• Anonym (?)

Förstör jag för pappan och barnen?

Min sambo och jag separerade nyligen, vi har två barn tillsammans som är 9 och 11. Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner samt att vi ville olika saker med vår relation.

Jag kommer att bo kvar i lägenheten och köpa ut honom och han kommer att köpa en ny till sig. Detta är vi överens om och han har varit tydlig med att han inte vill bo kvar här. När han har hittat boende till sig kommer vi att ha barnen varannan vecka.

För mig hade det varit helt okej att han bott kvar här tills dess att han hittat en ny lägenhet, men han vill inte utan har valt att bo hos sin bror så länge. Där kan han inte ha barnen varannan vecka så de har bott kvar här hos mig och bara träffat pappan någon gång (det har bara gått ca 2 veckor).

Nu har pappan kommit fram till att han vill vara med barnen lika mycket som jag och hans lösning på det är att vi bor varannan vecka i min lägenhet till dess att han fixat sin egen lägenhet. Denna lösning fungerar inte alls för mig eftersom jag inte har någonstans där jag kan bo varannan vecka under en längre tid. Pappan tycker att jag får lösa det på något sätt.

Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit. Jag har erbjudit mig att sova i ena barnets rum så han kan ha sovrummet för sig själv, men det vill han inte. Jag har då lagt fram som förslag att jag kan hålla mig hemifrån två kvällar i veckan så kan han och barnen umgås här hela kvällen. Samt att jag kan åka bort någon helg. Han får givetvis träffa och umgås med barnen övrig tid också, bara det att det får ske på annan plats än i mitt hem om han inte vill träffa mig.

Pappan tycker att jag är oresonlig och förstör för honom och barnen för att jag inte går med på lämna mitt hem varannan vecka. Jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom, samtidigt som jag så klart inte vill försvåra hans umgänge med barnen. Så vad tycker ni? Förstör jag för pappan och barnen? Borde jag lämna min lägenhet till honom varannan vecka (hur nu det skulle gå till)?

• Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?
  • Anonym (Så fel.)
    Anonym (Nnn) skrev 2016-02-23 08:49:09 följande:

Jodå, det kan vi. De flesta av oss är säkert gamla nog att ha blivit dumpade också, men vi betedde oss inte som du. Jag förstår ju att du har någon bakomliggande problematik, men då kanske det inte är den bästa idéen att sitta på ett forum och vräka ur sig förolämpningar till andra....

Jojo. Vuxna människor, är mycket de inte ska göra men som görs dagligen ändå. Hur många exempel vill du ha?

Bakomliggande problematik? Var så god och utveckla. Jag är högst nyfiken.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 09:24:28 följande:

Jojo. Vuxna människor, är mycket de inte ska göra men som görs dagligen ändå. Hur många exempel vill du ha?

Bakomliggande problematik? Var så god och utveckla. Jag är högst nyfiken.

Självklart görs det många fel av människor varje dag. Jag syftar på ditt språkbruk, din fientliga inställning till andra människor och din
  • Anonym (Nnn)

omogna syn på en separation (skulle det stå).

• Bloggi

Du har gjort vad du kan tycker jag genom att erbjuda han att få bo kvar så länge..

Jag förstår att du inte kan/har nånstans att ta vägen varannan vecka och det borde han förstå, det är inte så lätt..

Så han får acceptera att ni båda är i lägenheten om han vill kunna umgås med barnen, annars är det han själv som sabbar sin och barnens tid.

• Anonym (?)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-22 19:23:04 följande:

Ja du har gjort fel. Det är så man brukar göra tills dess att ena partnern kan flytta permanent. Man tar varannan vecka i den gemensamma bostaden och den andra får helt enkelt fixa nåt form av boende under veckan hen inte bor i bostaden.

Jag hoppas att ditt ex lackar ur rejält. Bestämmer sig för att bo kvar i lägenheten med dig och bråkar någe så in o helvete tills dess du fattar att du ska ur lägenheten veckovis.

Jävla ego säger jag bara. Och ja. Du sabbar för barnen och pappan.

Men om jag inte har någonstans att bo då?

Jag har förövrigt svårt att se på vilket sätt det skulle gynna mitt ex att bete sig på sättet du föreslår. Om han betedde sig så illa att jag fann det outhärdligt att stanna kvar i samma hem som honom skulle jag väl knappast vilja lämna barnen ensamma med honom?
  • Anonym (?)
    Kasperina skrev 2016-02-22 21:06:57 följande:

Du är inte oresonlig, utan har kommit med bra alternativ som han ratar.
    Jag tycker att det låter som att han försöker straffa dig.
    Ni kanske skulle gå till en familjeterapeut och få hjälp att diskutera igenom saken med moderator?

Jag tror nog också att det kan vara någonting sånt som spökar faktiskt. Bra idé att vända sig till en familjeterapeut, det ska jag föreslå om vi kör fast ännu mer.
  • Anonym (?)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-22 22:47:24 följande:
    Absolut. Bråka med exet tills hon förpassar sig till alternativt boende veckovis = mycket mer tid för pappan med barnen.

Vid det här laget så tycker jag att han helt enkelt ska skita i att försöka behålla en bra relation till TS. Jag tycker definitivt att hon är egoistisk när hon inte förstår att det är för SVÅRT OCH SMÄRTSAMT för pappan att vara nära henne just nu.

Så... Hoppas han bråkar tills hon förstår.

Det är för mig fullständigt obegripligt och korkat. Först dumpa honom sedan begära att han ska bo kvar tillsammans med TS för att kunna ha barnen?

Jävla idioter som inte ser problemet med detta.
    Jag förstår att han tycker att det är jobbigt att vara tillsammans med mig just nu.

Det är därför jag erbjudit mig att sova i ett av barnens rum om han skulle vilja bo här. Det är också därför jag har erbjudit mig att vara hemifrån 2 kvällar i veckan så att han kan umgås med barnen här hemma utan min närvaro. Samt att jag som sagt kan resa bort någon helg, eller kanske till och med fler, beroende på hur lång tid det tar att lösa det med nya boenden. 

Utöver detta finns inga hinder för honom att umgås med barnen genom att ta dem till sina träningar, ta med dem till och umgås med dem hos farmor och farfar, hos sin bror över dagen, hitta på saker med dem att göra ute på stan, bio, bowling etc.
  • Anonym (?)
    Anonym (brodern) skrev 2016-02-23 08:28:30 följande:
    Ts kanske kan bo hos mannens bror varannan vecka? De lär ju känna varandra ganska väl antar jag?
    Det hade kunnat vara en lösning, men fungerar tyvärr inte i det här fallet.

Hans bror är trevlig (eller nej det är han inte) men vi tycker om varandra och kommer bra överens men vi skulle inte kunna bo med varandra. Har dessutom mycket svårt att tänka mig att han skulle vilja bo med mig.

Helt ärligt är jag aningen förvånad att mitt ex klarat av att bo med honom i drygt två veckor, nu när jag tänker på det kanske det är där skon egentligen klämmer för mitt ex.
  • Anonym (Så fel.)
    Anonym (?) skrev 2016-02-23 11:03:09 följande:

Men om jag inte har någonstans att bo då?

Jag har förövrigt svårt att se på vilket sätt det skulle gynna mitt ex att bete sig på sättet du föreslår. Om han betedde sig så illa att jag fann det outhärdligt att stanna kvar i samma hem som honom skulle jag väl knappast vilja lämna barnen ensamma med honom?

Ni får väl hyra en liten 1a eller ett rum som ni bor i veckovis.

Att inte lämna barnen med honom? Hoppas du förstår att du inte har något val va? Men det är klart, har ni gemensam vårdnad så kan du alltid bara ta ungarna och sticka så blir det en rättsprocess av det hela... Bra lösning. "inte låta han ha barnen ensam" dummaste jag hört.

Eller så pressar du honom lite mer så att han tar med sig barnen till sin bror och sedan inte låter dig hämta?

Tänk till lite nu. Se till att fixa nåt alternativt boende så fort som möjligt.

Och ja. Bra förslag med familjerådgivningen. Gå dit.

Och du skriver att det är din lägenhet. Så du har med andra ord redan löst ut honom?
  • Anonym (Så fel.)
    Anonym (Nnn) skrev 2016-02-23 09:30:09 följande:

Självklart görs det många fel av människor varje dag. Jag syftar på ditt språkbruk, din fientliga inställning till andra människor och din

Jag blir förbannad när folk endast kan se ett sida av myntet. Och min syn på separationer är att jag vägrar helt enkelt vara naiv.

Öppna ögonen och ta dig en titt utanför din egen lilla sfär så får du se att lååångt ifrån alla separationer går lungt till. Kanske finns en förklaring på detta.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?