• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:01:46 följande:

Du verkar inte förstå att det bästa är att vara ärlig med varför du känner att du behöver vara hemma?

Om din arbetsgivare säger nej,kan du då ta det?

Jag verkar inte förstå? Jag ber ju om råd här.

Jag förstår inte hur jag ska kunna jobba just nu faktiskt. Hade jag enbart jobbat med att typ packa upp varor på ett lager, eller typ knappa på en dator och kunna ta pauser när jag behövde så kanske jsg hade kunnat. Men mitt jobb är inte så, jag måste vara 100% alert och ge av mig själv och har jag tur kan jag ta paus ett tag. Känns inte som att jag kan vara så nu..
  • Anonym (M)
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:57:48 följande:

Natti natti

Ts klarar uppenbarligen inte av att hantera att det i denna tråd finns olika åsikter.

Startar man en tråd i ett publikt forum får man räkna med att bli emotsagd.
  • elin1989
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:35:31 följande:

Så fruktansvärt okänsligt av dig att skriva detta. Egentligen borde jag inte svara dig men nu gör jag det i alla fall.

"Hur kommer du må den dagen då en faktiskt närstående går bort?" Hur kan du bara skriva något sådant. Jag beklagar att din mamma gått bort, men du jag har faktiskt haft närstående som gått bort också.

Sen har du ingen rätt att säga att jag knappt kände personen, för det gjorde jag. Dock ingen nära vän.

Ska vi tävla i hur många begravningar vi varit på? Nej, för man jämför inte sorg och död på det viset.

Usch!

OK, menade inte att göra dig upprörd och förstår att det kan ha låtit lite hårt. Men jag tycker faktiskt att om man reagerar så starkt då någon som du själv skriver inte var en nära vän eller någon du umgicks privat med går bort så kanske man borde söka hjälp för sitt mående i allmänhet. Det är klart att man inte kan tävla i sorg, men jag tycker också att man måste kunna sätta det i perspektiv, och reagerar man väldigt starkt då en icke närstående person går bort så kanske man får fundera på varför man reagerar på det sättet och om man kan tänkas behöva hjälp.
  • natalia89
    Anonym (Fluff) skrev 2015-09-01 00:00:57 följande:

Tacksam att inte ha dig som kollega. De flesta brukar föregå med gott exempel istället för att värdera andras orsaker till sjukskrivning. Du mognar säkert snart.

Du kan liksom inte bara sluta prata med mig? Du har inte förstått än att det du säger är fullkomligt ointressant för mig?
  • natalia89
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:07:16 följande:

Ts klarar uppenbarligen inte av att hantera att det i denna tråd finns olika åsikter.

Uppenbarligen inte. Sen är man rå och empatilös när man inte börjar dalta utan är mer konkret och rak på sak. Jisses.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:06:52 följande:

Jag verkar inte förstå? Jag ber ju om råd här.

Jag förstår inte hur jag ska kunna jobba just nu faktiskt. Hade jag enbart jobbat med att typ packa upp varor på ett lager, eller typ knappa på en dator och kunna ta pauser när jag behövde så kanske jsg hade kunnat. Men mitt jobb är inte så, jag måste vara 100% alert och ge av mig själv och har jag tur kan jag ta paus ett tag. Känns inte som att jag kan vara så nu..

Jag försöker ju att tala om för dig att det är bättre att du är uppriktig mot din arbetsgivare varför du behöver vara hemma några dagar.

Okej?
  • Anonym (Tjejen)
    elin1989 skrev 2015-09-01 00:07:28 följande:

OK, menade inte att göra dig upprörd och förstår att det kan ha låtit lite hårt. Men jag tycker faktiskt att om man reagerar så starkt då någon som du själv skriver inte var en nära vän eller någon du umgicks privat med går bort så kanske man borde söka hjälp för sitt mående i allmänhet. Det är klart att man inte kan tävla i sorg, men jag tycker också att man måste kunna sätta det i perspektiv, och reagerar man väldigt starkt då en icke närstående person går bort så kanske man får fundera på varför man reagerar på det sättet och om man kan tänkas behöva hjälp.

Nej,mer lät inte hårt. Hårt kan jsg ta, det du skrev var fullkomligt respektlöst och vidrigt bara.

Självmord upprör på ett annat sätt än ett "vanligt dödsfall". Det kanske du kan förstå, jag vet inte. Jag har haft med självmord förut att göra och såklart kommer sådana känslor också. Jag mår bra i allmänhet faktiskt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:07:16 följande:

Vad jag klarar och inte klarar vet jag bäst själv. Jag klarar att man olika åsikter men det finna ingen anledning till att bara otrevlig.

Och jag har sagt att jag funderat påsatt berätta för min chef, hen vet redan om dödsfallet iaf.
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:09:42 följande:

Uppenbarligen inte. Sen är man rå och empatilös när man inte börjar dalta utan är mer konkret och rak på sak. Jisses.

Har jag varit rå och empatilös mot dig?
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:14:10 följande:

Har jag varit rå och empatilös mot dig?

Har jag sagt det?
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?