• Anonym (Orolig)

Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?

Hej. Jag har en son på tre år och har varit separerad med fadern sen han var ett år ca. Vi har har sonen vv.

Det är såhär att fadern till min son kommer att börja jobba natt.

Å han hade tänkt att lösa det på så vis att sonen kommer att vara på dagis ungefär från 06:30-16:00. Så att han får sova.

Och på kvällen medans han jobbar hade han tänkt att ha sonen antingen hos sina föräldrar eller hos sin nya tjej, alltså hos allihopa å ingen fast punkt.

Jag har erbjudit mig att hjälpa honom med sonen å ha sonen på heltid, å han har sonen vh.

Men han tvärvägrar. Jag har bett honom funderat på vad som är bäst för grabben, men han tänker bara på sig själv och sin rätt till sin son (som han uttrycker det)

Hur påverkas barn av att bli bortlämnade på det viset?

Kan jag få någon rättslig hjälp med det här eller är det helt kört?

Jag vill inte på något sätt utesluta pappan från sonen, utan jag anser att båda föräldrarna är lika viktiga. Men iom hans livssituation å han inte kan göra nått åt det så känns det bättre om sonen skulle ha en fast punkt.

• Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?
  • Anonym (livet)
    Anonym (Varje natt) skrev 2016-02-13 10:06:47 följande:
    Nej. Det är mindre än 40 timmar i veckan. Men det är ändå varje natt och har pappan ett liknande jobb är det inte omöjligt att det faktiskt är fem nätter i veckan, fyra veckor i månaden. Inga extra lediga dagar eller ledigt var tredje vecka.

Alla arbetsplatser ser inte likadana ut eller har samma avtal.

Så här ser arbetstiden ut för tillfället på Volvo för nattskiftet.

Nattskift (34,5 tim/vecka)

Söndag - måndag 22.36 ? 06.06 7,3 tim/natt

Rast 04.00 ? 04.12

Paus 01.00 ? 01.10

Måndag - fredag 23.06 ? 06.06 6,8 tim/natt

Rast 04.00 ? 04.12

Paus 01.00 ? 01.10
    Det finns inte en chans att han har det arbetet och de tiderna med tanke på att han ska ha barnomsorg 06.30-15.30.
  • Anonym (Kolin)
    Anonym (Varje natt) skrev 2016-02-13 10:06:47 följande:
    Nej. Det är mindre än 40 timmar i veckan. Men det är ändå varje natt och har pappan ett liknande jobb är det inte omöjligt att det faktiskt är fem nätter i veckan, fyra veckor i månaden. Inga extra lediga dagar eller ledigt var tredje vecka.

Alla arbetsplatser ser inte likadana ut eller har samma avtal.

Så här ser arbetstiden ut för tillfället på Volvo för nattskiftet.

Nattskift (34,5 tim/vecka)

Söndag - måndag 22.36 ? 06.06 7,3 tim/natt

Rast 04.00 ? 04.12

Paus 01.00 ? 01.10

Måndag - fredag 23.06 ? 06.06 6,8 tim/natt

Rast 04.00 ? 04.12

Paus 01.00 ? 01.10
    Jag vet att vissa av dispens på just detta men det är långt ifrån all industri som jobbar så
  • Anonym (Varje natt)
    Anonym (livet) skrev 2016-02-13 10:18:18 följande:

Det finns inte en chans att han har det arbetet och de tiderna med tanke på att han ska ha barnomsorg 06.30-15.30.

Jag skrev inte att han hade detta arbete. Jag svarade på påståendet att man inte jobbar fem nätter i veckan på nattjobb. Vilket en del gör. Det har även påståtts att man måste ha lediga veckor osv om man arbetar natt. Jag visade på att det inte alltid stämmer.
  • Brumma
    Anonym (Kolin) skrev 2016-02-13 10:21:46 följande:

Jag vet att vissa av dispens på just detta men det är långt ifrån all industri som jobbar så

Det har jag aldrig påstått. Tvärtom faktiskt...
  • Anonym (livet)
    Anonym (Varje natt) skrev 2016-02-13 10:44:18 följande:
    Jag skrev inte att han hade detta arbete. Jag svarade på påståendet att man inte jobbar fem nätter i veckan på nattjobb. Vilket en del gör. Det har även påståtts att man måste ha lediga veckor osv om man arbetar natt. Jag visade på att det inte alltid stämmer.
    Fast med de tider som han behöver barnomsorg så måste han arbeta längre nätter och alltså färre.
  • Anonym (Kolin)
    Brumma skrev 2016-02-13 10:45:18 följande:
    Det har jag aldrig påstått. Tvärtom faktiskt...
    Det var nån som skrev att det var vanligt att jobba så i industrin
  • Brumma
    Anonym (Kolin) skrev 2016-02-13 10:59:52 följande:

Det var nån som skrev att det var vanligt att jobba så i industrin

Vanligt är inte detsamma som att all industri är sådan.. :)

Mycket beror på inom vilken bransch det är tex. Olika branscher har olika kollektivavtal.

Men det är knappast omöjligt att pappan här arbetar på ett liknande sätt och faktiskt behöver den barnomsorg som påtalas för att kunna sova efter arbetet.
  • Anonym (Orolig)

Han kommer att gå på, på söndag natt å kliva av fredag morgon.

Det handlar inte om en vårdnadsfråga utan att sonen ska ha det så bra som möjligt.

Jag vill inte på nått sätt utesluta pappan från sonen, jag sa att han kan ha honom mitt i veckan också innan han började jobba när han kände att han ville träffa honom, jag erbjöd honom röda dagar å extra länge under långhelger.

Nej jag är inte ute efter underhåll heller, jag sa att vi kunde lösa det utan att skriva papper och utan krav på underhåll, så länge sonen har det bra. Det är det som är det viktigaste.

Tack för era svar

• Anonym (Orolig)

Jag vill ju ha sonen medans han arbetar, det är ju där skon klämmer. Fadern går inte riktigt med på det.

• Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-13 12:26:05 följande:

Jag vill ju ha sonen medans han arbetar, det är ju där skon klämmer. Fadern går inte riktigt med på det.

Kommer pojken alltid att lämna hemmet för kvällen eller kommer fsrmor/farfar/nya flickvännen komma till pappans ibland?

En vän till mig är helt ensamstående (andra föräldern finns inte med i bilden alls). Personen arbetar liknande Nattskift.

Barnet är hos en nära släkting på nätterna. Föräldern hämtar där på morgonen, kör till skolan och lämnar och när skolan är slut hämtar föräldern. Så har de eftermiddagen och lite av kvällen tillsammans innan det är dags att lämna hos släktingen igen.

Det funkar.
Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?