• Anonym (Orolig)

Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?

Hej. Jag har en son på tre år och har varit separerad med fadern sen han var ett år ca. Vi har har sonen vv.

Det är såhär att fadern till min son kommer att börja jobba natt.

Å han hade tänkt att lösa det på så vis att sonen kommer att vara på dagis ungefär från 06:30-16:00. Så att han får sova.

Och på kvällen medans han jobbar hade han tänkt att ha sonen antingen hos sina föräldrar eller hos sin nya tjej, alltså hos allihopa å ingen fast punkt.

Jag har erbjudit mig att hjälpa honom med sonen å ha sonen på heltid, å han har sonen vh.

Men han tvärvägrar. Jag har bett honom funderat på vad som är bäst för grabben, men han tänker bara på sig själv och sin rätt till sin son (som han uttrycker det)

Hur påverkas barn av att bli bortlämnade på det viset?

Kan jag få någon rättslig hjälp med det här eller är det helt kört?

Jag vill inte på något sätt utesluta pappan från sonen, utan jag anser att båda föräldrarna är lika viktiga. Men iom hans livssituation å han inte kan göra nått åt det så känns det bättre om sonen skulle ha en fast punkt.

• Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?
  • Fairydust
    Anonym (Kolin) skrev 2016-02-13 13:57:59 följande:

Fast vill mamma att pappan är där o nattar om pappan vill utnyttja sin tid så mycket det går ?

Pappan vill ju uppenbart ha så mycket tid det bara går med barnet trots att han ska jobba natt .

Har pappan kollat om nån kan sova hos honom ? Det blir ändå olika personer som kommer vara där .

TS säger ju själv att hon erbjudit att ha barnet medan pappan jobbar, alltså på nätterna. Hon skriver ju också att det inte skulle vara en så stor grej om barnvakterna kunde komma dit och vara där, eftersom barnet då åtminstone får en fast punkt. Det är klart att det är bättre än att sova i flera olika hem. Det är tillräckligt för ett litet barn att åka fram och tillbaka mellan föräldrarna.
  • Anonym (Kolin)
    Fairydust skrev 2016-02-13 14:11:29 följande:
    TS säger ju själv att hon erbjudit att ha barnet medan pappan jobbar, alltså på nätterna. Hon skriver ju också att det inte skulle vara en så stor grej om barnvakterna kunde komma dit och vara där, eftersom barnet då åtminstone får en fast punkt. Det är klart att det är bättre än att sova i flera olika hem. Det är tillräckligt för ett litet barn att åka fram och tillbaka mellan föräldrarna.
    Det var inte det jag skrev
  • Anonym (Va!)

Jag blir också förvånad av hur många som tycker det är okej för en treåring att ha fyra olika hem. Det är inte alla treåringar som mår bra av att bo varannan vecka även om det visst kan funks bra. Att då ens tänka att en treåring ska ha fyra olika hem?! Så enormt förvirrande för ett litet barn.

• Anonym (Kolin)
    Anonym (Va!) skrev 2016-02-13 15:02:35 följande:

Jag blir också förvånad av hur många som tycker det är okej för en treåring att ha fyra olika hem. Det är inte alla treåringar som mår bra av att bo varannan vecka även om det visst kan funks bra. Att då ens tänka att en treåring ska ha fyra olika hem?! Så enormt förvirrande för ett litet barn.

Fyra hem ? Det är ju knappast ett hem om man sover över där några nätter varannan vecka
  • Anonym (Va!)

Fyra olika ställen att sova på och fyra olika människor att vakna upp till då. Det skulle jag aldrig rekommendera till ett så litet barn.

• Anonym (livet)
    Fairydust skrev 2016-02-13 13:46:02 följande:
    För många oavsett.
    Varför? Många barn har obdagis och sover hemma hos mamman och pappan och så hos farmor och farfar och mormor och morfar. Vad är problemet med det?
  • Anonym (livet)
    Fairydust skrev 2016-02-13 14:11:29 följande:
    Han vill inte byta bort sin tid med sitt barn. Varför skulle barnet må bättre av att träffa sin pappa så mycket mer sällan?

Att barn sover på olika platser är sällan ett problem. Det viktiga är att de är trygga med människorna de är med. Att bo växelvis är verkligen inget problem för den stora majoriteten små barn.
  • Anonym (Va!)

Små barn är mycket mer beroende av rutiner och förutsägbarhet.

Så nej, att dela upp nätterna mellen exempelvis föräldrarna, mormor, faster och farfar skulle inte heller vara bra. Att bo hos föräldrarna och ibland sova över hos farfar är naturligtvis en helt annan sak.

• Anonym (Va!)
    Anonym (livet) skrev 2016-02-13 15:22:56 följande:

H

Att barn sover på olika platser är sällan ett problem. Det viktiga är att de är trygga med människorna de är med. Att bo växelvis är verkligen inget problem för den stora majoriteten små barn.

Att regelbundet sova på fyra olika platser med fyra olika människor är nog snarare mycket sällan ett ickeproblem. Som sagt, barn behöver förutsägbarhet och rutiner. Dessutom har barnet inte fem nära anknytningspersoner och även om han trivs med farfar och pappas flickvän har han inte den tryggheten som hos föräldrarna
  • Anonym (Kolin)
    Anonym (Va!) skrev 2016-02-13 15:19:10 följande:

Fyra olika ställen att sova på och fyra olika människor att vakna upp till då. Det skulle jag aldrig rekommendera till ett så litet barn.

Rekommenderar du mindre tid med pappan då ?
Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?