• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • natalia89

Sjukanmäl dig...? Man sjukskriver inte sig för några dagar. Förövrigt låter det som att du tar detta tillfället i akt att faktiskt kunna stanna hemma för att du inte pallar jobba. Hur gammal är du om jag får fråga?

• Anonym (Mig)

Hej. Tråkigt att höra om din vän. Känner du att du mår dåligt så kan du boka tid på vårdcentralen och prata med en läkare som kan sjukskriva dig om hen tycker att du behöver det.

• Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-08-31 22:47:28 följande:

Sjukanmäl dig...? Man sjukskriver inte sig för några dagar. Förövrigt låter det som att du tar detta tillfället i akt att faktiskt kunna stanna hemma för att du inte pallar jobba. Hur gammal är du om jag får fråga?

Ja det känns inte som att jag pallar jobba. Jag måste vara fokuserad på jobbet och det känns väödigt svårt just nu. Men jag gissar att du tror att jag vill lata mig, eller? Varför tycker du att det låter som så?

Jag är 27 år.
  • Tom Araya

Vid dödsfall hos väldigt närstående vet jag att det är möjligt, men tveksamt när det bara är en bekant.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Mig) skrev 2015-08-31 22:48:00 följande:

Hej. Tråkigt att höra om din vän. Känner du att du mår dåligt så kan du boka tid på vårdcentralen och prata med en läkare som kan sjukskriva dig om hen tycker att du behöver det.

Tack.

Jag behöver inte vara sjukskriven länge tror jag, jobbar ändå inte heltid. Ska jag söka VC då för att be om sjukskrivning bara denna vecka ut?

Jag har ju klarat att jobba efter dödsbeskedet, men nu när jag fick reda på hur hen dog så känns det så väldigt mycket mer verkligt och fruktansvärt.

Som sagt det var inte en nära vän men jag är ändå så fruktansvärt berörd av detta. Det överrumplar mig en aning också.
  • Anonym (Sorg är sorg)

Jag känner igen mig i din beskrivning.

När jag var ca 23 år gammal dog en bekant till vår familj som jag känt sedan barnsben och frun till honom arbetade jag med, även den bekanta som dog arbetade där men på annan avdelning. I alla fall så dog han helt plötsligt. Allting var så chockartat för mig. Jag kunde inte sova eller äta. Varför? Vi var liksom inte nära alls. Det tog mig lång tid att greppa och jag var i stor sorg. Drömde om honom och tänkte mycket på honom osv.

Jag förstår dig ts. Sköt om dig och stanna hemma är mitt råd till dig. Ring din vc och prata med läkare om sjukskrivning om du vill ha papper på det ffrån dag ett. Kramar!

• natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 22:53:06 följande:

Tack.

Jag behöver inte vara sjukskriven länge tror jag, jobbar ändå inte heltid. Ska jag söka VC då för att be om sjukskrivning bara denna vecka ut?

Jag har ju klarat att jobba efter dödsbeskedet, men nu när jag fick reda på hur hen dog så känns det så väldigt mycket mer verkligt och fruktansvärt.

Som sagt det var inte en nära vän men jag är ändå så fruktansvärt berörd av detta. Det överrumplar mig en aning också.

Jag skrev precis till dig att en sjukskrivning behövs inte för några dagar. Är du sjuk mer än 7 dagar så krävs läkarintyg.
  • Anonym (Sorg är sorg)
    Tom Araya skrev 2015-08-31 22:50:18 följande:

Vid dödsfall hos väldigt närstående vet jag att det är möjligt, men tveksamt när det bara är en bekant.

Ts säger ju till läkaren att det var en vän mer än så behöver hon inte specificera. Sorgen är stark, djup och äkta oavsett hur ofta de träffades, det är sekundärt för ts mående.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Sorg är sorg) skrev 2015-08-31 22:59:24 följande:

Ts säger ju till läkaren att det var en vän mer än så behöver hon inte specificera. Sorgen är stark, djup och äkta oavsett hur ofta de träffades, det är sekundärt för ts mående.

Tack snälla för att du delade med dig. Känns skönt att höra att andra också fått sådan sorg trots att personen inte stod dem så nära..

Ja det känns så "märkligt" att jag tar det så hårt. Tror inte att mina andra vänner som stod personen lika "nära" som jag känner att de måste vara hemma från jobbet. Men personen dog av självmord och jag har tidigare varit på en självmords-begravning och var själv djupt deprimerad för några år sedan så såklart att självmord berör, dock mer än jag kunde tro (om man nu kan säga så när jag inte trodde att hen skulle ta livet av sig).

Känns på något vis oetiskt att anmäla mig sjuk när jag inte är fysiskt sjuk och chefen vet om det som hänt. Som någon säger här aå verkar jag inte behöva sjukskriva mig bara för några dagar. Men det kanske kan vara bra att kontakta läkaren ändå om jag senare blir sjuk några gånger i riktig influensa...så jag inte är borta för mycket från jobbet...

Men vad aäger jag till läkaren då??
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:11:48 följande:

Tack snälla för att du delade med dig. Känns skönt att höra att andra också fått sådan sorg trots att personen inte stod dem så nära..

Ja det känns så "märkligt" att jag tar det så hårt. Tror inte att mina andra vänner som stod personen lika "nära" som jag känner att de måste vara hemma från jobbet. Men personen dog av självmord och jag har tidigare varit på en självmords-begravning och var själv djupt deprimerad för några år sedan så såklart att självmord berör, dock mer än jag kunde tro (om man nu kan säga så när jag inte trodde att hen skulle ta livet av sig).

Känns på något vis oetiskt att anmäla mig sjuk när jag inte är fysiskt sjuk och chefen vet om det som hänt. Som någon säger här aå verkar jag inte behöva sjukskriva mig bara för några dagar. Men det kanske kan vara bra att kontakta läkaren ändå om jag senare blir sjuk några gånger i riktig influensa...så jag inte är borta för mycket från jobbet...

Men vad aäger jag till läkaren då??

Haha alltså, va? Nu får du ge dig. Vill du sjukskriva dig för att du i samma veva kan råka åka på en influensa? Är du påväg att bli sjuk nu? Om inte, vad är ditt problem? Tycker du inte om ditt jobb?
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?