• Anonym (?)

Förstör jag för pappan och barnen?

Min sambo och jag separerade nyligen, vi har två barn tillsammans som är 9 och 11. Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner samt att vi ville olika saker med vår relation.

Jag kommer att bo kvar i lägenheten och köpa ut honom och han kommer att köpa en ny till sig. Detta är vi överens om och han har varit tydlig med att han inte vill bo kvar här. När han har hittat boende till sig kommer vi att ha barnen varannan vecka.

För mig hade det varit helt okej att han bott kvar här tills dess att han hittat en ny lägenhet, men han vill inte utan har valt att bo hos sin bror så länge. Där kan han inte ha barnen varannan vecka så de har bott kvar här hos mig och bara träffat pappan någon gång (det har bara gått ca 2 veckor).

Nu har pappan kommit fram till att han vill vara med barnen lika mycket som jag och hans lösning på det är att vi bor varannan vecka i min lägenhet till dess att han fixat sin egen lägenhet. Denna lösning fungerar inte alls för mig eftersom jag inte har någonstans där jag kan bo varannan vecka under en längre tid. Pappan tycker att jag får lösa det på något sätt.

Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit. Jag har erbjudit mig att sova i ena barnets rum så han kan ha sovrummet för sig själv, men det vill han inte. Jag har då lagt fram som förslag att jag kan hålla mig hemifrån två kvällar i veckan så kan han och barnen umgås här hela kvällen. Samt att jag kan åka bort någon helg. Han får givetvis träffa och umgås med barnen övrig tid också, bara det att det får ske på annan plats än i mitt hem om han inte vill träffa mig.

Pappan tycker att jag är oresonlig och förstör för honom och barnen för att jag inte går med på lämna mitt hem varannan vecka. Jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom, samtidigt som jag så klart inte vill försvåra hans umgänge med barnen. Så vad tycker ni? Förstör jag för pappan och barnen? Borde jag lämna min lägenhet till honom varannan vecka (hur nu det skulle gå till)?

• Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?
  • Anonym (?)

I söndags när jag ställde frågan var jag inte helt säker på min sak. Sedan dess har det inkommit en hel del svar till tråden varav vissa varit på "mitt ex sida" och vissa varit på "min".

Från sidan som argumenterar för mitt ex sak har jag anklagats för att vara ego, en dålig mamma och förebild för mina barn, att jag vägrar mitt ex umgänge med barnen, att jag skiter i mina barn, att jag inte bryr mig om mitt ex, att jag saknar empati, att jag krossat hans hjärta, att jag är kall, att jag förstört hans liv, att jag vägrar att kompromissa, att jag bara tänker på mig själv m.m. 

Mot mitt ex har dock inte ett enda ont ord fallit trots att det faktiskt är han som omöjliggör den bästa lösningen för barnen. Han är ju sårad säger ni och tycker helt plötsligt att det är okej att bry sig mer om sig själv än sina barn och att vägra kompromissa. Ni bedömer alltså mitt ex och mig enligt olika måttstockar.

Många av era förslag på hur jag ska tillmötesgå mitt ex önskemål har varit helt absurda och världsfrånvända, som min favorit att jag ska bo på vandrarhem för 150 kronor natten, min fråga om vart jag kan hitta ett sånt bemöts med TYSTNAD. Ni tycker inte att jag har rätt att ha några som helst krav på hur jag ska bo 50% av tiden kommande månader bara jag lämnar lägenheten. Min sambo däremot han ska absolut inte behöva bo med mig, nej han är ju sårad så han har givetvis all rätt i världen att ha krav på sitt boende.

Ni har vart tydliga med att ni tycker att mitt förslag på hur vi kan lösa umgänget är förkastligt, men ni har totalt misslyckats med att få fram varför i er argumentation. Först är det för komplicerat, när jag visar på att det inte alls är speciellt komplicerat, då saknas det tydligen vardagstid för pappan och barnen, när jag påtalar att det faktiskt skulle innebära att pappan hade hälften av vardagskvällarna med barnen bemöts det med... TYSTNAD. Det får mig att tro att ni faktiskt inte tycker att det är så dåligt egentligen. Det skulle ni ju dock aldrig kunna erkänna alltså fortsätter ni hävda att det är ett dåligt förslag. 

Ni som har argumenterat för exets sak har generellt gjort ett riktigt dåligt jobb och har därför inte lyckats få över mig till er sida. Det är därför du upplever mig så säker på min sak.

• Anonym (Så fel.)
    Anonym (?) skrev 2016-02-25 02:39:59 följande:

I söndags när jag ställde frågan var jag inte helt säker på min sak. Sedan dess har det inkommit en hel del svar till tråden varav vissa varit på "mitt ex sida" och vissa varit på "min".

Från sidan som argumenterar för mitt ex sak har jag anklagats för att vara ego, en dålig mamma och förebild för mina barn, att jag vägrar mitt ex umgänge med barnen, att jag skiter i mina barn, att jag inte bryr mig om mitt ex, att jag saknar empati, att jag krossat hans hjärta, att jag är kall, att jag förstört hans liv, att jag vägrar att kompromissa, att jag bara tänker på mig själv m.m. 

Mot mitt ex har dock inte ett enda ont ord fallit trots att det faktiskt är han som omöjliggör den bästa lösningen för barnen. Han är ju sårad säger ni och tycker helt plötsligt att det är okej att bry sig mer om sig själv än sina barn och att vägra kompromissa. Ni bedömer alltså mitt ex och mig enligt olika måttstockar.

Många av era förslag på hur jag ska tillmötesgå mitt ex önskemål har varit helt absurda och världsfrånvända, som min favorit att jag ska bo på vandrarhem för 150 kronor natten, min fråga om vart jag kan hitta ett sånt bemöts med TYSTNAD. Ni tycker inte att jag har rätt att ha några som helst krav på hur jag ska bo 50% av tiden kommande månader bara jag lämnar lägenheten. Min sambo däremot han ska absolut inte behöva bo med mig, nej han är ju sårad så han har givetvis all rätt i världen att ha krav på sitt boende.

Ni har vart tydliga med att ni tycker att mitt förslag på hur vi kan lösa umgänget är förkastligt, men ni har totalt misslyckats med att få fram varför i er argumentation. Först är det för komplicerat, när jag visar på att det inte alls är speciellt komplicerat, då saknas det tydligen vardagstid för pappan och barnen, när jag påtalar att det faktiskt skulle innebära att pappan hade hälften av vardagskvällarna med barnen bemöts det med... TYSTNAD. Det får mig att tro att ni faktiskt inte tycker att det är så dåligt egentligen. Det skulle ni ju dock aldrig kunna erkänna alltså fortsätter ni hävda att det är ett dåligt förslag. 

Ni som har argumenterat för exets sak har generellt gjort ett riktigt dåligt jobb och har därför inte lyckats få över mig till er sida. Det är därför du upplever mig så säker på min sak.

Har allt bemötts med tystnad? Va? Återigen, va?

Nu orkar jag inte citera alla konkreta förslag som kommit i tråden, kanske nån annan har lust med det. Problemet är inte att du inte fått konkreta och bra förslag utan att du kan inte ta dem till dig. Du bevisar att du fortsätter att sätta dig själv i första hand.
  • Anonym (Ja du förstör)

TS - det du inte känner för att förstå är skillnaden i att ha en kontinuerlig vardag ihop med barnen mot att ses under lite konstigs omständigheter hos farmor och farfar, på stan, eller att exet är hemma hos sig med barnen men sedan behöver gå. Att ha längre tid tillsammans är stort alla viktiga samtal kommer inte på beställning med barn. Att under en vecka ha vardag tillsammans är stort särskilt när det är tufft. Att vara den som sover med barnen och vaknar där att kunna ha samtal och funderingar som kan pågå några dagar och återkomma. Att vara tillsammans i det som är barnens hem. Jag vet inte hur du förklarar för barnen att pappa vill bo med dem varannan vecka, men att han i så fall behöver bo med dig vilket han inte orkar och att du vägrar ge honom den det utrymmet. För mig är begreppet en vardag tillsammans så tydligt i den kvalitet man har ihop med barnen att jag trodde folk förstod det.

• Anonym (N)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-25 07:18:48 följande:

TS - det du inte känner för att förstå är skillnaden i att ha en kontinuerlig vardag ihop med barnen mot att ses under lite konstigs omständigheter hos farmor och farfar, på stan, eller att exet är hemma hos sig med barnen men sedan behöver gå. Att ha längre tid tillsammans är stort alla viktiga samtal kommer inte på beställning med barn. Att under en vecka ha vardag tillsammans är stort särskilt när det är tufft. Att vara den som sover med barnen och vaknar där att kunna ha samtal och funderingar som kan pågå några dagar och återkomma. Att vara tillsammans i det som är barnens hem. Jag vet inte hur du förklarar för barnen att pappa vill bo med dem varannan vecka, men att han i så fall behöver bo med dig vilket han inte orkar och att du vägrar ge honom den det utrymmet. För mig är begreppet en vardag tillsammans så tydligt i den kvalitet man har ihop med barnen att jag trodde folk förstod det.

Pappan VÄLJER att inte ha vardag med sina barn. Han säger själv att det bästa för barnen vore att han bodde kvar i det gemensamma hemmet men väljer trots det att sätta sitt sårade ego framför barnens bästa. Gör honom inte till ett offer pga av ett val han själv gör.
  • fkh
    Anonym (Nnn) skrev 2016-02-24 23:24:57 följande:

Åter igen...vuxna män är INTE offer.

Du är väldigt genusfixerad. Vi lever i 2016.

Själv är jag övertygad om att alla människor oavsett kön kan bli sårade och lida av hjärtesorg.
  • fkh
    Anonym (?) skrev 2016-02-25 01:10:53 följande:

Jag vet att han är ledsen och sårad för att vår relation är slut och jag förstår att det är jobbigt för honom (det är jobbigt för mig med) och jag hjälper gärna till att underlätta umgänget för honom, inom rimliga gränser. Att han är sårad ger honom inte rätten att enhälligt besluta hur vi ska lösa det med barnen. 

Det är ju precis det du inte gör, hjälper till att underlätta för honom. Du bryter upp erat liv tillsammans och förväntar dig att han ska gilla läget.

Och om någon ovan undrade ifall de som inte stryker ts medhårs är bittra själar så kan jag bara svara för mig själv. Har aldrig varit med om en separation men på något vis har jag lärt mig empati ändå.
  • Pentagram
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 12:48:32 följande:
    För att det kostar pengar för TS?
    Nej, för att det inte är rimligt att någon skall behöva ge sig av från sin bostad. TS ex hade en möjlighet till tillfälligt boende annorstädes som han VALDE att dra nytta av, men det var inget som helst tvång att han gjorde så. TS har inga sådana rimliga möjligheter men har erbjudit olika förslag för att exet skall kunna få ensamtid med barnen i den gemensamma bostaden, förslag som exet inte är nöjd med.

Grundförutsättningen är att båda stannar i lägenheten tills en ny permanent boendelösning finns tillgänglig, samsas om utrymmet i bästa mån och tar god hand om de gemensamma barnen. Kan någon flytta ut tidigare kan de välja att göra så.
  • Anonym (Mia)

De par med barn jag känner som separerat har nästan alla samsat i boendet tills de kunnat flytta isär. Ett enda par flyttade kvinna på dagen de bestämde sig, bode hos föräldrarna precis som ts ex-sambo, men hon hade lägenhet redan efter två veckor. Jag separerade i somras från min man, hade möjlighet att från dag ett flytta till lägenhet men inte med mina möbler, utan en jag skulle fått låna en möblerad lägenhet. Men mitt ex ville att jag skulle bo kvar, för han hoppades att jag skulle ändra mig. Jag fick till och med kämpa för att vi inte skulle sova i samma dubbelsäng, han tyckte det var jättejobbigt att jag valde bäddsoffan. Så mitt ex var väl rätt extrem åt andra hållet då?

• Anonym (Nnn)

[quote=76374995][quote-nick]fkh skrev 2016-02-25 08:10:14 följande:[/quote-nick]Du är väldigt genusfixerad. Vi lever i 2016.

Själv är jag övertygad om att alla människor oavsett kön kan bli sårade och lida av hjärtesorg.[/quot

Argumentera gärna emot men märk inte ord är du snäll. TS ex är en man.

• Anonym (lina)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-25 07:18:48 följande:

Alla föräldrar har ansvar för sitt egna föräldraskap. Ts har löst det för barnen sin vecka. Det har inte pappan gjort. Man kan inte tvinga sig på andra. Pappan kan inte tvinga sin vilja på ts. Han har inte lyckats ta ansvar för sitt föräldraskap då han inte kan erbjuda barnen ett vettigt boende varannan vecka. Mitt förslag är att pappan flyttar tillbaka hem under sin barnvecka så att barnen får stabilitet alternativt hyr en bostad eller har barnen hos brorsan.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?