Inlägg från: Anonym (a) |Visa alla inlägg
  • Anonym (a)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:11:48 följande:
    Tack snälla för att du delade med dig. Känns skönt att höra att andra också fått sådan sorg trots att personen inte stod dem så nära..
    Ja det känns så "märkligt" att jag tar det så hårt. Tror inte att mina andra vänner som stod personen lika "nära" som jag känner att de måste vara hemma från jobbet. Men personen dog av självmord och jag har tidigare varit på en självmords-begravning och var själv djupt deprimerad för några år sedan så såklart att självmord berör, dock mer än jag kunde tro (om man nu kan säga så när jag inte trodde att hen skulle ta livet av sig).

Känns på något vis oetiskt att anmäla mig sjuk när jag inte är fysiskt sjuk och chefen vet om det som hänt. Som någon säger här aå verkar jag inte behöva sjukskriva mig bara för några dagar. Men det kanske kan vara bra att kontakta läkaren ändå om jag senare blir sjuk några gånger i riktig influensa...så jag inte är borta för mycket från jobbet...
    Men vad aäger jag till läkaren då??
    Sjukskriv dig nu utan intyg. Du har ju rätt att vara förkyld eller vad som helst under några dagar utan att behöva redovisa det. Skulle du senare råka på en influensa eller två så kan du ju skaffa läkarintyg för det istället. Kanske håller du dig helt frisk och då är det ju inget problem. Lättare dessutom att veta vad du skall säga till läkaren med 40 graders feber, än att behöva boka in en akuttid på VC just nu.
  • Anonym (a)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:24:33 följande:
    Nu får DU ge dig. Har du svårt att förstå att jag har sorg för att en vän plötsligt tagit livet av sig?

Det jag menade var att det finns ju en risk att jag blir fysiskt sjuk senare i höst/vinter. Många människor får ofta någon form av influensa/jobbig förkylning. Jag var en gång sjuk i våras också. Jag vill inte vara en sån som folk börjar undra över mitt immunförsvar, då denna gång (just nu) inte har något alls med mitt immunförsvar att göra.
    Förstår du?
    Men om du tänker visa upp ett läkarintyg till chefen som går ut på att du sörjer just nu så kan du lika gärna berätta det själv för chefen. Man behöver inget läkarintyg för det. Inte för några dagar. Det ser ju inte annorlunda ut ifall en läkare säger att du inte orkar jobba just nu än att du själv säger det.
  • Anonym (a)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:35:31 följande:
    Så fruktansvärt okänsligt av dig att skriva detta. Egentligen borde jag inte svara dig men nu gör jag det i alla fall.

"Hur kommer du må den dagen då en faktiskt närstående går bort?" Hur kan du bara skriva något sådant. Jag beklagar att din mamma gått bort, men du jag har faktiskt haft närstående som gått bort också.
    Sen har du ingen rätt att säga att jag knappt kände personen, för det gjorde jag. Dock ingen nära vän.
    Ska vi tävla i hur många begravningar vi varit på? Nej, för man jämför inte sorg och död på det viset.
    Usch!
    TS, oavsett hur sorgsen du är av detta som inträffat så vill inte läkare sjukskriva för några få dagar eftersom det inte behövs. Det är synd att ta en akuttid på VC från någon som verkligen behöver komma dit. Du kan vara hemma några dagar utan att behöva redovisa varför. Vill du vara noga med att chefen vet att det inte är en fysisk åkomma så kan du ju säga tex "det har hänt en del tråkigheter inom familjen" eller liknande.
  • Anonym (a)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:44:29 följande:
    Ok tack. Har aldrig haft med sjukskrivning att göra förut och är ganska ny på jobbet så vill göra rätt. Men då kan jag ringa och sjukanmäla mig och skylla på typ feber?

Och sen om jag vill kan jag ringa till chefen och kanske säga typ "jag är inte fysiskt sjuk men det har framkommit mer om vad som hände min vän och detta har fått mig att må så dåligt nu. Jag har liksom kraschat lite och känner inte att jag klarar av att jobba den här veckan."??

Täck för dina vettiga kommentarer (a)!
    Ja, det stämmer. Du kan skylla på feber och sedan berätta sanningen för chefen om du vill, eller hålla fast vid feber även när det gäller chefen. Behöver inte bli mer komplicerat än så.
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-08-31 23:46:53 följande:
    Fast frågan är ju varför du ska vara hemma med full betalning som bekostas av din arbetsgivare och skattebetalarna när det inte är en nära anhörig som har gått bort?
    Det är arbetsgivaren som betalar de första två veckorna, så du slipper undan.

I övrigt är det väl bättre att TS är hemma några dagar än att hon utför ett kasst jobb och riskerar patienters hälsa genom att försöka bita ihop?
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:55:24 följande:
    Fast hur menar du egentligen att du ska kunna sjukskriva dig när nu inte chefen är på plats?
    På samma sätt som TS kunnat sjukskriva sig om hon legat och kräkts hela natten såklart. Det är ju bara att ringa in och säga att man inte klarar att jobba och kommer vara sjuk resten av veckan.
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:25:00 följande:
    Man upphör tyvärr aldrig att förvånas över hennes ovilja att ta till så mycket info som möjligt gällande detta för att undvika att få problem med sin arbetsgivare.
    Vilken info är det du tycker TS saknar? Hon vet allt hon behöver veta. Förstår du inte det är det kanske du som behöver sova en stund.
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:31:05 följande:
    Jag kommer att fortsätta oavsett hur gärna du än vill motsatsen!
    Varför? Vad är ditt syfte?
  • Anonym (a)
    Anonym (Edda) skrev 2015-09-01 07:46:03 följande:
    Du måste förstå att detta dödsfallet handlar inte om dig, du är ingen närstående eller nära vän. Du har inte möjligheten att behandlas som en sådan fast du känner. Om du arbetar inom vården, hur ska du klara av att ta hand om de känslor du får när en patient dör. För du kommer ju ändå patienterna nära när du vårdar dom. Du kan inte sjukskriva dig varje gång det inträffar också. Låter som om du valt fel yrkesinriktning om du inte klarar av att rensa skallen som du uttrycker det tillräckligt fort.
    Det spelar ingen roll hur nära vänner de var. Vad som spelar roll är TS arbetsförmåga. Ett chocktillstånd kan man sjukskrivas för oavsett om det handlar om att grannens katt blev överkörd eller att min fasters mosters barnbarns syster vann 30 miljoner på lotto. Klarar jag inte att fokusera på arbetet skall jag inte gå dit. Händer det väldigt ofta är det en annan sak och arbetsgivaren kan börja kräva intyg från första dagen, samt när de ser vad saken gäller ta kontakt med företagshälsovården, föreslå terapi eller annat, men så är inte fallet för TS.

Förstår du inte skillnaden på patienters dödsfall och folk man känner privat? Tror du TS har planer på att sjukskriva sig varje gång någon patient dör? Det är inte relevant i nuläget.
  • Anonym (a)
    Anonym (Edda) skrev 2015-09-01 07:55:50 följande:
    Har du någon mer psykisk åkomma eftersom du blir så bräcklig eller är du psykiskt instabil? Går du hos psykolog?
    För när man läser alla dina inlägg får man bilden av en bräcklig tjej som inte klarar sig själv eller sortera sina egna tankar som en normal vuxen person gör. Och då undrar jag hur du i vanliga fall orkar med ett så krävande arbete som sjukvården?
    Hur är detta relevant? Vad har det med saken att göra? TS har fått svar på sin fråga och du behöver inte leka amatörpsykolog med en ton som klart visar att du inte tänker på TS bästa utan att du snarare har någon slags inre aggressioner som du behöver få ur dig.
  • Anonym (a)
    Nightrod skrev 2015-09-01 08:41:48 följande:
    Kan va svårt att bli sjukskriven pga sorg när det inte är en närstående, inte ens någon som man umgås med privat elelr träffar privat.
    Då kan man nog sjukskriva sig varje gång någon blir braggd om livet. Och det skulle inte funka.

Sedan kan man alltid sjukskriva sig en vecka, men en arbetsgivare kan kräva läkarintyg från sjukdag ett om de vill, och detta kommer inte gå igenom isåfall
    Ett intyg skulle visst kunna gå igenom om det är så att TS är i ett chocktillstånd och inte klarar att jobba. Det blir diagnoskod "akut krisreaktion".
  • Anonym (a)
    natalia89 skrev 2015-09-01 09:21:42 följande:
    Alltså, är du efterbliven? Jag har ALDRIG sagt att hon inte ska stanna hemma. Hur dum får man vara? Hur var det nu med läsförståelsen lille vän?
    Otrevlig från början till slut. Ditt första inlägg talade om vad TS behövde veta (förutom att hon sedan ställde en del följdfrågor på hur det skulle gå till), men du lade dessutom till en onödigt otrevlig kommentar om att hon fejkar för att hon inte pallar att jobba. Vad var nyttan med det?
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 12:31:38 följande:
    Om du läser ordentligt det Klyban skrev till dig framkommer det inget om att du ska stänga in dig fysiskt och psykiskt!

Om du läser ordentligt det TS skrev framkommer det inget om att hon menade något negativt om Klybans kommentar.
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 12:34:10 följande:
    Fast nu är det som så att detta framkom inte förrän hon för en stund sen berättade det!

Så jag tycker personligen att det innan fanns all rätt till tvivel-även om du säkert är av motsatt åsikt.
    Nja, för mig framkom det redan i trådstarten. Jag har många vänner jag inte träffar privat (på tu man hand) men som jag umgås med frekvent ändå.
  • Anonym (a)
    Nightrod skrev 2015-09-01 12:41:39 följande:

ja det kan ju helt klart vara möjligt så som hon också förklarade det. Men jag måste tyvärr säga att TS vänskap med personen har blivit starkare ju längre trådstarten gått, från att i början låta som om det var en i de yttre bekantskapskretsarna till att nu träffas varje vecka, väldigt stor skillnad för mig där, jag träffar inte mina vänner varje vecka, har knappt tid en gång i månaden emellanåt.

Och? Huvudfrågan var väl ändå angående att TS mår för dåligt för att jobba denna vecka?
  • Anonym (a)
    klyban skrev 2015-09-01 23:14:41 följande:

Vad stödjer du dig på, i att det går att ta bort orsak i sjukintyg?
    Har aldrig någonsin hört talas om detta innan.
    Så undrar om du har nått som berättar att det går att dölja orsak till sjukdom.

Detta är en fråga, och inte ett ifrågasättande av dig.
    Då jag finner det intressant, och lära mig nått jag inte vet nått om sedan innan.

Det stämmer att man bara behöver lämna in andra sidan på intyget - där det står hur länge man skall är borta och i vilken grad man är sjukskriven. Försäkringskassan får givetvis all info, men inte arbetsgivaren. Det är frivilligt.

lagen.nu/1991:1047
    Arbetstagaren ska lämna arbetsgivaren en skriftlig försäkran om att han eller hon har varit sjuk och i vilken omfattning som arbetsförmågan har varit nedsatt på grund av sjukdomen samt om han eller hon då omfattades av bestämmelserna i 16 a kap. 2 § lagen (1962:381) om allmän försäkring. Försäkran behöver inte innehålla närmare uppgift om sjukdomen. Arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan arbetstagaren har lämnat försäkran. Lag (2008:1244).
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?