• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • natalia89
    Kine skrev 2015-09-01 00:37:32 följande:

Du kan inte må så speciellt bar själv eftersom du hela tiden rackar ner på folk. Du kan ske borde prata med en psykolog.

Jag rackar (?) inte ner på folk. Bara för att jag ger ett konkret och enkelt svar utan att dalta så betyder inte det att jag är i behov av en psykolog. Sluta med ditt kackel nu, du slösar bara din tid. Jag lovar dig.
  • Kine
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 00:31:18 följande:

Du kan ju inte säga en sak till dina kollegor och en annan sak till din chef. Då kan din chef ogiltigförklara din sjukskrivning. Däremot kan du sjukskriva dig direkt till din chef och denne får inte säga varför du är hemma.

Det där stämmer inte alls. Ts kan ge ska kollegor vilken anledning som helst, om hon nu väljer att säga något till dem.

Till chefen kan hon berätta sanningen eller låta bli. Blir ingen ogiltig frånvaro.

Det är giltig frånvarande att vara hemma för att man mår psykiskt dåligt.
  • Anonym (M)
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:41:40 följande:

Jag rackar (?) inte ner på folk. Bara för att jag ger ett konkret och enkelt svar utan att dalta så betyder inte det att jag är i behov av en psykolog. Sluta med ditt kackel nu, du slösar bara din tid. Jag lovar dig.

Bra skrivet av dig!
  • Anonym (Tjejen)
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 00:31:18 följande:

Du kan ju inte säga en sak till dina kollegor och en annan sak till din chef. Då kan din chef ogiltigförklara din sjukskrivning. Däremot kan du sjukskriva dig direkt till din chef och denne får inte säga varför du är hemma.

Kine skrev 2015-09-01 00:40:14 följande:

Det där stämmer inte alls. Ts kan ge ska kollegor vilken anledning som helst, om hon nu väljer att säga något till dem.

Till chefen kan hon berätta sanningen eller låta bli. Blir ingen ogiltig frånvaro.

Jag KAN inte sjukanmäla mig till min chef då denne inte är på plats när mitt arbetspass börjar. Och jag vill inte börja berätta om min döde vän bara sådär när jag ringer. Det är ingen hemlighet, men när jag bara ringer och sjukanmäler mig så har jag ingen lust att berätta den hemska händelsen.
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:44:17 följande:

Jag KAN inte sjukanmäla mig till min chef då denne inte är på plats när mitt arbetspass börjar. Och jag vill inte börja berätta om min döde vän bara sådär när jag ringer. Det är ingen hemlighet, men när jag bara ringer och sjukanmäler mig så har jag ingen lust att berätta den hemska händelsen.

Du vill inte det, och du har inte lust med det... Nä, då kanske du får bita ihop och gå till jobbet iallafall. Du nöjer dig inte med nått svar du får från någon. Du har fått tips på hur du kan lösa din situation, men du bara älter.
  • natalia89
    Kine skrev 2015-09-01 00:43:39 följande:

Saknat di läsförståelse? Läser du inte dina egna inlägg?

Komiskt att du ifrågasätter min läsförståelse, när du inte stavat rätt i ett enda inlägg. Nu svarar jag inte dig mer, du verkar en aning mentalt utmanad för att kunna föra en diskussion som innehåller 2 olika åsikter. Godnatt med dig.
  • Anonym (a)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:44:29 följande:
    Ok tack. Har aldrig haft med sjukskrivning att göra förut och är ganska ny på jobbet så vill göra rätt. Men då kan jag ringa och sjukanmäla mig och skylla på typ feber?

Och sen om jag vill kan jag ringa till chefen och kanske säga typ "jag är inte fysiskt sjuk men det har framkommit mer om vad som hände min vän och detta har fått mig att må så dåligt nu. Jag har liksom kraschat lite och känner inte att jag klarar av att jobba den här veckan."??

Täck för dina vettiga kommentarer (a)!
    Ja, det stämmer. Du kan skylla på feber och sedan berätta sanningen för chefen om du vill, eller hålla fast vid feber även när det gäller chefen. Behöver inte bli mer komplicerat än så.
  • natalia89
    Kine skrev 2015-09-01 00:43:39 följande:

Saknat di läsförståelse? Läser du inte dina egna inlägg?

Komiskt att du ifrågasätter min läsförståelse, när du inte stavat rätt i ett enda inlägg. Nu svarar jag inte dig mer, du verkar en aning mentalt utmanad för att kunna föra en diskussion som innehåller 2 olika åsikter. Godnatt med dig.
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:47:12 följande:

Du vill inte det, och du har inte lust med det... Nä, då kanske du får bita ihop och gå till jobbet iallafall. Du nöjer dig inte med nått svar du får från någon. Du har fått tips på hur du kan lösa din situation, men du bara älter.

Om jag inte vill berätta en fruktansvärd händelse bara sådär? Bita ihop, tror du inte jag har gjort det?du bara ältar, varför är du ens kvar? Det är jag som startade tråden och jag vill ha flera svar för att själv kunna göra ett eget svar på mina funderingar...det är inte att älta.

Det handlar inte om att jag inte har lust att jobba, det handlar om att jag inte klarar det. Jag förstår inte hur jag ska kunna klara det. Om du blir magsjuk och måste sjukanmäla dig, skulle du då berätta om hur din diarre är eller hur mycket du kräks? Förmodligen inte..
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 00:49:11 följande:

Ja, det stämmer. Du kan skylla på feber och sedan berätta sanningen för chefen om du vill, eller hålla fast vid feber även när det gäller chefen. Behöver inte bli mer komplicerat än så.

Ok, tack för svaret!!
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?