• Anonym (Orolig)

Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?

Hej. Jag har en son på tre år och har varit separerad med fadern sen han var ett år ca. Vi har har sonen vv.

Det är såhär att fadern till min son kommer att börja jobba natt.

Å han hade tänkt att lösa det på så vis att sonen kommer att vara på dagis ungefär från 06:30-16:00. Så att han får sova.

Och på kvällen medans han jobbar hade han tänkt att ha sonen antingen hos sina föräldrar eller hos sin nya tjej, alltså hos allihopa å ingen fast punkt.

Jag har erbjudit mig att hjälpa honom med sonen å ha sonen på heltid, å han har sonen vh.

Men han tvärvägrar. Jag har bett honom funderat på vad som är bäst för grabben, men han tänker bara på sig själv och sin rätt till sin son (som han uttrycker det)

Hur påverkas barn av att bli bortlämnade på det viset?

Kan jag få någon rättslig hjälp med det här eller är det helt kört?

Jag vill inte på något sätt utesluta pappan från sonen, utan jag anser att båda föräldrarna är lika viktiga. Men iom hans livssituation å han inte kan göra nått åt det så känns det bättre om sonen skulle ha en fast punkt.

• Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?
  • Anonym (Va!)

Problemet är ju inte att han är hos sin pappa utan hos andra. Jag rekommenderar att ts och exmaken kontaktar familjerätten och tillsammans försöker hitta en lösning.

• Anonym (.)
    Anonym (Kolin) skrev 2016-02-13 15:53:18 följande:
    Rekommenderar du mindre tid med pappan då ?
    Vem har sagt att han skall ha mindre tid med pappan? Tanken är att pappan hämtar på dagis men istället för att lämna barnet till farmor eller sin flickvän när han skall jobba så lämnar han barnet till dess mamma. Pappan kommer få lika mycket tid med barnet. Han kommer inte natta det ändå, såvida inte barnet har somnat kl 19, vilket jag tvivlar på.
  • Fairydust
    Anonym (livet) skrev 2016-02-13 15:22:56 följande:

Han vill inte byta bort sin tid med sitt barn. Varför skulle barnet må bättre av att träffa sin pappa så mycket mer sällan?

Att barn sover på olika platser är sällan ett problem. Det viktiga är att de är trygga med människorna de är med. Att bo växelvis är verkligen inget problem för den stora majoriteten små barn.

Men hur läser folk egentligen?

Byta bort tid?

Om pappan är med barnet på eftermiddagarna, efter förskola till läggdags, och sedan lämnar hos mamman istället för hos sina föräldrar eller sin flickvän, hur får han mindre tid med barnet?
  • Fairydust
    Anonym (Kolin) skrev 2016-02-13 15:53:18 följande:

Rekommenderar du mindre tid med pappan då ?

Fattar inte hur du menar att barnet får mindre tid med pappan. Det blir ju exakt samma tid oavsett vem han lämnar hos över natten!?
  • Anonym (Kolin)
    Fairydust skrev 2016-02-13 16:28:10 följande:
    Fattar inte hur du menar att barnet får mindre tid med pappan. Det blir ju exakt samma tid oavsett vem han lämnar hos över natten!?
    Beroende på om han får vara hos exet o natta o mysa innan jobb ja men vem skulle vilja det med sitt ex
  • Anonym (livet)
    Fairydust skrev 2016-02-13 16:25:49 följande:
    Men hur läser folk egentligen?

Byta bort tid?

Om pappan är med barnet på eftermiddagarna, efter förskola till läggdags, och sedan lämnar hos mamman istället för hos sina föräldrar eller sin flickvän, hur får han mindre tid med barnet?
    Jo.
  • Anonym (livet)
    Anonym (Va!) skrev 2016-02-13 15:41:39 följande:
    Att regelbundet sova på fyra olika platser med fyra olika människor är nog snarare mycket sällan ett ickeproblem. Som sagt, barn behöver förutsägbarhet och rutiner. Dessutom har barnet inte fem nära anknytningspersoner och även om han trivs med farfar och pappas flickvän har han inte den tryggheten som hos föräldrarna
    Nej då. Många barn övernattar på obdagis, sover hos mamma på mammavecka och pappa på pappavecka men även hos farmor och morfar. Alla barn lever inte i kärnfamiljer.

Varför skulle barnet inte kunna ha 5 anknytningspersoner? Han är 3 år och har kanske fler än så....
  • nevermind

Har han bott vv sen han var ETT år??

Jag ser ingen poäng med att han ska till pappan om han inte ens träffar pappan?? Han kan väl hämta sonen hos dig när han vaknar? Och det kan han ju göra vilka dagar som helst, inte bara vv. Plus att pappan har honom varannan helg.

Jag har funderat lite på pappans arbetstider. När man jobbar enbart natt jobbar så är man ledig ganska många dagar. Till exempel jobba sju nätter, ledig sju. Eller 5-4-schema etc. Men han är bara ledig på helgen??

Ring familjeenheten och be om råd. Känns jättekonstigt att pojken ska till någon i andra städer när han kan vara hos sin mamma och träffa pappa typ var tredje dag. Jag får intrycket att pappan vill ha barnet vv för att jävlas med dig.

• london

Ja, att han sätter sig själv och inte barnet i första hand är ju uppenbart.

• london

Ja, att han sätter sig själv och inte barnet i första hand är ju uppenbart.

Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?