• Anonym (Orolig)

Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?

Hej. Jag har en son på tre år och har varit separerad med fadern sen han var ett år ca. Vi har har sonen vv.

Det är såhär att fadern till min son kommer att börja jobba natt.

Å han hade tänkt att lösa det på så vis att sonen kommer att vara på dagis ungefär från 06:30-16:00. Så att han får sova.

Och på kvällen medans han jobbar hade han tänkt att ha sonen antingen hos sina föräldrar eller hos sin nya tjej, alltså hos allihopa å ingen fast punkt.

Jag har erbjudit mig att hjälpa honom med sonen å ha sonen på heltid, å han har sonen vh.

Men han tvärvägrar. Jag har bett honom funderat på vad som är bäst för grabben, men han tänker bara på sig själv och sin rätt till sin son (som han uttrycker det)

Hur påverkas barn av att bli bortlämnade på det viset?

Kan jag få någon rättslig hjälp med det här eller är det helt kört?

Jag vill inte på något sätt utesluta pappan från sonen, utan jag anser att båda föräldrarna är lika viktiga. Men iom hans livssituation å han inte kan göra nått åt det så känns det bättre om sonen skulle ha en fast punkt.

• Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?
  • Anonym (miun)
    Anonym (Jaså...) skrev 2016-02-14 09:55:04 följande:

Ja och det förstår jag. Jag syftar på att vi vet endast vad TS säger. Vi har ingen aning om vad pappan tänker. I hans huvud så är kanske det bästa för barnet att inte vistas hos mamman på hans veckor

Kan vara något TS sagt eller gjort vid något tillfälle. Jag hat som satt ingen aning. Men Ni har varit väldigt snabbt att döma endast utifrån en sida, igen.

Inte vistas hos mamman på pappans veckor? Är det dåligt för barnet så hade det ju vart dåligt på mammans veckor också och då borde pappan verkligen se till att göra nått åt det.

Ett barn borde alltid vara hos sina föräldrar först och främst (sen är det själklart okej med barnvakt ibland och det hade även vart annorlunda om pappan bodde tillsammans med flickvännen och hon hade barnet när han jobbade) sen om det inte går så får man ju lösa det så gott det går. Men att slänga runt ett sånt litet barn mellan massa olika folk när det finns en förälder tillgänglig och villig så kan jag inte förstå att man inte väljer det.
  • Rani

Eftersom nattis är en relativt ny företeelse så är nog barnvakt den lösning som nattarbetande föräldrar har använt i alla tider. Såvitt jag förstår av ts så handlar det om två olika ställen hos människor barnet känner väl. Inte optimalt, men det funkar säkert. Man jobbar ju inte alla nätter. Men självklart är det bättre om barnet är hos mamman eftersom det redan flyttar runt en del. Den viktigaste frågan tycker jag är hur mycket tid barnet kommer få med sin pappa när barnet är där. Kanske kan era veckor anpassas efter pappans schema så att han jobbar så lite som möjligt när han har barnet och att du har barnet när pappan jobbar mer? Nattjobb brukar ju innefatta några dagars ledigt i streck.

• Anonym (Jaså...)
    Anonym (miun) skrev 2016-02-14 11:53:09 följande:

Haha jasså? Det var ju inte va du sa i ditt tidigare inlägg. Där sa du att du inte frågade henne pga att det va din vecka och hon inte skulle finns där då. Men när folk tycker du är självisk och inte tänker på barnet så heter det plötsligt att mamman inte vill hjälpa till. Hur ska du ha det?

Absolut ingen undanförklaring. Min vecka är min vecka och eftersom jag bestämmer då så frågar jag inte mamma. Ja, hon har sagt att hon inte kan hjälpa till längre och det var det som utlöste detta i mig. Men jag har inga tvivel på att hon ändå skulle ställa upp i nödfall MEN JAG RINGER ABSOLUT INTE HENNE ÄNDÅ! Punkt. Ingen undanförklaring. Kunde inte bry mig mindre vad folk tycker.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (K) skrev 2016-02-14 07:38:48 följande:

Har du erbjudit honom att ta de flesta eftermiddagarna även på "dina" veckor, eller håller du lika hårt på dem som han gör på "sina" nätter?

Nej jag har erbjudit mig att hjälpa honom. Behöver jag barnvakt nångång så är han mitt första val också.
  • Anonym (miun)
    Anonym (K) skrev 2016-02-14 11:17:04 följande:

De flesta kanske var fel tänkt av mig. Men om barnet får tolv av fjorton nattningar och morgnar ihop med mamman så känns det rimligt att utöka pappatiden på något sätt.

Man hade ju kunnat gjort nått sånt här;

Vecka 1 pappa hämtar på dagis fredag och har sonen till söndag kväll.

Vecka 2 samma

Vecka 3 pappa hämtar på dagis torsdag och lämnar på kvällen innan jobbet

Och så snurrar det på så. Då borde ju pappan få mer tid tillsammans med pojken än om han ska ha honom varannan vecka och lämna bort honom hela tiden på sin vecka och pojken slipper hoppa runt.
  • Anonym (miun)
    Anonym (Jaså...) skrev 2016-02-14 12:25:52 följande:

Absolut ingen undanförklaring. Min vecka är min vecka och eftersom jag bestämmer då så frågar jag inte mamma. Ja, hon har sagt att hon inte kan hjälpa till längre och det var det som utlöste detta i mig. Men jag har inga tvivel på att hon ändå skulle ställa upp i nödfall MEN JAG RINGER ABSOLUT INTE HENNE ÄNDÅ! Punkt. Ingen undanförklaring. Kunde inte bry mig mindre vad folk tycker.

Det är inte din vecka. Det är BARNETS vecka med dig. Om du behöver barnvakt nån gång ibland i några timmar är en sak. Men här handlar det om en 3 årig liten pojke som varannan vecka får bo i 3 olika hem på 5 dagar. Det är inte okej. Barnets bästa går före allt annat, skit samma vems veckan det är.
  • Rani

Såg nu att pappan jobbar natt alla nätter utom helg. Låter som ett värdelöst arbete att ha när man har barn. Hoppas det är något han tvingats till att ta (annars arbetslös) och inte något han valt själv.

Jag hade tryckt på om att ha sonen på nätterna när pappan jobbar. Han kan lämna hos mamman innan han åker till jobbet. Men jag underar också om pappan verkligen behöver ha sonen på fsk till 15.30? När går han av sina pass? Han kan ju inte jobba jättelånga pass om han jobbar alla nätter. Eftersom han har sonen bara varannan vecka så borde han kunna sova mer när sonen inte är där och mindre när han har barnet.

• Anonym (Orolig)

Som jag skrev, så kommer han endast vara ledig på helgerna, annars hade vi ju självklart löst det på det viset att han hade haft sonen under den tiden han va ledig. Men nu kommer han inte vara det.

Mitt ex är fortfarande en bra pappa trots att det inte funkade mellan oss, det handlar inte om att jag tycker att han är olämplig.

Jag är också en bra mamma. Det är inget fel på mig heller, han vill bara inte att jag ska ha sonen för att det är hans vecka.

Jag tror att han känner att han tappar kontrollen och det är därför han sätter sig på tvären i det ämnet, vem vet han kanske känner sig usel som pappa som inte kan lösa det på ett bättre vis. Hur som helst så har jag pratat med honom återigen. Å han ska fundera på det.

Väljer han att sätta sig själv före sonen så kommer jag prata med familjeenheten om ett samarbetssamtal. Så kanske dom kan hjälpa mig å få han att förstå..

• Anonym (K)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-14 12:30:21 följande:
    Nej jag har erbjudit mig att hjälpa honom. Behöver jag barnvakt nångång så är han mitt första val också.

Fast det är ju inte så att han behöver barnvakt någon gång, utan barnets rutiner behöver ändras helt p.g.a. hans jobb. Och då kanske man kan hitta ett helt nytt upplägg där man fokuserar på att barnet ska ha en ordnad tillvaro med så mycket tid det går med var och en av föräldrarna. Jag tror att det blir lättare för dig att få med pappan på tåget om du är beredd att diskutera ett sådant förslag. Nu upplever han det nog som att du tar hans föräldraansvar ifrån honom.
  • Holma
    Anonym (Orolig) skrev 2016-02-14 12:44:46 följande:

Som jag skrev, så kommer han endast vara ledig på helgerna, annars hade vi ju självklart löst det på det viset att han hade haft sonen under den tiden han va ledig. Men nu kommer han inte vara det.

Mitt ex är fortfarande en bra pappa trots att det inte funkade mellan oss, det handlar inte om att jag tycker att han är olämplig.

Jag är också en bra mamma. Det är inget fel på mig heller, han vill bara inte att jag ska ha sonen för att det är hans vecka.

Jag tror att han känner att han tappar kontrollen och det är därför han sätter sig på tvären i det ämnet, vem vet han kanske känner sig usel som pappa som inte kan lösa det på ett bättre vis. Hur som helst så har jag pratat med honom återigen. Å han ska fundera på det.

Väljer han att sätta sig själv före sonen så kommer jag prata med familjeenheten om ett samarbetssamtal. Så kanske dom kan hjälpa mig å få han att förstå..

Han kanske är rädd att sonen inte vill vara hos honom om han är så mycket hos dig ? Han vill ju ha sin son o sköta det själv
Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?