Inlägg från: Anonym (Va!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va!)

Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?

Jag blir också förvånad av hur många som tycker det är okej för en treåring att ha fyra olika hem. Det är inte alla treåringar som mår bra av att bo varannan vecka även om det visst kan funks bra. Att då ens tänka att en treåring ska ha fyra olika hem?! Så enormt förvirrande för ett litet barn.

• Anonym (Va!)

Fyra olika ställen att sova på och fyra olika människor att vakna upp till då. Det skulle jag aldrig rekommendera till ett så litet barn.

• Anonym (Va!)

Små barn är mycket mer beroende av rutiner och förutsägbarhet.

Så nej, att dela upp nätterna mellen exempelvis föräldrarna, mormor, faster och farfar skulle inte heller vara bra. Att bo hos föräldrarna och ibland sova över hos farfar är naturligtvis en helt annan sak.

• Anonym (Va!)
    Anonym (livet) skrev 2016-02-13 15:22:56 följande:

H

Att barn sover på olika platser är sällan ett problem. Det viktiga är att de är trygga med människorna de är med. Att bo växelvis är verkligen inget problem för den stora majoriteten små barn.

Att regelbundet sova på fyra olika platser med fyra olika människor är nog snarare mycket sällan ett ickeproblem. Som sagt, barn behöver förutsägbarhet och rutiner. Dessutom har barnet inte fem nära anknytningspersoner och även om han trivs med farfar och pappas flickvän har han inte den tryggheten som hos föräldrarna
  • Anonym (Va!)

Problemet är ju inte att han är hos sin pappa utan hos andra. Jag rekommenderar att ts och exmaken kontaktar familjerätten och tillsammans försöker hitta en lösning.

• Anonym (Va!)

Ja, kontakta familjeenheten, ts! Lycka till!

• Anonym (Va!)

Samarbetssamtal är absolut inte att påbörja en vårdnadstvist! Syftet är att i första hand hitta en gemensam lösning. Var inte rädda för att vända er dit, ts.

Svar på tråden Hur påverkas ett barn av att bli bortlämnad?