• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:51:38 följande:

Om jag inte vill berätta en fruktansvärd händelse bara sådär? Bita ihop, tror du inte jag har gjort det?du bara ältar, varför är du ens kvar? Det är jag som startade tråden och jag vill ha flera svar för att själv kunna göra ett eget svar på mina funderingar...det är inte att älta.

Det handlar inte om att jag inte har lust att jobba, det handlar om att jag inte klarar det. Jag förstår inte hur jag ska kunna klara det. Om du blir magsjuk och måste sjukanmäla dig, skulle du då berätta om hur din diarre är eller hur mycket du kräks? Förmodligen inte..

Jag var magsjuk senast förra sommaren och fick då ringa natten och förklara att jag spytt under natten och inte kommer kunna jobba. Vad är problemet? Du har lösningen, den passar bara inte dig.
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-08-31 23:46:53 följande:
    Fast frågan är ju varför du ska vara hemma med full betalning som bekostas av din arbetsgivare och skattebetalarna när det inte är en nära anhörig som har gått bort?
    Det är arbetsgivaren som betalar de första två veckorna, så du slipper undan.

I övrigt är det väl bättre att TS är hemma några dagar än att hon utför ett kasst jobb och riskerar patienters hälsa genom att försöka bita ihop?
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:52:55 följande:

Ok, tack för svaret!!

Fast hur menar du egentligen att du ska kunna sjukskriva dig när nu inte chefen är på plats?
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:55:24 följande:
    Fast hur menar du egentligen att du ska kunna sjukskriva dig när nu inte chefen är på plats?
    På samma sätt som TS kunnat sjukskriva sig om hon legat och kräkts hela natten såklart. Det är ju bara att ringa in och säga att man inte klarar att jobba och kommer vara sjuk resten av veckan.
  • Anonym (M)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 00:54:02 följande:

Det är arbetsgivaren som betalar de första två veckorna, så du slipper undan.

I övrigt är det väl bättre att TS är hemma några dagar än att hon utför ett kasst jobb och riskerar patienters hälsa genom att försöka bita ihop?

Jag menar nu inte de första karensdagarna,utan de följande dagarna efter!

Ja,om om hon behöver vara hemma bör hon tycker jag åtminstone vara ärlig med varför till sin chef.
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:53:54 följande:

Jag var magsjuk senast förra sommaren och fick då ringa natten och förklara att jag spytt under natten och inte kommer kunna jobba. Vad är problemet? Du har lösningen, den passar bara inte dig.

äh, jag orkar inte svara dig längre.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:55:24 följande:

Man ringer ändå aldrig till chefen för att sjukanmäla sig, man ringer till kollegorna.
  • natalia89
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:59:15 följande:

äh, jag orkar inte svara dig längre.

Du kanske själv börjar komma till insikt att du är en bekväm liten fröken och hur man än vrider och vänder på det så är det ingenting som passar? Kanske dags för även dig att dra täcket över huvudet. Du verkar aldrig komma fram till punkt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:58:34 följande:

Jag menar nu inte de första karensdagarna,utan de följande dagarna efter!

Ja,om om hon behöver vara hemma bör hon tycker jag åtminstone vara ärlig med varför till sin chef.

Om det nu är arbetsgivaren som betalar de första två veckorna så behöver du ju inte oroa dig eller hur.

Ja, jag vet jag har dålig koll.
  • Anonym (M)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 00:56:46 följande:

På samma sätt som TS kunnat sjukskriva sig om hon legat och kräkts hela natten såklart. Det är ju bara att ringa in och säga att man inte klarar att jobba och kommer vara sjuk resten av veckan.

Fast arbetsgivaren har efter ett antal dagar rätt att kräva in läkarintyg som styrker sjukskrivningen.

Det är skillnad på att vara hemma för psykisk åkomma-kontra fysisk åkomma.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?