• believe 88

första försöket RMC

Hej

Jag är helt ny här inne.

Vill komma i kontakt med flera som är på första försöket med Ivf.

Tänkte att man kunde följas åt.

• Svar på tråden första försöket RMC
  • believe 88

Åå denna väntan tar kål på mig snart..pratade nyss med rmc om hur vi skulle gå vidare. ska på efterkontroll på tisdag för att se om den så kallade polypen är borta från livmodern. Och sen ska vi vänta på nästa månads mens. Alltså i mars..????

• Kezza
    halfmoon skrev 2016-02-03 07:20:18 följande:

När skickades er remiss?

Mycket som ska göras, vår remiss skulle ha skickats i november men jag fick för högt värde på ett prov och var tvungen att göra om det. Vid andra tillfället var det normalt så då skickades remissen. Läste då en massa på nätet att man skulle ha sovit bra, inte ätit på och varit vaken under minst tre timmar samt ha suttit ner 20 min innan. Gjorde inget av det första gången då värdet blev fel. Irriterande att inte få den infon innan provtagningstillfället då det ju gjorde att allt försenades.

Remissen skickades i slutet av november så vi borde ju få en tid i slutet av februari eller början av mars.

Jag fick också högt värde på ett prov och var tvugen att ta om det. Läkaren sa få att optimal tid var klockan 12.00 för då var värdena som mest optimala. Man skulle även ta det en dag då man inte var stressad. Inget om detta stod i infobrevet. Endast att man skulle ha varit vaken i 3 timmar. Jag gick då upp 05 och tog provet 08 men det var ju tydligen fel tidpunkt. Jag tycker också att det är dåligt att de inte informera ordentligt från början.
  • halfmoon
    Kezza skrev 2016-02-03 12:50:00 följande:

Remissen skickades i slutet av november så vi borde ju få en tid i slutet av februari eller början av mars.

Jag fick också högt värde på ett prov och var tvugen att ta om det. Läkaren sa få att optimal tid var klockan 12.00 för då var värdena som mest optimala. Man skulle även ta det en dag då man inte var stressad. Inget om detta stod i infobrevet. Endast att man skulle ha varit vaken i 3 timmar. Jag gick då upp 05 och tog provet 08 men det var ju tydligen fel tidpunkt. Jag tycker också att det är dåligt att de inte informera ordentligt från början.

Låter som det var samma då, prolaktin. Läkaren som ringde mig och sa att jag behövde ta om det yrade också om tumörer på hypofysen om värdet var fortsatt högt. Hade kunnat slippa både den oron och förseningen med detta om jag fått rätt info. Tråkigt att det blev likadant för dig men tur att det blev normalt sen.
  • Niaa
    halfmoon skrev 2016-02-03 13:14:11 följande:
    Låter som det var samma då, prolaktin. Läkaren som ringde mig och sa att jag behövde ta om det yrade också om tumörer på hypofysen om värdet var fortsatt högt. Hade kunnat slippa både den oron och förseningen med detta om jag fått rätt info. Tråkigt att det blev likadant för dig men tur att det blev normalt sen.
    Vad är det för prov ni har gjort? :-/

Kan förstå din otålighet belive88! Kommer ni då att försöka med återinföring i mars eller vad trodde dom?

Sen undrar jag med er som går i Malmö om ni har fått träffa en ny läkare varje gång ni är där eller om man kan räkna med att få samma varje gång?
  • believe 88
    Niaa skrev 2016-02-03 13:50:16 följande:

Vad är det för prov ni har gjort? :-/

Kan förstå din otålighet belive88! Kommer ni då att försöka med återinföring i mars eller vad trodde dom?

Sen undrar jag med er som går i Malmö om ni har fått träffa en ny läkare varje gång ni är där eller om man kan räkna med att få samma varje gång?

Ja det blir det kanske. Vi får se hur det blir vi ska på semester i mars så vi får se. Men antingen blir det i mars eller i april.

När jag har varit i Malmö så har jag aldrig haft samma läkare.
  • Anitram

Vi fick också vänta nästan tre månader innan vi fick komma till Malmö. Tre månader är väl det längsta man får vänta antar jag eftersom de måste ge en tid innan tre månader pga vårdgarantin. 

Innan vi fick tiden tyckte jag det tog för lång tid men nu går det nästan alldeles för snabbt! Min sambo har blivit jättestressad av detta och kan knappt tänka på det för han är så orolig, vilket tyvärr lett till att vi inte kan prata om det så mkt som jag vill och jag vill inte pressa honom heller :( Allting känns lite upp och ner för tillfället. Vi är i alla fall överens om att detta är det vi vill, men det känns lite jobbigt för jag vill prata om namn och saker och det går bara när han tar upp det på tal. 
    Jag är så klart också väldigt nervös men jag tror att allting kommer lösa sig med tiden.

Hur känner era sambos/män inför allt?

• Cia33

Vi behövde tack och lov inte vänta så länge på att få tid i Linköping efter att remissen blev skickad. Vi fick träffa en läkare efter en månad och sen sätta igång behandlingen vid nästa lämpliga mens. Vårt problem var att få läkaren i Eksjö att skicka remissen. Han verkade strunta fullkomligt i det och till och med ljög för oss om när den skulle skickas. Tack och lov kunde jag byta till en underbar privatläkare nu när utredningen är klar.

Jag och min man pratar om processen, men jag tror att han tycker att det är lite jobbigt eftersom det är jag som måste ta alla sprutor mm. Men han är helt underbar och stötar mig.

• Kezza
    halfmoon skrev 2016-02-03 13:14:11 följande:
    Jag vet inte riktigt vad de var för värde. Det sa aldrig läkaren eller så sa hon det och så har jag glömt bort det bland all annan info vi fick. Jag vet inte om det nya provet blev bättre då jag inte har fått svar på det. Men jag antar att de nämner det på läkarbesöket.

Ja, det är väldigt tråkigt med all onödig väntan. Det känns som om varje dag räknas. Varje gång jag går till brevlådan hoppas jag att det ska finnas ett brev från Region Skåne! :)
  • Niaa
    Kezza skrev 2016-02-04 09:36:53 följande:
    Jag vet inte riktigt vad de var för värde. Det sa aldrig läkaren eller så sa hon det och så har jag glömt bort det bland all annan info vi fick. Jag vet inte om det nya provet blev bättre då jag inte har fått svar på det. Men jag antar att de nämner det på läkarbesöket.

Ja, det är väldigt tråkigt med all onödig väntan. Det känns som om varje dag räknas. Varje gång jag går till brevlådan hoppas jag att det ska finnas ett brev från Region Skåne! :)
    Det låter lite som tsh? Samma problem som jag har men usch ja, jag håller med! Det är verkligen mycket info och man är så rädd för att missa något! Igår fick jag ett tips om att logga in på mina vårdkontakter. Där kan man läsa alla sina provsvar och läkarjournalerna. Jättebra tycker jag!
  • Niaa
    Anitram skrev 2016-02-03 15:42:02 följande:

Vi fick också vänta nästan tre månader innan vi fick komma till Malmö. Tre månader är väl det längsta man får vänta antar jag eftersom de måste ge en tid innan tre månader pga vårdgarantin. 

Innan vi fick tiden tyckte jag det tog för lång tid men nu går det nästan alldeles för snabbt! Min sambo har blivit jättestressad av detta och kan knappt tänka på det för han är så orolig, vilket tyvärr lett till att vi inte kan prata om det så mkt som jag vill och jag vill inte pressa honom heller :( Allting känns lite upp och ner för tillfället. Vi är i alla fall överens om att detta är det vi vill, men det känns lite jobbigt för jag vill prata om namn och saker och det går bara när han tar upp det på tal. 
    Jag är så klart också väldigt nervös men jag tror att allting kommer lösa sig med tiden.

Hur känner era sambos/män inför allt?

Min sambo är lite som du Anitram. Han tittar på vagnar och vill också prata namn men jag tycker det är jättejobbigt och vågar fortfarande inte hoppas på för mycket även om det känns lite lättare sedan vi kom från RMC. Min sambo har ifrågasatt om det verkligen är detta jag vill och jag vill verkligen inget hellre, men varje gång vi pratar om det högt så känns det som att jag ska bryta ihop. Så för din vetenskap Anitram , så tror jag nog att han tänker på det minst lika mycket som du, men har ett lite annat sätt att hantera det på ????
Svar på tråden första försöket RMC