• Anonym (Orolig)

Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?

Hej. Jag har en son på tre år och har varit separerad med fadern sen han var ett år ca. Vi har har sonen vv.

Det är såhär att fadern till min son kommer att börja jobba natt.

Å han hade tänkt att lösa det på så vis att sonen kommer att vara på dagis ungefär från 06:30-16:00. Så att han får sova.

Och på kvällen medans han jobbar hade han tänkt att ha sonen antingen hos sina föräldrar eller hos sin nya tjej, alltså hos allihopa å ingen fast punkt.

Jag har erbjudit mig att hjälpa honom med sonen å ha sonen på heltid, å han har sonen vh.

Men han tvärvägrar. Jag har bett honom funderat på vad som är bäst för grabben, men han tänker bara på sig själv och sin rätt till sin son (som han uttrycker det)

Hur påverkas barn av att bli bortlämnade på det viset?

Kan jag få någon rättslig hjälp med det här eller är det helt kört?

Jag vill inte på något sätt utesluta pappan från sonen, utan jag anser att båda föräldrarna är lika viktiga. Men iom hans livssituation å han inte kan göra nått åt det så känns det bättre om sonen skulle ha en fast punkt.

• Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?
  • Anonym (Jaså...)
    Anonym (miun) skrev 2016-02-14 12:38:18 följande:

Det är inte din vecka. Det är BARNETS vecka med dig. Om du behöver barnvakt nån gång ibland i några timmar är en sak. Men här handlar det om en 3 årig liten pojke som varannan vecka får bo i 3 olika hem på 5 dagar. Det är inte okej. Barnets bästa går före allt annat, skit samma vems veckan det är.

Jadu... Vi får nog vara överens om att vi inte har samma syn på detta. Jag anser fullt ut att det är min vecka med barnet, inte tvärtom. Sätter alltid barnen först, oavsett vad. Men jag kontaktar ändå inte mamman!

Det finns föräldrar som helt enkelt avsäger sig allt ansvar. Barn far illa hemma pga olika omständigheter. Det gör inte mina barn och det har absolut inget att göra med deras mor. Jag bestämmer på min vecka 100% och de mår mina barn bra av. Modern kommer inte ens i ekvationen.

Sedan kan jag till viss del hålla med om att TS barn kanske inte ska slussas runt på 4 olika ställen under 1 och samma vecka. Dock finns det omständigheter som Ni som endast tagit TS sida glömt.

Och nu till det hårda. TS, om man väljer att separera ska får man tänka på att levnadsförhållanden kan komma att ändras drastiskt för ens barn. Eftersom ditt ex är tvungen att jobba natt så kan det bara jobbigt men han har absolut ingen som helst skyldighet att lämna barnet till dig de nätter han jobbar. Om han tycker det funkar bra för barnet hos farmor och farfar och hans nya vill ställa upp och ta hand om barnet ocj han tycker att även det funkar bra för barnet så BIT IHOP! Du har inte ensamrätt på att avgöra vad som är bäst för barnet. Och om du sedan hotar med en vårdnadstvist så kommer du bara göra saker så mycket värre. För.mär du kallar till ett samarbetssamtal så har du faktiskt påbörjat processen.

Du kommer inte vinna i rätten.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jaså...) skrev 2016-02-14 16:22:03 följande:

Jadu... Vi får nog vara överens om att vi inte har samma syn på detta. Jag anser fullt ut att det är min vecka med barnet, inte tvärtom. Sätter alltid barnen först, oavsett vad. Men jag kontaktar ändå inte mamman!

Det finns föräldrar som helt enkelt avsäger sig allt ansvar. Barn far illa hemma pga olika omständigheter. Det gör inte mina barn och det har absolut inget att göra med deras mor. Jag bestämmer på min vecka 100% och de mår mina barn bra av. Modern kommer inte ens i ekvationen.

Sedan kan jag till viss del hålla med om att TS barn kanske inte ska slussas runt på 4 olika ställen under 1 och samma vecka. Dock finns det omständigheter som Ni som endast tagit TS sida glömt.

Och nu till det hårda. TS, om man väljer att separera ska får man tänka på att levnadsförhållanden kan komma att ändras drastiskt för ens barn. Eftersom ditt ex är tvungen att jobba natt så kan det bara jobbigt men han har absolut ingen som helst skyldighet att lämna barnet till dig de nätter han jobbar. Om han tycker det funkar bra för barnet hos farmor och farfar och hans nya vill ställa upp och ta hand om barnet ocj han tycker att även det funkar bra för barnet så BIT IHOP! Du har inte ensamrätt på att avgöra vad som är bäst för barnet. Och om du sedan hotar med en vårdnadstvist så kommer du bara göra saker så mycket värre. För.mär du kallar till ett samarbetssamtal så har du faktiskt påbörjat processen.

En vårdnadstvist är inte vad jag är ute efter.

Å han är inte tvungen till att jobba natt utan det har han valt själv..
  • Anonym (Jaså...)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-14 16:37:22 följande:

En vårdnadstvist är inte vad jag är ute efter.

Å han är inte tvungen till att jobba natt utan det har han valt själv..

Ok. Men du frågade om du kunde få rättslig hjälp och att du funderar på att kalla till ett samarbetssamtal...

Nåja, ska han börja jobba natt för att det blir bättre ekonomiskt? Annars förstår jag inte varför han frivilligt skulle byta...

Hur som helst så förstår jag om det är jobbigt, för bägge parter. Även fast jag har en ganska hård linje jag går efter.

Jo just ja. Om han har möjlighet att frivilligt välja jobba natt, finns det inte möjlighet för han att börja jobba skift?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jaså...) skrev 2016-02-14 17:04:21 följande:

Ok. Men du frågade om du kunde få rättslig hjälp och att du funderar på att kalla till ett samarbetssamtal...

Nåja, ska han börja jobba natt för att det blir bättre ekonomiskt? Annars förstår jag inte varför han frivilligt skulle byta...

Hur som helst så förstår jag om det är jobbigt, för bägge parter. Även fast jag har en ganska hård linje jag går efter.

Jo just ja. Om han har möjlighet att frivilligt välja jobba natt, finns det inte möjlighet för han att börja jobba skift?

Ja det har med ekonomin att göra,

Han jobbade skift innan, å då "bodde" flickvännen hos honom för hon hade sin son andra veckan. Så hon lämnade han på dagis å pappan hämtade.

Men efter årsskiftet bytte dom vecka och hon kan inte byta tillbaka pga sitt ex.

Å varken jag eller mitt ex kan byta.

Men han kommer ju inte direkt tjäna nå extra med tanke på hur mkt körande fram å tillbaka det kommer bli.
  • Anonym (miun)
    Anonym (Jaså...) skrev 2016-02-14 16:22:03 följande:

Du säger att dina barn har en bra mamma. Men du tror att dina barn mår bra av att du varannan vecka helt utesluter henne ur deras liv? Allt du skriver handlar ju om dig, inte barnen.

Som sagt jag har själv barn och är skild från deras pappa. Men vi pratar med barnen när vi vill, oavsett vems vecka det är. Alla större saker som rör barnen diskuterar vi tillsammans oavsett vems vecka det är. Jag kan träffa barnen när dom är hos han om jag eller främst barnen vill och tvärtom. När jag jobbar natt så är dom självklart hos honom eller med han nya fru i deras hem. Behöver jag eller han barnvakt så hör vi självklart med varnadra först och främst. Barnen har två föräldrar och allt borde lösas mellan oss så långt det bara går alltid, sen nya parters, släkt och vänner.

Ditt sätt att tänka kommer jag aldrig förstå, det är ju bara själviskt. (Självklar annorlunda om mamman vägrar eller barnen hellre vill vara nån annanstans.)
  • Anonym (Va!)

Samarbetssamtal är absolut inte att påbörja en vårdnadstvist! Syftet är att i första hand hitta en gemensam lösning. Var inte rädda för att vända er dit, ts.

• Fairydust

Samarbetssamtal är en bra idé TS. Gick med mitt ex efter att vi separerade för att få till ett bra samarbete kring vår dotter och det hjälpte oss mycket.

• Anonym (Jaså...)
    Anonym (miun) skrev 2016-02-14 17:32:49 följande:

Du säger att dina barn har en bra mamma. Men du tror att dina barn mår bra av att du varannan vecka helt utesluter henne ur deras liv? Allt du skriver handlar ju om dig, inte barnen.

Som sagt jag har själv barn och är skild från deras pappa. Men vi pratar med barnen när vi vill, oavsett vems vecka det är. Alla större saker som rör barnen diskuterar vi tillsammans oavsett vems vecka det är. Jag kan träffa barnen när dom är hos han om jag eller främst barnen vill och tvärtom. När jag jobbar natt så är dom självklart hos honom eller med han nya fru i deras hem. Behöver jag eller han barnvakt så hör vi självklart med varnadra först och främst. Barnen har två föräldrar och allt borde lösas mellan oss så långt det bara går alltid, sen nya parters, släkt och vänner.

Ditt sätt att tänka kommer jag aldrig förstå, det är ju bara själviskt. (Självklar annorlunda om mamman vägrar eller barnen hellre vill vara nån annanstans.)

Har aldrig eller skulle aldrig försöka hindra mina barn från att träffa deras mamma, oavsett om det är min vecka eller inte. Jag säger att JAG inte skulle ringa henne. Vill hon eller de prata så är det bara till att ringa. Vill de träffas så är det bara till att bestämma något. JAG skullle dock inte initiera något. Fel? Kanske.
  • nevermind
    Anonym (Jaså...) skrev 2016-02-14 01:53:23 följande:
    Min ex-fru är den sista jag skulle be vara barnvakt på mina veckor. Handlar inte om att jävlas, bara att min vecka är min vecka och då ska hon inte finnas där.
    Inte FINNAS?!?!
  • Anonym (Jaså...)
    nevermind skrev 2016-02-14 18:33:44 följande:

Inte FINNAS?!?!

Läs mitt inlägg direkt ovanför ditt så kanske du förstår exakt vad jag menade. Just detta som du citerat var kanske lite dåligt formulerat.
  • MajaMaria79

Jag funderar över några saker TS.  Hur dags hämtar du sonen från dagis på dina veckor, och hur mycket hinner ni umgås de dagarna? 
    Misstänker att pojken ska sova vid 19-tiden, att det är därför pojken lämnas då av pappan. Pappan kan ju knappast jobba 19.30-06.30 5 dagar i veckan, det blir ju 50 timmar i veckan och 200 timmar i månaden, långt mer än 100% och definitivt mer än 100% natt. 

Sedan håller jag med om att det optimala vore att barnvakten kom hem till pappan på kvällarna. Men jag tror knappast att barnet lider något större skada av att bara sova någon annanstans än hemma, det är ju inga främlingar han ska sova hos. 

Jag förstår att du skulle vilja att du var hans förstahandsval när det gäller barnvakt, men kanske känner han inte så. Han kanske tycker att han sitter "i knät" på dig om han väljer den lösningen, eftersom du då får full insyn i hans liv. 

• Anonym (Orolig)
    MajaMaria79 skrev 2016-02-14 19:43:07 följande:

Jag funderar över några saker TS.  Hur dags hämtar du sonen från dagis på dina veckor, och hur mycket hinner ni umgås de dagarna? 

Misstänker att pojken ska sova vid 19-tiden, att det är därför pojken lämnas då av pappan. Pappan kan ju knappast jobba 19.30-06.30 5 dagar i veckan, det blir ju 50 timmar i veckan och 200 timmar i månaden, långt mer än 100% och definitivt mer än 100% natt. 

Sedan håller jag med om att det optimala vore att barnvakten kom hem till pappan på kvällarna. Men jag tror knappast att barnet lider något större skada av att bara sova någon annanstans än hemma, det är ju inga främlingar han ska sova hos. 

Jag förstår att du skulle vilja att du var hans förstahandsval när det gäller barnvakt, men kanske känner han inte så. Han kanske tycker att han sitter "i knät" på dig om han väljer den lösningen, eftersom du då får full insyn i hans liv. 

Mina jobbtider går inte att jämföra med hans.

Han jobbar mkt å har alltid gjort, nu känner han att han behöver det pga ekonomin.

Den veckan jag har sonen jobbar jag 2-3 dagar bara, jobbar typ 6-16 om dagarna, min sambo lämnar barnen på dagis och skola. Så hämtar jag.

Vissa dagar jobbar jag 10-18, då lämnar jag. Plus att vi får tid på morgonen, men som sagt, det går inte att jämföra. Jag jobbar nog betydligt mkt mindre än vad dom flesta gör när de har barn. Veckan jag inte har sonen jobbar jag som vanligt.

Jag har alltid vart hans första val när det gäller barnvakt, men inte i den här situationen.

Nej han börjar kring 22 tiden, å slutar 05:30. Då ska han åka till dåvarande barnvakt, hämta upp sonen, lämna han på dagis. Åka hem och sova till ca kl 15:30, åka å hämta från dagis, åka till barnvakten, äta, umgås. Så lägger sig grabben vid 19. Å vad han gör den tiden mellan 19:30 och 22 vet inte jag.. Men sonen sover.
  • Anonym (miun)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-14 20:16:47 följande:

Mina jobbtider går inte att jämföra med hans.

Han jobbar mkt å har alltid gjort, nu känner han att han behöver det pga ekonomin.

Den veckan jag har sonen jobbar jag 2-3 dagar bara, jobbar typ 6-16 om dagarna, min sambo lämnar barnen på dagis och skola. Så hämtar jag.

Vissa dagar jobbar jag 10-18, då lämnar jag. Plus att vi får tid på morgonen, men som sagt, det går inte att jämföra. Jag jobbar nog betydligt mkt mindre än vad dom flesta gör när de har barn. Veckan jag inte har sonen jobbar jag som vanligt.

Jag har alltid vart hans första val när det gäller barnvakt, men inte i den här situationen.

Nej han börjar kring 22 tiden, å slutar 05:30. Då ska han åka till dåvarande barnvakt, hämta upp sonen, lämna han på dagis. Åka hem och sova till ca kl 15:30, åka å hämta från dagis, åka till barnvakten, äta, umgås. Så lägger sig grabben vid 19. Å vad han gör den tiden mellan 19:30 och 22 vet inte jag.. Men sonen sover.

Jag kan dock inte förstå hur han kan välja att sova så länge när han har så lite tid med pojken. Jag jobbar natt, men 22-07, är hemma ca 07.30 somnar vid 08. Sover jag länge så går jag upp 14 och hämtar 15 men oftast en timme tidigare. Min tid tillsammans med mina barn är viktigare.
  • Holma
    Anonym (miun) skrev 2016-02-15 06:19:17 följande:
    Jag kan dock inte förstå hur han kan välja att sova så länge när han har så lite tid med pojken. Jag jobbar natt, men 22-07, är hemma ca 07.30 somnar vid 08. Sover jag länge så går jag upp 14 och hämtar 15 men oftast en timme tidigare. Min tid tillsammans med mina barn är viktigare.
    Alla är ju olika när det gäller sömn , för att fungera måste vissa sova mera o vissa mindre . Jobbar du 5 nätter på rad o sover så lite ?
  • Anonym (bibo)

Så bra att nu pratat igen TS. Som förälder får man ibland offra sitt ego eller till och med stå tillbaka i umgänge, för barnets/barnens bästa.

Min man fick efter ett tag gå från vv till vh med sina barn. Ena dottern hade ont i magen och grät varje kväll som hon skulle sova. Hade ofta huvudvärk osv. Efter några månader och prat med dottern så bestämde dom att bara ha vh. Dottern mådde så mycket bättre då. Inte roligt alls men han offrade sig för att hans dotter skulle må bra.

Vi har alltid funnits där ändå och jag vet att dom litar på sin pappa. Han har alltid varit bra på att prata med dom.

• Anonym (Kolin)

Ts varför inte prova det o se om barnet verkligen mår dåligt av det innan du målar fan på väggen ?

Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?