varför TS gör fel. Det enda du säger är att pappan har själv valt att flytta från deras gemensamma hem så han får skylla sig själv.

Du är fan för dum att diskutera med. Congratulations. You just past retard and went straight to potatoe.

Dig pratar jag inte med igen din ignoranta lilla flicka.

Okej. Du bevisade precis igen att du inte klarar av att argumentera sakligt och intelligent. God natt yxskaft.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 22:53:22 följande:

Sorry TS det duger inte .. synd om dig som behöver sova i "sovsal" eller vad det blir - men kanske synd om exet som måste bo hos sin bror med vad det medför - du har gjort slut han går med på att du får bo kvar på sikt vilket är hyggligt av honom - du får ta att det blir bökigt även för dig en tid. Det du föreslår ovan är bara superstökigt för alla särskilt för barnen. Men också för ditt ex som ju redan har det stökigt med att bo hos sin bror..

Jag varken måste eller kommer att sova i en sovsal, så nej det är inte synd om mig. Det är inte heller synd om mitt ex för att han bor hos sin bror, för det måste han lika lite som jag måste sova i sovsalen. Han kan flytta hem till oss igen eller så kan han flytta till sina föräldrar om det inte passar hos brorsan.

Jag får inte behålla boendet för att han var schysst, det var han som ville flytta till en ny lägenhet. Hade han velat köpa ut mig hade jag vart helt okej med det.

Jag har väldigt svårt att se hur mitt förslag på umgänge skulle vara för stökigt för barnen, det är inte ens småbarn det handlar om utan en 9- och 11-åring. Det är förövrigt inte alls speciellt olikt hur vi levde när vi levde tillsammans.
  • Anonym (Så fel.)
    Anonym (?) skrev 2016-02-23 23:53:35 följande:

Jag varken måste eller kommer att sova i en sovsal, så nej det är inte synd om mig. Det är inte heller synd om mitt ex för att han bor hos sin bror, för det måste han lika lite som jag måste sova i sovsalen. Han kan flytta hem till oss igen eller så kan han flytta till sina föräldrar om det inte passar hos brorsan.

Jag får inte behålla boendet för att han var schysst, det var han som ville flytta till en ny lägenhet. Hade han velat köpa ut mig hade jag vart helt okej med det.

Jag har väldigt svårt att se hur mitt förslag på umgänge skulle vara för stökigt för barnen, det är inte ens småbarn det handlar om utan en 9- och 11-åring. Det är förövrigt inte alls speciellt olikt hur vi levde när vi levde tillsammans.

Du bevisar gång på gång att du prioritera dig själv före barnen.

Stackars barn.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-23 23:22:26 följande:

Fast du är ju helt låst - varför ställer du ens frågan TS? Du har ju bestämt att du gör rätt och han fel som inte orkar bo med dig under en separation.. Även om du är klar med er relation och tycker att ni bara är "vänner" så kan det väcka helt andra känslor hos honom

Om någon som resonerade som min sambo faktiskt läste vad jag skrev och argumenterade utifrån det istället för att hitta på egna sanningar om vad jag skrivit, presenterade bra argument samt kom med vettiga förslag på vart jag kan bo så kanske jag skulle kunna tänka om.

Jag har till exempel aldrig skrivit eller tyckt att han gör fel som inte vill bo med mig.
  • Anonym (Ja du förstör)
    Anonym (?) skrev 2016-02-24 00:03:15 följande:
    Om någon som resonerade som min sambo faktiskt läste vad jag skrev och argumenterade utifrån det istället för att hitta på egna sanningar om vad jag skrivit, presenterade bra argument samt kom med vettiga förslag på vart jag kan bo så kanske jag skulle kunna tänka om.

Jag har till exempel aldrig skrivit eller tyckt att han gör fel som inte vill bo med mig.
    Fast du har ju bara märkliga lösningar som är ett himla pusslande hit och dit - istället för att du flyttar vv? Du verkar överhuvudtaget inte googlat på andra boendelösningar för din del. Varför ställde du frågan här överhuvudtaget?
  • Anonym (?)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 23:39:56 följande:

Ja, bo i en sovsal om det är det enda alternativet. För 150:- får du ett eget rum på ett vandrarhem dock.

Återigen, eftersom du är helt insnöad på din linje så förklarar jag igen.

Du NEKAR ditt ex ett umgänge med BARNEN på samma villkor som DU själv har! Det är BARNEN som får lida.

Jag tycker synd om dina barn. Jag tycker synd om ditt ex. Jag anser på fullaste allvar att du är en väldigt dålig mor och förebild till dina barn!

Jag hoppas verkligen att du vaknar upp ur din fantasivärld du lever i. Om inte för din så för dina barns skull.

Jag hittar då inte ett enda vandrarhem i Stockholm som tar 150 kronor natten för ett enkelrum.

Jag nekar inte mitt ex umgänge på samma villkor som jag, det är han som VÄLJER bort det. Jag förstår att han tycker att det är jobbigt att bo tillsammans med mig, men det är trots allt ett alternativ som HAN väljer bort. Har han inget eget ansvar för att få till ett fungerande umgänge med sina barn?

Jag är varken perfekt som människa eller mamma, men att det här skulle göra mig till en väldigt dålig mamma och förebild för mina barn, nej det köper jag inte.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?