• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Kine
    elin1989 skrev 2015-08-31 23:29:55 följande:

Jag tycker nog att du får försöka rycka upp dig lite. Hur kommer du att må den dagen då en faktiskt närstående går bort? Jag har förlorat en av mina nära vänner i en överdos och min mamma gick hastigt bort efter en hjärnblödning. Efter att min vän gick bort sköt jag upp en tenta som skulle vara ett par dagar senare eftersom jag kände att jag behövde vara med min väns mamma och att koncentrationen till att plugga inte fanns där. Jobbade dock som vanligt. Efter att min mamma dog missade jag förvisso en månad av skola eftersom jag var tvungen att åka till sverige för att ordna med allt praktiskt, men livet måste ju gå vidare. Om man känner sig paralyserad av sorg då någon man knappt känner går bort så får man faktiskt ta och skärpa sig, och eventuellt söka hjälp för sitt mående i allmänhet.

Alla reagerar olika på döden. Även om det inte är någon nära som död så kan man faktiskt reagera kraftigt. Ditt inlägg är bara helt jävla onödigt.
  • elin1989
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:10:33 följande:

Nej,mer lät inte hårt. Hårt kan jsg ta, det du skrev var fullkomligt respektlöst och vidrigt bara.

Självmord upprör på ett annat sätt än ett "vanligt dödsfall". Det kanske du kan förstå, jag vet inte. Jag har haft med självmord förut att göra och såklart kommer sådana känslor också. Jag mår bra i allmänhet faktiskt.

Men hur kan det vara vidrigt att säga att du verkar reagera väldigt starkt på att en person som inte var närstående går bort och att om man reagerar så så kanske man behöver hjälp med sitt allmänna mående? Det är ju liksom allt jag har skrivit.

Och ja, jag förstår att självmord kan uppröra på ett annat sätt en ett vanligt dödsfall, jag skrev ju dessutom att jag tidigare har förlorat en nära vän efter en överdos. Jag tror att de flesta har haft erfarenhet av självmord på ett eller annat sätt.

För övrigt så behöver du inte förklara dig för chefen eller kontakta läkare för att sjukskriva dig i ett par dagar, det är din ensak om du anser dig för sjuk för att jobba och du har ingen skyldighet att förklara din situation då det handlar om färre än 7 dagar.
  • natalia89
    Kine skrev 2015-09-01 00:24:00 följande:

Hört talas om chock?

När en vän till mig, ingen jättenära vän, gick bort plötsligt kom jag i sådan chock att jag helt glömde av hämta min lilla på dagis. Jag åkte dessitom buss hem trots att jag åkt bil till jobber. Och pappan till mitt barn fick hämta eftersom dagis ringde honom.

Chock gör att man glömmer bort de mest självklara saker. Chock kan man få även om det inte är någon nära som dött. Alla reagerar olika på döden.

Jag tycker du ska lämna ts i fred.

Jag skulle kunna säga så otroligt mycket till dig just nu, men jag låter bli. Dock borde du ändå själv förstå att vad du tycker inte biter på mig.
  • Ego Lovers
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:54:11 följande:
    Jaha?? Jag är väldigt ledsen och chockad över stt en vän tagit livet av sig. Hur sveper jag en kofta då tycker du?
    Du har rätt att sjukskriva dig i en vecka utan intyg från läkare och då kan du hitta på precis vad som helst faktiskt för att stanna hemma. En jobbig feber eller magsjuka.
  • Ego Lovers
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:25:55 följande:
    Tycker du att jag bör berätta för chefen den verkliga anledningen? När jag ringer till mina kollegor tänker jag bara skylla på feber, orkar inte dra historien för dem. Chefen vet ju redan att en person dött för mig, men jsg har ju kunnat jobba hittills. Det är bara nu när jag fått reda på dödsorsaken som mitt psyke sagt ifrån att nu måste jag pausa.
    Du kan ju inte säga en sak till dina kollegor och en annan sak till din chef. Då kan din chef ogiltigförklara din sjukskrivning. Däremot kan du sjukskriva dig direkt till din chef och denne får inte säga varför du är hemma.
  • Anonym (facit)
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 00:23:48 följande:

En vän men inte nära vän anses inte vara befogat för att vara hemma. Fäder som förlorar sina barn förväntas arbeta tio dagar efter deras barns dödsfall för de är ju bara pappa till barnet medan en mamma har möjlighet att vara sjukskriven längre. Det är sjukt, otroligt sjukt. Min man blev sjukskriven en månad totalt sedan ansåg läkaren att han borde sörjt klart medan jag som mor till barnet ansågs behöva vara sjukskriven längre för jag ansågs ha närmare kontakt med barnet pga att jag burit barnet för 14 år sedan. Så knäppt tänker de. Inte en tanke på att min man och dotter har kunnat knyta an till varann under de fjorton år hon levde.

Jag förstår att du är ledsen och sörjer. Det är normalt och du blev chockad av personens dödsorsak. Men du är långtifrån anhörig. Inte ens personens mostrar, fastrar, morbröder, farbröder, kusiner, mor & farföräldrar får bli sjukskrivna utan får 10 dagar av försäkringskassan för nära anhöriga bortgång.

Så fingerar det inte. Om Ts inte klarar av att arbeta pga div psykiska problem pga bortgången så är det just arbetsförmågan och tillståndet som man beslutar om. Inget annat.
  • Kine
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:25:55 följande:

Tycker du att jag bör berätta för chefen den verkliga anledningen? När jag ringer till mina kollegor tänker jag bara skylla på feber, orkar inte dra historien för dem. Chefen vet ju redan att en person dött för mig, men jsg har ju kunnat jobba hittills. Det är bara nu när jag fått reda på dödsorsaken som mitt psyke sagt ifrån att nu måste jag pausa.

Om du vill berätta så gör du det. Det är dock alltid bäst att vara ärlig. Annars ringer du bara och säger att du är sjuk. Chefen behöver inte få veta varför du är sjuk.
  • Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:27:00 följande:

Jag skulle kunna säga så otroligt mycket till dig just nu, men jag låter bli. Dock borde du ändå själv förstå att vad du tycker inte biter på mig.

Du kan inte må så speciellt bar själv eftersom du hela tiden rackar ner på folk. Du kan ske borde prata med en psykolog.
  • Anonym (Tjejen)
    elin1989 skrev 2015-09-01 00:26:07 följande:

Men hur kan det vara vidrigt att säga att du verkar reagera väldigt starkt på att en person som inte var närstående går bort och att om man reagerar så så kanske man behöver hjälp med sitt allmänna mående? Det är ju liksom allt jag har skrivit.

Och ja, jag förstår att självmord kan uppröra på ett annat sätt en ett vanligt dödsfall, jag skrev ju dessutom att jag tidigare har förlorat en nära vän efter en överdos. Jag tror att de flesta har haft erfarenhet av självmord på ett eller annat sätt.

För övrigt så behöver du inte förklara dig för chefen eller kontakta läkare för att sjukskriva dig i ett par dagar, det är din ensak om du anser dig för sjuk för att jobba och du har ingen skyldighet att förklara din situation då det handlar om färre än 7 dagar.

Nej det jag tyckte var vidrigt var att jsg borde rycka upp mig. Och några fler saker som jag nu tappade bort. Det kändes som ett stort slag i huvudet och kändes väldigt respektlöst.

Jag mår bra annars. Har tidigare inte gjort det så jag vet skillnaden väl.

Tack för ditt svar annars.
  • Kine
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 00:27:54 följande:

Du har rätt att sjukskriva dig i en vecka utan intyg från läkare och då kan du hitta på precis vad som helst faktiskt för att stanna hemma. En jobbig feber eller magsjuka.

Det där stämmer inte alls. Ts kan ge ska kollegor vilken anledning som helst, om hon nu väljer att säga något till dem.

Till chefen kan hon berätta sanningen eller låta bli. Blir ingen ogiltig frånvaro.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?