• Anonym (?)

Förstör jag för pappan och barnen?

Min sambo och jag separerade nyligen, vi har två barn tillsammans som är 9 och 11. Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner samt att vi ville olika saker med vår relation.

Jag kommer att bo kvar i lägenheten och köpa ut honom och han kommer att köpa en ny till sig. Detta är vi överens om och han har varit tydlig med att han inte vill bo kvar här. När han har hittat boende till sig kommer vi att ha barnen varannan vecka.

För mig hade det varit helt okej att han bott kvar här tills dess att han hittat en ny lägenhet, men han vill inte utan har valt att bo hos sin bror så länge. Där kan han inte ha barnen varannan vecka så de har bott kvar här hos mig och bara träffat pappan någon gång (det har bara gått ca 2 veckor).

Nu har pappan kommit fram till att han vill vara med barnen lika mycket som jag och hans lösning på det är att vi bor varannan vecka i min lägenhet till dess att han fixat sin egen lägenhet. Denna lösning fungerar inte alls för mig eftersom jag inte har någonstans där jag kan bo varannan vecka under en längre tid. Pappan tycker att jag får lösa det på något sätt.

Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit. Jag har erbjudit mig att sova i ena barnets rum så han kan ha sovrummet för sig själv, men det vill han inte. Jag har då lagt fram som förslag att jag kan hålla mig hemifrån två kvällar i veckan så kan han och barnen umgås här hela kvällen. Samt att jag kan åka bort någon helg. Han får givetvis träffa och umgås med barnen övrig tid också, bara det att det får ske på annan plats än i mitt hem om han inte vill träffa mig.

Pappan tycker att jag är oresonlig och förstör för honom och barnen för att jag inte går med på lämna mitt hem varannan vecka. Jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom, samtidigt som jag så klart inte vill försvåra hans umgänge med barnen. Så vad tycker ni? Förstör jag för pappan och barnen? Borde jag lämna min lägenhet till honom varannan vecka (hur nu det skulle gå till)?

• Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 00:25:00 följande:

Fast du har ju bara märkliga lösningar som är ett himla pusslande hit och dit - istället för att du flyttar vv? Du verkar överhuvudtaget inte googlat på andra boendelösningar för din del. Varför ställde du frågan här överhuvudtaget?

Så här skulle umgänget kunna fungera enligt mitt förslag:

På tisdagar och torsdagar har han barnen i VÅRT GEMENSAMMA HEM fram till 22, då jag kommer hem.

På lördagen går han och barnen på bio efter det hälsar de på farmor och farfar och stannar till läggdags och på söndagen följer han med ena barnet och tittar på hans match.

Följande helg har de filmkväll hos brorsan på fredagen barnen lämnas vid läggdags. På söndagen åker de till simhallen och äter middag ute.

Helgen efter det träffar jag vänner på lördagskvällen och han och barnen umgås då i VÅRT GEMENSAMMA HEM. Och så vidare.

Att det skulle vara så himla komplicerat har jag ärligt svårt att förstå.

Jo då jag har googlat på boenden, men jag har tyvärr varken lust att bo i en sovsal eller lägga 10 000 kronor på ett boende två veckor i månaden.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 23:39:56 följande:

Ja, bo i en sovsal om det är det enda alternativet. För 150:- får du ett eget rum på ett vandrarhem dock.

Återigen, eftersom du är helt insnöad på din linje så förklarar jag igen.

Du NEKAR ditt ex ett umgänge med BARNEN på samma villkor som DU själv har! Det är BARNEN som får lida.

Jag tycker synd om dina barn. Jag tycker synd om ditt ex. Jag anser på fullaste allvar att du är en väldigt dålig mor och förebild till dina barn!

Jag hoppas verkligen att du vaknar upp ur din fantasivärld du lever i. Om inte för din så för dina barns skull.

TS LYSSNA inte mer på den här människan! Han njuter av att få förolämpa och psyka dig. Den här typen av människor mår bra av att sprida sitt dåligmående till andra, förvägra honom den glädjen!
  • Anonym (hjälp...)
    Anonym (?) skrev 2016-02-23 11:03:09 följande:
    Men om jag inte har någonstans att bo då?

Jag har förövrigt svårt att se på vilket sätt det skulle gynna mitt ex att bete sig på sättet du föreslår. Om han betedde sig så illa att jag fann det outhärdligt att stanna kvar i samma hem som honom skulle jag väl knappast vilja lämna barnen ensamma med honom?
    Ignorera den här galningen, TS.

Det är inte standard att lösa sådana här saker på det sätt hen tror.
  • Anonym (Ja du förstör)
    Anonym (?) skrev 2016-02-24 01:04:43 följande:
    Så här skulle umgänget kunna fungera enligt mitt förslag:

På tisdagar och torsdagar har han barnen i VÅRT GEMENSAMMA HEM fram till 22, då jag kommer hem.

På lördagen går han och barnen på bio efter det hälsar de på farmor och farfar och stannar till läggdags och på söndagen följer han med ena barnet och tittar på hans match.

Följande helg har de filmkväll hos brorsan på fredagen barnen lämnas vid läggdags. På söndagen åker de till simhallen och äter middag ute.

Helgen efter det träffar jag vänner på lördagskvällen och han och barnen umgås då i VÅRT GEMENSAMMA HEM. Och så vidare.

Att det skulle vara så himla komplicerat har jag ärligt svårt att förstå.

Jo då jag har googlat på boenden, men jag har tyvärr varken lust att bo i en sovsal eller lägga 10 000 kronor på ett boende två veckor i månaden.
    Fast det är ju inte ett vardagsliv tillsammans, dina barn går igenom något jobbigt just nu, de kanske inte visar det vad vet jag, men en separation är tuff, det blir osäkert och instabilt. Man kan behöva lugn och ro tillsammans vardagsrutiner en chans att småprata, en chans att få ta hand om deras sorg. Det är det ditt ex inte får med mindre än att han bor med dig - vilket han uppenbarligen inte klarar av
  • Anonym (tt)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 08:04:18 följande:

Fast det är ju inte ett vardagsliv tillsammans, dina barn går igenom något jobbigt just nu, de kanske inte visar det vad vet jag, men en separation är tuff, det blir osäkert och instabilt. Man kan behöva lugn och ro tillsammans vardagsrutiner en chans att småprata, en chans att få ta hand om deras sorg. Det är det ditt ex inte får med mindre än att han bor med dig - vilket han uppenbarligen inte klarar av

Exet klarar inte av att agera förälder under omständigheter som han själv varit med om att skapa. Och behöver curling.. Hur ska det gå för honom nästa gång han mår dåligt? Tycker du att ts ska komma och curla honom då med? Och nästa gång med?

Själv tycker jag att det låter vettigare att han löser sin egen situation precis som alla andra vuxna förväntas göra. Att bita ihop för barnens skull är ett alternativ. Ett annat är att han söker hjälp från någon professionell. Kanske samtalsstöd under en period. Eller hyr en egen lägenhet där han kan ha sina barn ifred. Eller så är han helt enkelt kanske inte kapabel att vara förälder just nu..
  • micromat
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 23:39:56 följande:

Ja, bo i en sovsal om det är det enda alternativet. För 150:- får du ett eget rum på ett vandrarhem dock.

Återigen, eftersom du är helt insnöad på din linje så förklarar jag igen.

Du NEKAR ditt ex ett umgänge med BARNEN på samma villkor som DU själv har! Det är BARNEN som får lida.

Jag tycker synd om dina barn. Jag tycker synd om ditt ex. Jag anser på fullaste allvar att du är en väldigt dålig mor och förebild till dina barn!

Jag hoppas verkligen att du vaknar upp ur din fantasivärld du lever i. Om inte för din så för dina barns skull.

Nej hon nekar inte pappan umgänge på samma villkor som hon själv har. Pappan är välkommen att bo kvar i lägenheten men han vill inte. Det är enbart pappans val.

Hade TS däremot sagt att han inte varit välkommen hem så hade hon däremot nekat honom.
  • Blomma73
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 16:31:36 följande:

Missuppfattar inte med flit. Förstår perfekt.

Ta in på ett vandrarhem för 150:- natten då så är boendet löst.

Frågeställningen vad om du förstör för pappan och barnen... Ja, ja det gör du. Om du inte kan se det så är det du som är den själviske.

Om pappan inte klarar av att bo ihop med dig för att det gör för ont och hans bror inte är ett bra alternativ att ha barnen hos så varför ska du då envisas med att bo kvar? Vandrarhem som sagt VV om inte annat.

Hur tycker du annars att pappan och barnen ska kunna umgås? Eller är det din fullständiga rättighet att neka honom barnen för att du inte vill flytta VV?

..

Vad får du det från att vandrarhem kostar 150 kr natten? Möjligen utomlands. Det kostar snarare runt 400 - 700 kr natten om man utgår från exempelvis Stockholm och Linköping (tittade nyss). Med andra ord skulle 14 dagar i månaden kosta runt 6000 - 10 000 kr beroende på ort. En stor summa som ts och mannen i så fall skulle dela på tycker jag.
  • Blomma73

Nu såg jag att utgångspunkten var Stockholm. Ja då kostar det ju 10 000 kr i månaden att bo på vandrarhem varannan vecka, vilket jag såg att du ts redan konstaterat. Möjligen ett alternativ en gång i veckan?

• smulpaj01

Det är ju hemskt tråkigt att du inte ordnade boende åt dig själv INNAN du släppte bomben och ställde till det för ditt ex och era barn. Obestämd

Finns något inte mycket att göra för att rädda situationen. Men jag tror enda sättet är faktiskt att Du flyttar ut 2 veckor per månad. Hyr en liten 1:a och dela den med exet varannan vecka.

Förstår verkligen att han inte kan/VILL bo i samma boende som dig efter detta!

• Blomma73

Tycker att ni som beskyller ts för att vara en dålig mamma och person lägger ner! Kom istället med konstruktiva och realistiska förslag på lösningar, inte på fantasilösningar som att man bor för 150 kr natten i Stockholm. Det kostar det möjligtvis i en sovsal på en småort i Sverige.

Tycker ni verkligen det är rimligt att ts ska flacka runt hos olika vänner varannan vecka på obestämd tid? De flesta i Stockholm bor litet så inte så lätt att inhysa vänner mer kontinuerligt utan att det blir kaotiskt. De flesta vännerna kommer tröttna på detta rätt snart ( bor inte själv där men har vänner som gör). Eller att hon ska ta in på natthärbärgen i mån av plats? Hur ska hon då klara av att sköta arbetet och vara en bra mamma?

Tycker ts kommit med bra och konstruktiva lösningar. Som möjligen kan komplettera med en natt i veckan på vandrarhem.

Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?