Inlägg från: Ego Lovers |Visa alla inlägg
  • Ego Lovers

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän men inte nära vän anses inte vara befogat för att vara hemma. Fäder som förlorar sina barn förväntas arbeta tio dagar efter deras barns dödsfall för de är ju bara pappa till barnet medan en mamma har möjlighet att vara sjukskriven längre. Det är sjukt, otroligt sjukt. Min man blev sjukskriven en månad totalt sedan ansåg läkaren att han borde sörjt klart medan jag som mor till barnet ansågs behöva vara sjukskriven längre för jag ansågs ha närmare kontakt med barnet pga att jag burit barnet för 14 år sedan. Så knäppt tänker de. Inte en tanke på att min man och dotter har kunnat knyta an till varann under de fjorton år hon levde.

Jag förstår att du är ledsen och sörjer. Det är normalt och du blev chockad av personens dödsorsak. Men du är långtifrån anhörig. Inte ens personens mostrar, fastrar, morbröder, farbröder, kusiner, mor & farföräldrar får bli sjukskrivna utan får 10 dagar av försäkringskassan för nära anhöriga bortgång.

• Ego Lovers
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:54:11 följande:
    Jaha?? Jag är väldigt ledsen och chockad över stt en vän tagit livet av sig. Hur sveper jag en kofta då tycker du?
    Du har rätt att sjukskriva dig i en vecka utan intyg från läkare och då kan du hitta på precis vad som helst faktiskt för att stanna hemma. En jobbig feber eller magsjuka.
  • Ego Lovers
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:25:55 följande:
    Tycker du att jag bör berätta för chefen den verkliga anledningen? När jag ringer till mina kollegor tänker jag bara skylla på feber, orkar inte dra historien för dem. Chefen vet ju redan att en person dött för mig, men jsg har ju kunnat jobba hittills. Det är bara nu när jag fått reda på dödsorsaken som mitt psyke sagt ifrån att nu måste jag pausa.
    Du kan ju inte säga en sak till dina kollegor och en annan sak till din chef. Då kan din chef ogiltigförklara din sjukskrivning. Däremot kan du sjukskriva dig direkt till din chef och denne får inte säga varför du är hemma.
  • Ego Lovers
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:51:38 följande:
    Om jag inte vill berätta en fruktansvärd händelse bara sådär? Bita ihop, tror du inte jag har gjort det?du bara ältar, varför är du ens kvar? Det är jag som startade tråden och jag vill ha flera svar för att själv kunna göra ett eget svar på mina funderingar...det är inte att älta.

Det handlar inte om att jag inte har lust att jobba, det handlar om att jag inte klarar det. Jag förstår inte hur jag ska kunna klara det. Om du blir magsjuk och måste sjukanmäla dig, skulle du då berätta om hur din diarre är eller hur mycket du kräks? Förmodligen inte..
    Fast ringer man och säger att man är magsjuk kan nog 99,9% förstå utan vidare detaljerad beskrivning att det innefattar kräkning eller diarré eller båda två.

Att du inte fattar det förstår nog flertalet här.
  • Ego Lovers
    Kine skrev 2015-09-01 08:56:25 följande:
    Allvarligt?! Alla reagerar olika när någon dör. Oavsett om personen står en nära.

Det är sunt att regerar på dödsfall. Är osund att inte göra det.

Själv fick jag besked när jag kom till jobbet igår om att en väldigt betydelsefull person för mig har dött, ingen släkting eller nära vän men ändå en som betydd mycket för mig i jobbet. Det vände upp mitt liv totalt, och inte bara mitt. Hela mitt jobb är helt förstörda.

Så varför är det så svårt att förstå att alla reagerar olika?

Oavsett om personen är nära eller inte så finns det folk som reagerar kraftigt!
    Det är osunt att agera som om man vore närmsta anhörig som förlorat någon när det egentligen är en bekant. En bekant har man inte så nära relation till men man kan beröras av dess bortgång ändå utan att bli helt förlamad av sorg. Blir man förlamad av sorg när en bekant går bort ligger det nog andra bakomliggande orsaker än dödsfallet av den bekanta
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?