• Anonym (?)

Förstör jag för pappan och barnen?

Min sambo och jag separerade nyligen, vi har två barn tillsammans som är 9 och 11. Det var jag som ville avsluta relationen då jag börjat se honom mer som än kompis än en partner samt att vi ville olika saker med vår relation.

Jag kommer att bo kvar i lägenheten och köpa ut honom och han kommer att köpa en ny till sig. Detta är vi överens om och han har varit tydlig med att han inte vill bo kvar här. När han har hittat boende till sig kommer vi att ha barnen varannan vecka.

För mig hade det varit helt okej att han bott kvar här tills dess att han hittat en ny lägenhet, men han vill inte utan har valt att bo hos sin bror så länge. Där kan han inte ha barnen varannan vecka så de har bott kvar här hos mig och bara träffat pappan någon gång (det har bara gått ca 2 veckor).

Nu har pappan kommit fram till att han vill vara med barnen lika mycket som jag och hans lösning på det är att vi bor varannan vecka i min lägenhet till dess att han fixat sin egen lägenhet. Denna lösning fungerar inte alls för mig eftersom jag inte har någonstans där jag kan bo varannan vecka under en längre tid. Pappan tycker att jag får lösa det på något sätt.

Mitt förslag är att han flyttar tillbaka hit. Jag har erbjudit mig att sova i ena barnets rum så han kan ha sovrummet för sig själv, men det vill han inte. Jag har då lagt fram som förslag att jag kan hålla mig hemifrån två kvällar i veckan så kan han och barnen umgås här hela kvällen. Samt att jag kan åka bort någon helg. Han får givetvis träffa och umgås med barnen övrig tid också, bara det att det får ske på annan plats än i mitt hem om han inte vill träffa mig.

Pappan tycker att jag är oresonlig och förstör för honom och barnen för att jag inte går med på lämna mitt hem varannan vecka. Jag tycker väl egentligen att han kan vara glad för det jag erbjudit honom, samtidigt som jag så klart inte vill försvåra hans umgänge med barnen. Så vad tycker ni? Förstör jag för pappan och barnen? Borde jag lämna min lägenhet till honom varannan vecka (hur nu det skulle gå till)?

• Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?
  • LillaLoppi

Haha, nej. Ser inte att du gjort något fel alls.

• Milleman

Nej jag hade inte velat flytta ifrån mitt hem varannan vecka om jag inte hade ett och samma ställe att ta mig till. Tycker att du lagt upp bra förslag och då det inte verkar som att ni skiljdes som värsta ovänner borde det funka.
    Tror dessutom att det blir väldigt konstigt för barnen.

• LillaLoppi

Ja, förutom att svika familjen då.

När man har barn tillsammans så är man mer än ett par; man är en familj - ett team. Man kan inte ta lika lätt på det då. Tappar man känslan så letar man reda på dem igen. Man ger inte bara upp hur som helst.

Men du gör inget fel när du inte lånar ut din lägenhet varannan vecka. Hade inte jag heller gjort.

• Anonym (N)

Nej, du förstör inte. Ni har en "gemensam" bostad fram till att du har köpt ut honom. Ni har båda två tillträde till lägenheten så länge den är gemensam. Ingen av er kan köra ut den andra.

Eftersom du har sagt att han är välkommen att bo hemma tills han får egen lägenhet så har du gjort ditt. Om han väljer att inte bo i lägenheten så är det hans ansvar.

• Anonym (Kio)
    LillaLoppi skrev 2016-02-21 19:05:18 följande:

Ja, förutom att svika familjen då.

När man har barn tillsammans så är man mer än ett par; man är en familj - ett team. Man kan inte ta lika lätt på det då. Tappar man känslan så letar man reda på dem igen. Man ger inte bara upp hur som helst.

Men du gör inget fel när du inte lånar ut din lägenhet varannan vecka. Hade inte jag heller gjort.

Din moralpredikning om hur "man" ska göra (enligt dig) hjälper inte ts.
    Behåll sån smörja för dig själv eller starta en egen tråd i ämnet.

Alla kan nämligen inte hitta känslan igen fröken lilla.
  • LillaLoppi
    Anonym (Kio) skrev 2016-02-21 19:13:50 följande:

Din moralpredikning om hur "man" ska göra (enligt dig) hjälper inte ts.

Behåll sån smörja för dig själv eller starta en egen tråd i ämnet.

Alla kan nämligen inte hitta känslan igen fröken lilla.

Haha! Fjant!

Vad är det hon behöver hjälp med? Se det självklara? Lägg ner.

Och jo, alla kan. Lite effort och en jävla vilja, så går det. Samt ev en spark i arslet och lite hjälp på traven.
  • Anonym (tt)

Fram tills dess att bodelningen är klar så har ni båda fortsatt lika stor rätt att vistas i er gemensamma bostad. Ni kan givetvis sinsemellan komma fram till vilken överenskommelse som helst men det är helt frivilligt.

Som sagt, han har rätt att vistas i ert hem men det har du också.

För att det ska bli smidigt kan man komma övetens om att bo varannan vecka i det gemensamma hemmet men det förutsätter ju att båda har något alternativt boende. Du har inte det och ditt ex har ingen rätt att kräva av dig att du ska flytta ut varannan vecka.

Försök prata vett med honom. Förklara att de flesta som separerar blir tvungna att tillfälligt stå ut med sina ex. Och att du skulle göra honom till viljes om du kunde men att du nu inte har möjlighet. Om han fortsätter att tjafsa, slå bara dövörat till och säg att han får prata vidare med någon som bryr sig.

• Anonym (Kio)
    LillaLoppi skrev 2016-02-21 19:20:35 följande:
    Haha! Fjant!

Vad är det hon behöver hjälp med? Se det självklara? Lägg ner.

Och jo, alla kan. Lite effort och en jävla vilja, så går det. Samt ev en spark i arslet och lite hjälp på traven.
    Så typiskt unga, naiva nyvuxna att kommentera som du.
    Jaja, du lär ju lära av livet också.

Sorry ts, ska inte ta upp mer plats här med saker som inte har med din frågeställning att göra.
  • Anonym (Skild)

Men det är väl er fd gemensamma bostad?
    Vi gjorde så..jag bodde kvar i vårt fd gemensamma hus tills min bostad var klar. Vi skrev to.m papper på det vid bodelningen hos advokaten. Vi bodde varannan vecka i huset, en period hyrde vi en liten möblerad lägenhet. Pusslade för att vi båda skulle få vara med barnen. I ca 5 månader.

• Anonym (tt)
    Anonym (Skild) skrev 2016-02-21 19:57:12 följande:

Men det är väl er fd gemensamma bostad?

Vi gjorde så..jag bodde kvar i vårt fd gemensamma hus tills min bostad var klar. Vi skrev to.m papper på det vid bodelningen hos advokaten. Vi bodde varannan vecka i huset, en period hyrde vi en liten möblerad lägenhet. Pusslade för att vi båda skulle få vara med barnen. I ca 5 månader.

Nota bene, ni hade en gemensam frivillig överenskommelse. Det har inte ts och hennes ex.

Och eftersom de inte har det så kan ingen av dem tvinga ut den andra ur det gemensamma hemmet utan de får stå ut med varandra tills bodelningen är klar.
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?