• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (a)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:11:48 följande:
    Tack snälla för att du delade med dig. Känns skönt att höra att andra också fått sådan sorg trots att personen inte stod dem så nära..
    Ja det känns så "märkligt" att jag tar det så hårt. Tror inte att mina andra vänner som stod personen lika "nära" som jag känner att de måste vara hemma från jobbet. Men personen dog av självmord och jag har tidigare varit på en självmords-begravning och var själv djupt deprimerad för några år sedan så såklart att självmord berör, dock mer än jag kunde tro (om man nu kan säga så när jag inte trodde att hen skulle ta livet av sig).

Känns på något vis oetiskt att anmäla mig sjuk när jag inte är fysiskt sjuk och chefen vet om det som hänt. Som någon säger här aå verkar jag inte behöva sjukskriva mig bara för några dagar. Men det kanske kan vara bra att kontakta läkaren ändå om jag senare blir sjuk några gånger i riktig influensa...så jag inte är borta för mycket från jobbet...
    Men vad aäger jag till läkaren då??
    Sjukskriv dig nu utan intyg. Du har ju rätt att vara förkyld eller vad som helst under några dagar utan att behöva redovisa det. Skulle du senare råka på en influensa eller två så kan du ju skaffa läkarintyg för det istället. Kanske håller du dig helt frisk och då är det ju inget problem. Lättare dessutom att veta vad du skall säga till läkaren med 40 graders feber, än att behöva boka in en akuttid på VC just nu.
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:18:12 följande:

Haha alltså, va? Nu får du ge dig. Vill du sjukskriva dig för att du i samma veva kan råka åka på en influensa? Är du påväg att bli sjuk nu? Om inte, vad är ditt problem? Tycker du inte om ditt jobb?

Nu får DU ge dig. Har du svårt att förstå att jag har sorg för att en vän plötsligt tagit livet av sig?

Det jag menade var att det finns ju en risk att jag blir fysiskt sjuk senare i höst/vinter. Många människor får ofta någon form av influensa/jobbig förkylning. Jag var en gång sjuk i våras också. Jag vill inte vara en sån som folk börjar undra över mitt immunförsvar, då denna gång (just nu) inte har något alls med mitt immunförsvar att göra.

Förstår du?
  • Anonym (Fluff)
    natalia89 skrev 2015-08-31 22:47:28 följande:

Sjukanmäl dig...? Man sjukskriver inte sig för några dagar. Förövrigt låter det som att du tar detta tillfället i akt att faktiskt kunna stanna hemma för att du inte pallar jobba. Hur gammal är du om jag får fråga?

Frågan är hur gammal du är och det ser man ju.

Till TS så sjukanmäl dig, man måste inte berätta orsaken!!
  • Anonym (Hh)

Läkare sjukskriver helst inte den första veckan då man inte behöver läkarintyg för dessa dagar. Gå till läkare om en vecka inte räcker! De har nog att göra på vc ändå.

• Anonym (a)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:24:33 följande:
    Nu får DU ge dig. Har du svårt att förstå att jag har sorg för att en vän plötsligt tagit livet av sig?

Det jag menade var att det finns ju en risk att jag blir fysiskt sjuk senare i höst/vinter. Många människor får ofta någon form av influensa/jobbig förkylning. Jag var en gång sjuk i våras också. Jag vill inte vara en sån som folk börjar undra över mitt immunförsvar, då denna gång (just nu) inte har något alls med mitt immunförsvar att göra.
    Förstår du?
    Men om du tänker visa upp ett läkarintyg till chefen som går ut på att du sörjer just nu så kan du lika gärna berätta det själv för chefen. Man behöver inget läkarintyg för det. Inte för några dagar. Det ser ju inte annorlunda ut ifall en läkare säger att du inte orkar jobba just nu än att du själv säger det.
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:24:33 följande:

Förstår du?

Du vet inte ens vad du ska säga till läkaren vid sjukskrivning och du påstår dig vara 27 år gammal. Du är inte riktigt rätt person att säga "förstår du". Du är en vuxen människa som inte kan lösa en rätt så simpel situation själv.
  • Anonym (Fluff)

Tror att dina värderingar kommer att ändras med åldern när du får perspektiv på livet, det når oss alla

• elin1989

Jag tycker nog att du får försöka rycka upp dig lite. Hur kommer du att må den dagen då en faktiskt närstående går bort? Jag har förlorat en av mina nära vänner i en överdos och min mamma gick hastigt bort efter en hjärnblödning. Efter att min vän gick bort sköt jag upp en tenta som skulle vara ett par dagar senare eftersom jag kände att jag behövde vara med min väns mamma och att koncentrationen till att plugga inte fanns där. Jobbade dock som vanligt. Efter att min mamma dog missade jag förvisso en månad av skola eftersom jag var tvungen att åka till sverige för att ordna med allt praktiskt, men livet måste ju gå vidare. Om man känner sig paralyserad av sorg då någon man knappt känner går bort så får man faktiskt ta och skärpa sig, och eventuellt söka hjälp för sitt mående i allmänhet.

• natalia89
    Anonym (Fluff) skrev 2015-08-31 23:26:16 följande:

Frågan är hur gammal du är och det ser man ju.

Till TS så sjukanmäl dig, man måste inte berätta orsaken!!

Jag är 26, vart vill du komma?
  • Anonym (Fluff)

Till Natalia.

Jesus, människor är olika. Tagga ner. Du verkar definitivt inte så mogen som du verkar tro, för då ger man inte det svaret till någon.

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?