• Anonym (Orolig)

Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?

Hej. Jag har en son på tre år och har varit separerad med fadern sen han var ett år ca. Vi har har sonen vv.

Det är såhär att fadern till min son kommer att börja jobba natt.

Å han hade tänkt att lösa det på så vis att sonen kommer att vara på dagis ungefär från 06:30-16:00. Så att han får sova.

Och på kvällen medans han jobbar hade han tänkt att ha sonen antingen hos sina föräldrar eller hos sin nya tjej, alltså hos allihopa å ingen fast punkt.

Jag har erbjudit mig att hjälpa honom med sonen å ha sonen på heltid, å han har sonen vh.

Men han tvärvägrar. Jag har bett honom funderat på vad som är bäst för grabben, men han tänker bara på sig själv och sin rätt till sin son (som han uttrycker det)

Hur påverkas barn av att bli bortlämnade på det viset?

Kan jag få någon rättslig hjälp med det här eller är det helt kört?

Jag vill inte på något sätt utesluta pappan från sonen, utan jag anser att båda föräldrarna är lika viktiga. Men iom hans livssituation å han inte kan göra nått åt det så känns det bättre om sonen skulle ha en fast punkt.

• Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?
  • Fairydust
    Fairydust skrev 2016-02-14 09:01:10 följande:

Nej det är ju såklart bättre att barnet får flänga omkring och sova hos olika människor för att DU inte vill att barnet ska vara hos din exfru.

Skit i vad som är bäst för barnet.

Var lite snabb nu, TS barn ska inte behöva flänga runt för att pappan tänker som du.

Men oavsett så är din inställning helt idiotisk.
  • Fairydust
    Anonym (Mamsen) skrev 2016-02-14 05:07:13 följande:

Det där är ju bara löjligt! Hur kan det inte vara bättre att den andra föräldern hjälper till med barnen om det behövs än en massa barnvakter? (Om det nu inte är en släkting som är med barnen några timmar då och då). Är glad att min sambo och hans ex kan samarbeta som vuxna människor och hjälpas åt med barnet och inte hålla på att tävla om vem som haft dom mest!

Anonym (.) skrev 2016-02-14 07:36:47 följande:

Det är inte din vecka med barnet. Det är barnets vecka med dig. Kan du då inte vara tillgänglig är det naturligt att barnet får vara hos sin mamma. Ser du inte det, så ser du inte till barnets bästa.

Precis så!
  • Anonym (Jaså...)

Vilket hat. Men det kan jag ta. Alla är vi inte av samma åsikt.

Vad är det som säger att barnet har det bäst hos mamman? Vilken syn har pappan på saken? Gör han det bara för att jävlas? Är han orolig att hos ska utnyttja att hon haft barnet mera vid en senare tvist? Är han av den uppfattningen att barnet har det bättre hos någon annan?

Det finns väldigt många faktorer att ta in innan man kan döma någon, vilket merparten av er gjort.

Min situation är en helt annan, där mitt ex sagt att jon inte kan fortsätta hjälpa mig på mina veckor. Därav är hon den absolut sista jag kontaktar.

Men fortsätt hata bara...

• Fairydust
    Anonym (Jaså...) skrev 2016-02-14 09:26:27 följande:

Vad är det som säger att barnet har det bäst hos mamman? Vilken syn har pappan på saken? Gör han det bara för att jävlas? Är han orolig att hos ska utnyttja att hon haft barnet mera vid en senare tvist? Är han av den uppfattningen att barnet har det bättre hos någon annan?

Det finns väldigt många faktorer att ta in innan man kan döma någon, vilket merparten av er gjort.

Min situation är en helt annan, där mitt ex sagt att jon inte kan fortsätta hjälpa mig på mina veckor. Därav är hon den absolut sista jag kontaktar.

Jamen...du är ju du som sagt i en helt annan sits.

Det går ju inte att jämföra riktigt.

Mamman här vill ju hjälpa till för barnets skull.
  • Anonym (Jaså...)
    Fairydust skrev 2016-02-14 09:39:08 följande:

Jamen...du är ju du som sagt i en helt annan sits.

Det går ju inte att jämföra riktigt.

Mamman här vill ju hjälpa till för barnets skull.

Ja och det förstår jag. Jag syftar på att vi vet endast vad TS säger. Vi har ingen aning om vad pappan tänker. I hans huvud så är kanske det bästa för barnet att inte vistas hos mamman på hans veckor

Kan vara något TS sagt eller gjort vid något tillfälle. Jag hat som satt ingen aning. Men Ni har varit väldigt snabbt att döma endast utifrån en sida, igen.
  • Anonym (K)
    Vad är det som säger att barnet har det bäst hos mamman?

Barnet har det inte bättre hos mamman som sådan. Barnet har det bättre om det slipper flänga runt mellan fyra olika hem. Två hem är illa nog, men kan vara ett nödvändigt ont för att bibehålla en nära relation med båda föräldrarna. Behövde pappan barnvakt någon enstaka natt i veckan vore det annorlunda. Då skulle föräldrarnas hem fortfarande vara de fasta punkterna, men i fallet med TS barn kommer det bara att tillbringa två av pappaveckans sju nätter i sin egen säng. För det flesta barn är det en alldeles för snurrig tillvaro.
  • Anonym (K)
    Anonym (Jaså...) skrev 2016-02-14 09:55:04 följande:
    Ja och det förstår jag. Jag syftar på att vi vet endast vad TS säger. Vi har ingen aning om vad pappan tänker. I hans huvud så är kanske det bästa för barnet att inte vistas hos mamman på hans veckor Kan vara något TS sagt eller gjort vid något tillfälle. Jag hat som satt ingen aning. Men Ni har varit väldigt snabbt att döma endast utifrån en sida, igen.

Det kan såklart vara så att TS och/eller hennes ex är direkt olämplig som förälder. Det kan vi inte veta något säkert om. Men frågan här handlar om hur ett barn mår av att bo i kappsäck.
  • Fairydust
    Anonym (K) skrev 2016-02-14 07:38:48 följande:

Har du erbjudit honom att ta de flesta eftermiddagarna även på "dina" veckor, eller håller du lika hårt på dem som han gör på "sina" nätter?

Men...Varför skulle hon göra det? När ska hon hinna umgås med barnet då?
  • Anonym (K)
    Fairydust skrev 2016-02-14 10:42:40 följande:
    Men...Varför skulle hon göra det? När ska hon hinna umgås med barnet då?

De flesta kanske var fel tänkt av mig. Men om barnet får tolv av fjorton nattningar och morgnar ihop med mamman så känns det rimligt att utöka pappatiden på något sätt.
  • Anonym (miun)

Haha jasså? Det var ju inte va du sa i ditt tidigare inlägg. Där sa du att du inte frågade henne pga att det va din vecka och hon inte skulle finns där då. Men när folk tycker du är självisk och inte tänker på barnet så heter det plötsligt att mamman inte vill hjälpa till. Hur ska du ha det?
Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?