• Anonym (suck)

Förstör jag för pappan och barnen?

Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-23 05:49:42 följande:

Sätta barnen först, det var just det. TS gör inte det. Hon tänker BARA på sim egen situation.

Bitter... Nä, blir bara förbannad av idioter som inte förstår bättre.

Så pappan är inte alls egoistisk som inte kan stå ut med ts varannan vecka (minus två kvällar) för barnet skull?

Håller själv på att skilja mig. Vi har dessutom en 5 månaders bebis tillsammans så vi måste träffas hela tiden. Det är j*vigt svårt. Vi är båda sårade, han pga att beslutet mest var mitt, jag pga att det egentligen inte är vad jag vill med våra problem gick inte att lösa och sen gick han vidare väldigt fort. Men vi står ut och umgås för barnens skull.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 12:48:32 följande:

För att det kostar pengar för TS?

Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 12:15:42 följande:

Vi är flera som gått igenom skilsmässor i Stockholm med svårt med boende, jag trasslade runt med lite olika lösningar i några veckors tid för att barnens pappa skulle få bo med dom. Han bodde varannan vecka hos en kompis. Sen aktiverade vi verkligen alla nätverk som fanns långt utanför mina bekvämlighets gränser för att be om hjälp - fick tag i en andrahands etta som vi delade kostnaden för. Aldrig att jag skulle parkerat mig i lägenheten och gett honom lite slask tid enl ett komplicerat schema och då var det inte ens jag som ville skiljas. - tycker som sagt att TS lösningar inte är riktigt justa. Så klart bekvämt för henne men inte för exet och framförallt inte bra för barnen..

Eller så kan man va mogen nog att sätta barnen först och stå ut med varandra (oavsett hur sårad man är) under den perioden det tar tills en av parterna hittat ett nytt hem.

När jag och min man gick isär så hade jag aldrig haft råd att betala för vandrarhem eller hyra en extra lägenhet hälften av tiden. Jag fick vida och vända på varenda kronan för att vi skulle klara oss i början. Det är ju en av dom stora anledningarna till att många kvinnor inte skiljer sig, dom vet inte hur dom ska klara sig ekonomisk ensamma.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 14:06:39 följande:

Nej men hon är skyldig sina barn en lösning där de får vara med sin pappa i sitt hem precis som hon får... Du tycker att hon fullgör det genom att han "får" bo kvar i sitt hem - men om han inte mäktar med att ha det så just nu så ligger det på TS att vara delaktig i en rättvis lösning. Han bor inneboende hos någon och det får hon också göra..

Alla har inte människor runt sig som man bara kan flytta in hos varannan vecka.

Och hon har ju erbjudit honom flera lösningar för att det ska funka så bra som möjligt för alla. Men han säger nej till allt, troligen för att han är sårad och vill inte acceptera ett förslag som kommer ifrån henne, men tyvärr blir det ju han och barnet som drabbas och inte hon.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-25 07:18:48 följande:

TS - det du inte känner för att förstå är skillnaden i att ha en kontinuerlig vardag ihop med barnen mot att ses under lite konstigs omständigheter hos farmor och farfar, på stan, eller att exet är hemma hos sig med barnen men sedan behöver gå. Att ha längre tid tillsammans är stort alla viktiga samtal kommer inte på beställning med barn. Att under en vecka ha vardag tillsammans är stort särskilt när det är tufft. Att vara den som sover med barnen och vaknar där att kunna ha samtal och funderingar som kan pågå några dagar och återkomma. Att vara tillsammans i det som är barnens hem. Jag vet inte hur du förklarar för barnen att pappa vill bo med dem varannan vecka, men att han i så fall behöver bo med dig vilket han inte orkar och att du vägrar ge honom den det utrymmet. För mig är begreppet en vardag tillsammans så tydligt i den kvalitet man har ihop med barnen att jag trodde folk förstod det.

Nu får du väl ändå ta och ge dig! Börjar bli riktigt trött på det här. Så allt är ts fel? Och enbart hon borde sätta barnen först och ge upp hela sitt liv pga att ex mannen inte klarar av att bete sig som en vuxen? Mannen kan sura och försöka straffa ts så mycket han vill utan att på något sätt är hans fel? Suck.

TS har gett honom flera alternativ men han säger nej till allt. Han vill inte ens hyra en lägenhet ihop med henne så dom kan turas om att bo varannan vecka med barnen och varannan vecka i nya lägenheten. Han är inte intresserad av att lösa situationen till det bästa för alla, han ska ha sin vilja igenom bara för att j*vlas med ts. Så sluta skyll allt på henne!
  • Anonym (suck)
    fkh skrev 2016-02-26 18:36:27 följande:

Visserligen är det hans problem men det är du som ställt till det. Den som bryter upp får i min mening göra lite mer uppoffringar i det praktiska. Du kan ju uppenbarligen inte sätta dig in i hans situation. Hade scenariot varit omvänt och tråden startats av en man så hade han inte fått samma medhåll som du får här.

Den som bryter upp får göra mer uppoffringar? Dummaste jag hört! Det tog mig många år och oändligt många tårarar innan jag hade lyckats samla tillräckligt med ork att faktiskt lämna min man. Våra problem gick inte att lösa men han hade gärna fortsatt va gifta, dock va det ju på bekostnad av mitt välmående. Så när jag väl satt ner foten så var jag färdig med att offra mig själv för honom. Sen självklart hjälper jag honom och underlättar så mycket jag kan, men det får gå åt båda hållen.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-26 19:02:51 följande:

Jag antar att din föredetta är en kvinnomisshandlare annars är allt det du skrivit skitsnack.

Nej han har aldrig slagit mig. Så jag kan inte må dåligt för någonting annat än om han misshandla mig? Eller hur menar du att det skitsnack?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Nnn) skrev 2016-02-26 19:21:32 följande:

Har exakt samma erfarenhet men folk här tycks tro att man dumpar och ser går ut och firar med champagne. Den som "blir lämnad" kan mycket väl ha uppfört sig som ett tvättäkta arsle under många år och parasiterat på den andre parten både känslomässigt och ekonomiskt. Helt plötsligt ska vederbörande alltså ha någon form av "offerstatus" och rätt att diktera villkoren - helt galet!

Exakt. Att skilja mig var något av det svåraste jag har gjort. Även om beslutet var mitt så har jag mått lika dåligt som honom, jag är också ledsen och sårad. Sånt här är aldrig lätt för nån part.
  • Anonym (suck)
    fkh skrev 2016-02-26 20:34:41 följande:

Du förstod kanske inte hinten, och tråkigt det du gått igenom även om jag inte orkar läsa hela inlägget då din personliga historia saknar relevans i sammanhanget, men jag syftade till ts fall där sambon som hon lämnat för två veckor sen uppenbarligen tar detta uppbrott hårdare än vad hon själv gör när han uttrycker att det är svårt att leva med henne under samma tak. Jag kan tycka att den som tycker synd om sig själv här är ts som vägrar mötas på vägen för att uppbrottet ska gå så smidigt som möjligt för båda parter. Istället ställs HAN inför ett ultimatum att antingen dela lägenhet med människan som får honom att må dåligt eller inte träffa sina barn mer än ibland. Hon har redan tagit ett beslut med eller utan hans samtycke som präglar båda deras liv dramatiskt, vilket hon naturligtvis har rätt till, men då får man också försöka vara lite storsint och ta ett steg tillbaks för att underlätta för den som uppbrottet är svårare för. Som sagt kallas det för empati.

Men han verkar ju inte särskilt intresserad av att lösa situationen egentligen utan mer av j*vlas med henne. Hon har gett honom massa olika förslag och hon är till och med villig att hyra en extra lägenhet tillsammans med honom så dom kan turas om att bo med baren. Men han säger nej till allt.

Men enligt dig så ska ts göra exakt som han vill utan några invändningar bara på grund av att hon tog beslutet, efter flera år av samtal och terapi och olika syn på förhållandet??
  • Anonym (suck)
    fkh skrev 2016-02-26 23:24:09 följande:

Jag måste inte och har ännu mindre tid att sitta och läsa igenom 20 sidor när ts formulerat situationen i trådstarten så som man får anta att hon vill presentera den för att andra ska kunna bilda sig en uppfattning. Att sätta barnen i centrum skulle vara att de får vänja sig vid separerade föräldrar i hemmets trygghet innan de själva måste flytta ut varannan vecka. Bara för att en separation är långdragen betyder inte att initiativet till den är ömsesidig. Du verkar vilja rättfärdiga dig själv på något sätt när jag varken känner till, vill känna till eller ens yttrat mig om din privata separationshistoria.Hade ts erbjudit sin fd sambo att hyra en lägenhet tillsammans som de kan bo i växelvis så är det ett väldigt bra initiativ som både de vuxna inblandade och framförallt barn drar nytta av i en sån här situation. Det är mao mer i stil med att gå den andra till mötes som jag hittills syftat på än vad som framkommer i trådstarten eller några av ts inlägg, utan att behöva bläddra femton sidor bakåt vilket ingen normalt fungerande människa har tid med.För att citera ur trådstarten "Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner" Jag får väl anta att ts vet lite mer om sin egen relation och uppbrott med sin sambo än vad du gör. Och det är bara utifrån hennes egen formulering som jag bildar min uppfattning. Men du är väl en av dessa människor man stöter på ibland i vardagen som vill ha rätt hela tiden så jag bjuder på den; Du har rätt.

Det är totalt omöjligt att få med allt i en trådstart. Du kan tycka och läsa enbart hennes inlägg så är det inte så mycket att gå igenom. För om du ska ha massa åsikter och trycka ner ts så får du ju se hela bilden. Hennes ex vill inte hyra en lägenhet med henne eller acceptera några av hennes förslag, för han är sårad och bryr sig bara om sig själv, skit samma om barnen blir drabbade bara han får j*vlas med henne.
  • Anonym (suck)
    fkh skrev 2016-02-27 00:21:45 följande:

Det står ganska tydligt i trådstarten att sambon föreslagit ett scenario där båda parter "får bo kvar" veckovis tills han själv hittat nytt boende. Så jag förstår inte riktigt vad du har för huvudbry. Nu har det dessutom framkommit att ts själv föreslagit det som jag själv syftat till så du kanske bör fråga henne om du vill ha ett relevant svar.

Han kräver att hon lämnar lägenheter varannan vecka, men hur det ska gå till skiter han i, hon ska bara ordna det. Att hyra en lägenhet tillsammans är han inte intresserad av då han kan sova hos sin bror varannan vecka.

Lägenheten är bådas än så länge. Båda har lika stor rätt till den. Klarar han inte av att bo där så är det hans problem. TS har gjort mer än vad man kan begära för att hjälpa honom men han vill bara j*vlas. Hur kan man försvara ett sånt omoget beteende? Varför behöver inte han tänka på barnen? Varför ska ts vända ut och in på sig själv för att göra han nöjd? Hon slutade älska honom som en partner. Men det hände inte på 1 vecka. Dom har pratat om det många gånger, dom har gått i terapi tillsammans, det har vart klart länge att dom vill olika med deras relation, så nån jätte chock kan det ju inte ha vart för honom.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-26 23:53:05 följande:

Du och t kanske är de största stolpskott jag någonsin stött på. Med eran login så får FAKTISKT kvinnan skylla sig själv då hon blir våldtagen. För vet du vad, hon hade ju faktiskt en kort kjol på sig. Du pratar om parasiter, dags att ta en självrannsakan!

En extrem parallell men de med någon innanför pannbenet förstår.

Det är något allvarligt fel med dig.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-29 07:03:14 följande:

Fast allt går att lösa om man vill! Och är ngt man redan borde tänkt på innan! Det handlar om att ts inte vill hitta en lösning. Det kanske inte blir det bekvämaste eller roligaste lösningen/ boendet, men den är ändå bara tillfällig och inte för evigt.

TS har givit exmaken massa med alternativ. Men han är inte intresserad. Han vill heller inte hyra en extra lägenhet tillsammans med henne så dom enkelt kan bo varannan vecka med barnen. Han kräver att hon ska lämna sitt hem varannan vecka med skiter fullständigt i hur det ska gå till. Han är mer intresserad av att j*vlas än hitta en lösning. Han sabbar för dig själv och barnen, inte ts. Ja beslutet va hennes, efter år av olycka, prat och terapi. Så beslutet kom ut inte direkt ur intet. Han är bara löjlig och omogen.

Jag har också skiljt mig. Men aldrig att vi hade såna problem. Va också mitt beslut men heller ingen överraskning. Vi bodde tillsammans första tiden, sen flytta han ut. Men är hemma hos mig nästan varje dag då våren minsta bara är 5 månader. Visst är det jobbigt och vi är båda sårade men vi försöker ha en bra relation ändå och barnen kommer först.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-29 10:04:31 följande:

Ja men det är långt ifrån alla som kan hålla en god stämning som barnen inte känner av om man väljer att båda bor kvar tills nytt boende är hittat. 

Kanske kan ts ta in på vandrarhem, om hon nu varken har vänner eller familj att sova hos. Är ju billigare och mer prisvärt än att själv hyra en bostad om nu exet inte vill gå på den lösningen om nu ts föreslagit det. Det är inte för alltid utan enbart tillfälligt. Jobbigt ja, men som sagt tillfälligt och för barnens skull. Och jag tror knappast ts ex vill bo hemma hos vänner hur länge som helst, för det är ju lika jobbigt för han som vem som helst att bo så, utan jag tror även han vill hitta en lägenhet så han kan gå vidare med livet. 

Eller så kan exmaken växa upp och acceptera något av ts förslag eller aktivt själv hjälpa till att hitta en lösning. Varför är det enbart ts som ska vända ut och in på sig för att göra honom nöjd? Och säg inte att det är pga att det var hennes beslut att lämna. För dom har haft problem länge, dom har vart i terapi och kommit fram till att dom vill väldigt olika saker med deras förhållande. Så det kom inte direkt som nån överraskning för exmaken. Och det är inte ts fel eller ensam hennes ansvar att lösa allt.
  • Anonym (suck)
    Anonym (?) skrev 2016-02-29 14:12:34 följande:

Jag vill tacka alla som tagit sig tid att svara i tråden!

Igår hade jag ett långt telefonsamtal med exet där vi pratade ut om vår situation. Han tycker själv att han betett sig barnsligt och har bett om ursäkt för hur han betett sig de senaste veckorna. 

Han kommer att flytta tillbaka hem när han och barnen kommer hem från resan de är på just nu. Kanske kommer vi att leta upp en liten lägenhet att bo i varannan vecka tills det löst sig med hans lägenhet längre fram men i nuläget är det inte aktuellt.

Det känns väldigt bra just nu och jag har goda förhoppningar om att vi ska få till ett bra samarbete framgent. Men framförallt känns det fruktansvärt skönt att han återigen beter sig som den person jag levt ihop med i 15 år, den han var de senaste veckorna är ingen jag kände igen och det var obehagligt.

Tack än en gång alla som tog sig tid!

Va skönt!
  • Anonym (suck)
    Anonym (?) skrev 2016-02-29 15:09:43 följande:

Jaaa det är det :)!

Tack för alla dina svar i den här tråden, de har hjälpt mig mycket! Tycker att du och din exman verkat ha löst er skilsmässa på ett föredömligt sätt, måste vara extra svårt med en så liten som ni har med i bilden, och jag hoppas och tror att det kommer gå lika bra för er framgent.

Bara glad att kunna hjälpa till :)

Säger inte att det har vart/är lätt. Vi kan tyvärr inte leva tillsammans, men jag har älskat honom i 6 år och han kommer alltid att vara viktigt för mig. Så även om vi båda är ledsna, sårade och arga så är vi och barnen ändå en familj.

Lycka till med allt!
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?