• believe 88

första försöket RMC

Hej

Jag är helt ny här inne.

Vill komma i kontakt med flera som är på första försöket med Ivf.

Tänkte att man kunde följas åt.

• Svar på tråden första försöket RMC
  • Niaa

Usch men vad jobbigt att höra... Håller alla tummar till på onsdag och stor kram på dig!

Mötet idag gick jättebra och äntligen ser vi nog båda två ljuset i tunneln efter två långa långa år! Då jag har opererat blindtarmen för flera år sedan samt haft två äggledarinflammationer + tsh värdet som varit kasst så har vi inte direkt haft oddsen med oss som läkaren sa idag. Dessutom upptäckte man på ultraljudet idag att jag har chokladcystor och de misstänker endometrios ovanpå allt... Så från att gå från "oförklarligt barnlös" känns det plötsligt som vi har många förklaringar att välja på! Nåväl enligt läkaren ska oddsen för oss att lyckas med ivf inte vara sämre än för någon annan. Hon tyckte dock att vi skulle köra långt protokoll och vi kör igång efter nästa mens som förväntas komma i mitten av februari. Från första blödningsdag förväntas det sen ta 7 veckor innan äggplock. Känns som en evighet dit!

Joo - jag känner mig lite piggare när mitt tsh ligger rätt men annars ingen direkt skillnad tycker jag. Däremot har jag gått upp 6 kg sen jag började med levaxin så nog har ämnesomsättningen saktats ner något hur är det med dig då? Märker du någon skillnad? Intressant att man förmodligen har legat högt så länge utan att egentligen ha märkt något!

• 180611
    Niaa skrev 2016-01-25 19:44:34 följande:

Usch men vad jobbigt att höra... Håller alla tummar till på onsdag och stor kram på dig!

Mötet idag gick jättebra och äntligen ser vi nog båda två ljuset i tunneln efter två långa långa år! Då jag har opererat blindtarmen för flera år sedan samt haft två äggledarinflammationer + tsh värdet som varit kasst så har vi inte direkt haft oddsen med oss som läkaren sa idag. Dessutom upptäckte man på ultraljudet idag att jag har chokladcystor och de misstänker endometrios ovanpå allt... Så från att gå från "oförklarligt barnlös" känns det plötsligt som vi har många förklaringar att välja på! Nåväl enligt läkaren ska oddsen för oss att lyckas med ivf inte vara sämre än för någon annan. Hon tyckte dock att vi skulle köra långt protokoll och vi kör igång efter nästa mens som förväntas komma i mitten av februari. Från första blödningsdag förväntas det sen ta 7 veckor innan äggplock. Känns som en evighet dit!

Joo - jag känner mig lite piggare när mitt tsh ligger rätt men annars ingen direkt skillnad tycker jag. Däremot har jag gått upp 6 kg sen jag började med levaxin så nog har ämnesomsättningen saktats ner något hur är det med dig då? Märker du någon skillnad? Intressant att man förmodligen har legat högt så länge utan att egentligen ha märkt något!

Gott o komma igång?:) ok så du hade chokladcystor? Men är det inte konstigt att man inte sett detta innan eller gör de annorlunda VUL på nåt sätt? Gav de någon orsak till varför de valde det långa? Förstår att det känns långt!! Många frågor här - sorry!
  • Cia33

Hej, är ny här och ska också komma igång med behandling. Jag träffade Karin Gunnarsdotter i dec och idag fick jag äntligen börja med korta protokollet . Var lite nervös för sprutorna, men det känns rätt bra. Känns skönt att bara igång efter nästan tre års väntan. Hade dessutom oturen att få en hemsk läkare i Eksjö som utredde, så det var en mardröm. Fick däremot underbart bemötande i Linköping.

• Niaa
    180611 skrev 2016-01-25 20:53:14 följande:
    Gott o komma igång?:) ok så du hade chokladcystor? Men är det inte konstigt att man inte sett detta innan eller gör de annorlunda VUL på nåt sätt? Gav de någon orsak till varför de valde det långa? Förstår att det känns långt!! Många frågor här - sorry!
    Jag tycker också att det är väldigt märkligt att man inte sett detta tidigare, men läkaren sa att kunskapen om endometrios fortfarande varierar även bland gynekologer. Tycker dock att man borde ha sett det under vår utredning som gjordes privat, dom gjorde ju inget annorlunda vul idag jämfört med tidigare. Mycket förvirring nu..

Hon sa att det långa protokollet tenderar att ge bättre resultat för kvinnor med misstänkt endo så vi litar på henne och hoppas att hon har rätt.

Bemötandet på RMC i Malmö var verkligen över förväntan, jag var lite rädd att dom skulle kalla in oss som på löpande band men dom tog sin tid och verkar väldigt duktiga och kompetenta ????
  • Niaa
    Cia33 skrev 2016-01-25 21:24:36 följande:

Hej, är ny här och ska också komma igång med behandling. Jag träffade Karin Gunnarsdotter i dec och idag fick jag äntligen börja med korta protokollet . Var lite nervös för sprutorna, men det känns rätt bra. Känns skönt att bara igång efter nästan tre års väntan. Hade dessutom oturen att få en hemsk läkare i Eksjö som utredde, så det var en mardröm. Fick däremot underbart bemötande i Linköping.

Välkommen Cia 33! Det låter ju som att du kommit igång :) var i processen är du nu?
  • 180611

Välkommen!

Härligt att vara igång förstår jag! Vad tråkigt att du fått en så dålig läkare!! Vad var det som var så illa? Skönt att höra att det var bättre i Linköping iaf! :) är en bit för er att åka med då varje gång? Jag är ifrån samma region nämligen! Hur kommer det sig att ni valde det korta? Fiskar lite efter tankar och idéer inför mitt eget samtal;)
  • Cia33

Jag to första sprutan med gonal-f igår och ska fortsätta tills på måndag, då gör de första ultraljud och blodprov. Sen får vi se när det blir äggplock.

Läkaren vi hade i Eksjö gav nästan ingen info, vi fick vänta flera veckor på provresultat, han tänkte strunta i tex genomspolningen på mig och sen när han väl ska skriva remissen till Linköping så tar det över en månad innan han postar den. Tack och lov så blev vi rekommenderade en bra privat läkare i Jönköping som jag kommer gå till framöver.

• Cia33

Anledningen till att vi valde korta protokollet var att Karin rekommenderade det till oss. Mina hormoner mm såg bra ut så hon tyckte inte att det långa var nödvändigt.

• jooo

Hej där :) va spännande att ni kommit igång!! Är också nervös för sprutorna men de kommer väl gå bra får vi hoppas ^^ hur många enheter gonal f tar du? Talade dom om hur mycket exakt oså när du ringde för start? Ska bli jättespännande o följa!
  • jooo
    180611 skrev 2016-01-25 18:00:23 följande:

Ok bra att vara lite förberedd på att hon är lite speciell! Iofs inte helt ovanligt när det gäller en del läkare konstigt nog ;) men hur kommer det sig att ni fick byta läkare? Känns ju lite konstigt?

ja jag tror att de kollar prolaktin som rutin. Iaf gör dem det hos oss. Vi har försökt i 2.5 år ungefär. Ni då? Ja oftast Iaf. Har nog någorlunda regelbunden cykel Iaf. Ok vad kör du med för stickor då? Ok då kanske vi kommer börja strax efter er då:)

Jadu bra fråga ..undrade de också men kan tänka mig att karin kanske var upptagen eller så. Träffade henne på kvinnokliniken i motala innan så när ja blev överflyttad till rmc fick ja byta. Okok vi har försökt i 2 år ungefär..ush tiden går så långsamt /: jag kollat med clearblue men som sagt halvdör där haha.
Svar på tråden första försöket RMC