• Anonym (Orolig)

Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?

Hej. Jag har en son på tre år och har varit separerad med fadern sen han var ett år ca. Vi har har sonen vv.

Det är såhär att fadern till min son kommer att börja jobba natt.

Å han hade tänkt att lösa det på så vis att sonen kommer att vara på dagis ungefär från 06:30-16:00. Så att han får sova.

Och på kvällen medans han jobbar hade han tänkt att ha sonen antingen hos sina föräldrar eller hos sin nya tjej, alltså hos allihopa å ingen fast punkt.

Jag har erbjudit mig att hjälpa honom med sonen å ha sonen på heltid, å han har sonen vh.

Men han tvärvägrar. Jag har bett honom funderat på vad som är bäst för grabben, men han tänker bara på sig själv och sin rätt till sin son (som han uttrycker det)

Hur påverkas barn av att bli bortlämnade på det viset?

Kan jag få någon rättslig hjälp med det här eller är det helt kört?

Jag vill inte på något sätt utesluta pappan från sonen, utan jag anser att båda föräldrarna är lika viktiga. Men iom hans livssituation å han inte kan göra nått åt det så känns det bättre om sonen skulle ha en fast punkt.

• Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?
  • FrökenCarlsson

Fast om han jobbar heltid natt båda veckor så är det väl inte fem nätter varannan vecka, sällan man räknar en heltid natt på 40 Tim/vecka.

• Anonym (livet)

Varför har du inte barnet när han arbetar och han när han är ledig? Som nattarbetare så arbetar han färre nätter än som dagarbetare. Eller så ser det ut i nästan alla avtal. Om han slutar kl 6 så han hinner skjutsa barnet till förskolan så ska han i normalfallet hämta barnet efter 8 timmar från han har kommit hem från jobbet så att barnet skulle vara i förskolan 6.30-16 finns ingen möjlighet i de flesta kommuner. Snarare till kl 15. Så helt plötsligt har barnet 3.5 timmar per dag med sin pappa, exkl. morgontiden när pappan arbetar. Han borde max arbeta ca 16 nätter per månad om han har arbetstidsförkortning pga nattarbete så det blir mycket pappabarntid även om han arbetar. Jag förstår att han vägar låta barnet bo heltid hos dig.

Nyfiken fråga. Skulle du begära underhåll om barnet bodde mer hos dig?

• Anonym (Varje natt)
    FrökenCarlsson skrev 2016-02-13 08:48:43 följande:

Fast om han jobbar heltid natt båda veckor så är det väl inte fem nätter varannan vecka, sällan man räknar en heltid natt på 40 Tim/vecka.

Volvo personvagnar går på söndag natt. Sedan jobbar man natt varje natt hela veckan och går av fredag morgon. Vilket gör att den enda dagen man inte arbetar ät lördagen. .

Ganska vanligt inom industrin.
  • Anonym (livet)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-13 08:43:00 följande:

Jag förstår dig helt och hållet ts! Ska den lilla grabben flänga hit och dit för att pappa ska umgås med sonen i 2 tim per dag? Pappan kan ju träffa sin son varannan helg typ. Det bästa vore ju om du som mamma har hela vårdnaden, så att barnet har EN fast punkt. Tänk på barnets bästa! Solig

Varför blandar du in vårdnaden?? Hur vet du att det är bäst att Ts har vårdnaden?

Varför skulle det vara bättre för barnet att vara med sin pappa varannan helg istället för varannan vecka?
  • pyssel

Det är klart det inte är hälsosamt för ett litet barn att ha FYRA hem i loppet av två veckor, året om!

Alla hästar hemma
  • Anonym (Kolin)
    Anonym (Varje natt) skrev 2016-02-13 09:46:39 följande:
    Volvo personvagnar går på söndag natt. Sedan jobbar man natt varje natt hela veckan och går av fredag morgon. Vilket gör att den enda dagen man inte arbetar ät lördagen. .

Fast det är mera än heltid i så fall o dom har dispens på dygnsvilor o veckovilor för vi har en lag i detta land som styr detta
  • Anonym (Varje natt)
    Anonym (Kolin) skrev 2016-02-13 09:52:55 följande:

Fast det är mera än heltid i så fall o dom har dispens på dygnsvilor o veckovilor för vi har en lag i detta land som styr detta

Nej. Det är mindre än 40 timmar i veckan. Men det är ändå varje natt och har pappan ett liknande jobb är det inte omöjligt att det faktiskt är fem nätter i veckan, fyra veckor i månaden. Inga extra lediga dagar eller ledigt var tredje vecka.

Alla arbetsplatser ser inte likadana ut eller har samma avtal.

Så här ser arbetstiden ut för tillfället på Volvo för nattskiftet.

Nattskift (34,5 tim/vecka)

Söndag - måndag 22.36 ? 06.06 7,3 tim/natt

Rast 04.00 ? 04.12

Paus 01.00 ? 01.10

Måndag - fredag 23.06 ? 06.06 6,8 tim/natt

Rast 04.00 ? 04.12

Paus 01.00 ? 01.10
  • Anonym (livet)
    Anonym (Varje natt) skrev 2016-02-13 09:46:39 följande:

Helgfri vecka arbetar de 34.7 timmar från söndag kl 22.54-fredag 06.06... Så inte behöver barnet ha de barnomsorgstiderna Ts påstår om han jobbar där... Jag tror nog att han jobbar någon annanstans.

• Anonym (Varje natt)
    Anonym (Varje natt) skrev 2016-02-13 10:06:47 följande:

Nej. Det är mindre än 40 timmar i veckan. Men det är ändå varje natt och har pappan ett liknande jobb är det inte omöjligt att det faktiskt är fem nätter i veckan, fyra veckor i månaden. Inga extra lediga dagar eller ledigt var tredje vecka.

Alla arbetsplatser ser inte likadana ut eller har samma avtal.

Så här ser arbetstiden ut för tillfället på Volvo för nattskiftet.

Nattskift (34,5 tim/vecka)

Söndag - måndag 22.36 ? 06.06 7,3 tim/natt

Rast 04.00 ? 04.12

Paus 01.00 ? 01.10

Måndag - fredag 23.06 ? 06.06 6,8 tim/natt

Rast 04.00 ? 04.12

Paus 01.00 ? 01.10

Det är dock prat om att sömdagnatt blir tolv timmarspass istället..
  • Notetur Nomen

Men varför kan han inte hämta barnet på dagis och sen skjutsa hem till dig innan han åker till jobbet istället för att skjutsa till flickvän eller föräldrar?

Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?