• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-09-01 02:05:56 följande:

Det är ju inte konstigt att folk blir nästintill otrevliga mot dig. Du får tydliga svar på den fråga du ställt och så svarar du på det sättet. Uppenbarligen behöver du all info du kan få, eftersom du vet skrämmande lite om en sån här självklar sak.

Jag frågade bara om jag skulle kontakta VC eller enbart jobbet modet har jag fått svar på. Karensdagarna har vi också avklarat och jag tror alla förstått att det enbart handlar om nåra få dagar så det är lugnt med det. Läkarintyget är också avklarat. Jag förstår allt så du behöver inte bli så upprörd :) Sov du I godan ro över att du lättare kan ta till dig info än vad jag kan just nu när jag är i väldigt upprört tillstånd. Så enkelt är det.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:14:43 följande:

Med tanke på hur du uttrycker dig mot de här i tråden som inte håller med dig helt och hållet, är det uppenbart tydligt att jag behöver ge dig ytterligare info om hur det fungerar vid sjukanmälan /sjukfrånvaro.

Så fort jag sitter vid datorn igen ska du få ännu mer sån info av mig.

Men du, jag kommer inte läsa mer nu. Så du gör bara en massa onödigt arbete. Gör något kul för dig själv nu eller gå och lägg dig. Du för som du vill, men jag kommer inte läsa mer nu.
  • elin1989
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:38:07 följande:

Nej det jag tyckte var vidrigt var att jsg borde rycka upp mig. Och några fler saker som jag nu tappade bort. Det kändes som ett stort slag i huvudet och kändes väldigt respektlöst.

Jag mår bra annars. Har tidigare inte gjort det så jag vet skillnaden väl.

Tack för ditt svar annars.

Du har rätt att 'rycka upp dig' inte var ett speciellt bra ordval, jag ber om ursäkt för det. Jag kan personligen bli provocerad när personer säger att de känner stor sorg och är alldeles uppfyllda av ångest när den bortgångne inte är en på något sätt närstående, och kan inte låta bli att tänka att det just nu finns människor som har förlorat sitt barn eller kanske båda sina föräldrar vid ung ålder. Alla har dock förstås rätt till sina känslor och det är inte rätt av mig att förringa dina känslor. Man kan som sagt inte tävla i sorg. Jag vidhåller att jag verkligen inte tycker att det låter speciellt sunt att reagera så starkt och må så dåligt som du säger att du gör, men det är förstås ingenting som jag eller någon annan kan veta säkert från att läsa en tråd på ett forum.
  • Anonym (Tjejen)
    elin1989 skrev 2015-09-01 02:16:23 följande:

Du har rätt att 'rycka upp dig' inte var ett speciellt bra ordval, jag ber om ursäkt för det. Jag kan personligen bli provocerad när personer säger att de känner stor sorg och är alldeles uppfyllda av ångest när den bortgångne inte är en på något sätt närstående, och kan inte låta bli att tänka att det just nu finns människor som har förlorat sitt barn eller kanske båda sina föräldrar vid ung ålder. Alla har dock förstås rätt till sina känslor och det är inte rätt av mig att förringa dina känslor. Man kan som sagt inte tävla i sorg. Jag vidhåller att jag verkligen inte tycker att det låter speciellt sunt att reagera så starkt och må så dåligt som du säger att du gör, men det är förstås ingenting som jag eller någon annan kan veta säkert från att läsa en tråd på ett forum.

Tack för din ursäkt. Det känns som att du förstår att det var klumpigt och inte vidare intelligent eller schysst att säga så. Tack igen.

Vi har alla olika erfarenheter och händelser i livet som format oss på olika sätt. Något som du kunde ha reagerat starkt på kanske jag inte hade reagerat lika starkt på. Hur som helst har en vän till mig som jag ofta träffade och reste med plötsligt tagit livet av sig och det är en stor chock och sorg.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 02:16:15 följande:

Men du, jag kommer inte läsa mer nu. Så du gör bara en massa onödigt arbete. Gör något kul för dig själv nu eller gå och lägg dig. Du för som du vill, men jag kommer inte läsa mer nu.

Fast oavsett om du från och med nu väljer att inte läsa mer av det jag skriver kommer jag ändå att fortsätta med att citera dig/och övriga,då detta är ett publikt forum där vem som helst kan välja att läsa/välja att ta till sig av det jag skriver.

Det är precis som natalia89 beskriver det uppenbart att du behöver all info du kan få angående detta.
  • Anonym (M)

Det är ju inte konstigt att folk blir nästintill otrevliga mot dig. Du får tydliga svar på den fråga du ställt och så svarar du på det sättet. Uppenbarligen behöver du all info du kan få, eftersom du vet skrämmande lite om en sån här självklar sak.

Man upphör tyvärr aldrig att förvånas över hennes ovilja att ta till så mycket info som möjligt gällande detta för att undvika att få problem med sin arbetsgivare.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:21:54 följande:

Fast oavsett om du från och med nu väljer att inte läsa mer av det jag skriver kommer jag ändå att fortsätta med att citera dig/och övriga,då detta är ett publikt forum där vem som helst kan välja att läsa/välja att ta till sig av det jag skriver.

Det är precis som natalia89 beskriver det uppenbart att du behöver all info du kan få angående detta.

såklart, du gör vad du vill. Men det är onödigt arbete bara så du vet och jag kommer inte ta till mig något mer av det du skriver eller kommentera mer av det du skriver. Du har tagit nog av min energi. Ha så kul med allt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:25:00 följande:

Man upphör tyvärr aldrig att förvånas över hennes ovilja att ta till så mycket info som möjligt gällande detta för att undvika att få problem med sin arbetsgivare.

En grej bara. Du måste ju förstå att jag inte mår bra, eftersom det är vad allt handlar om. Just nu har jag ingen möjlighet att ta in så mycket information. Jag tar till mig det allra viktigaste det som är viktigast just nu. Sen fokuserar jag på att kunna jobba igen, ordna för mig själv så jag kommer tillbaka som en arbetsför människa med en hjärna som inte är upptagen av sorg och chock. Det måste även du kunna förstå är gsnska vettigt. Men ok du inte förstår att jag är ledsen, också, känner skuld, förtvivlad, fysiskt illamående över vad som hänt, ångest...osv osv. Så kanske du kan tänka till lite och ta till dig det och sen kanske förstå att jag inte kan ta in allt för mycket annat nu. Min första prioritering är att rensa skallen för att kunna arbeta igen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 02:25:13 följande:

såklart, du gör vad du vill. Men det är onödigt arbete bara så du vet och jag kommer inte ta till mig något mer av det du skriver eller kommentera mer av det du skriver. Du har tagit nog av min energi. Ha så kul med allt.

Jag kommer att fortsätta oavsett hur gärna du än vill motsatsen!

Du startade denna tråd igår-och nu är du upprörd på de här i tråden som inte håller med dig fullt utan ger dig konkreta råd gällande hur det fungerar.
  • Anonym (M)

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?