Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 22:43:13 följande:

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

Varför tar du inte bara ledigt istället?
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:44:29 följande:

Ok tack. Har aldrig haft med sjukskrivning att göra förut och är ganska ny på jobbet så vill göra rätt. Men då kan jag ringa och sjukanmäla mig och skylla på typ feber?

Och sen om jag vill kan jag ringa till chefen och kanske säga typ "jag är inte fysiskt sjuk men det har framkommit mer om vad som hände min vän och detta har fått mig att må så dåligt nu. Jag har liksom kraschat lite och känner inte att jag klarar av att jobba den här veckan."??

Täck för dina vettiga kommentarer (a)!

Fast frågan är ju varför du ska vara hemma med full betalning som bekostas av din arbetsgivare och skattebetalarna när det inte är en nära anhörig som har gått bort?
  • Anonym (M)
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:45:11 följande:

Jag gav dig ett svar från början. Som vissa andra också skriver till dig; du behöver inte sjukskriva dig för att vara hemma några dagar. Fast du fortsätter älta. Trots svar, så är du fortfarande inriktad på att skaffa en sjukskrivning för att du KAN få en influensa därefter. Jag får uppfattningen om att du vill ha en anledning till att stanna hemma från jobbet, och nu har du fått det. Vill du inte ha mig här, så får du vända dig till någon annan än fl. Jag har rätt att skriva här, precis som alla andra och jag är inte tyst bara för att det jag skriver inte passar dig.

Exakt så!
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:50:35 följande:

Därför att jag inte känner att jag klarar av att arbeta. Därför att tankarna på detta snurrar runt i huvudet och jag har svårt att fokusera. Därför att det känns som att jag ska brista ut i panik över det som hänt.

Du kan inte istället kolla med din arbetsgivare om du har möjlighet att ta ut semester så att du kan åka någonstans och skingra tankarna?

Att gå hemma bara tror jag inte gör dig bättre.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 23:56:22 följande:

Har tagit all semester redan. Jag tänker inte bara gå hemma, har för flera år sedan varit deprimerad så aktar mig för att snudda vid det igen. Och det är ju bara i några dagar, sen tänker jag att jag ska klara av att jobba igen.

Du verkar inte förstå att det bästa är att vara ärlig med varför du känner att du behöver vara hemma?

Om din arbetsgivare säger nej,kan du då ta det?
  • Anonym (M)
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:57:48 följande:

Natti natti

Ts klarar uppenbarligen inte av att hantera att det i denna tråd finns olika åsikter.

Startar man en tråd i ett publikt forum får man räkna med att bli emotsagd.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:06:52 följande:

Jag verkar inte förstå? Jag ber ju om råd här.

Jag förstår inte hur jag ska kunna jobba just nu faktiskt. Hade jag enbart jobbat med att typ packa upp varor på ett lager, eller typ knappa på en dator och kunna ta pauser när jag behövde så kanske jsg hade kunnat. Men mitt jobb är inte så, jag måste vara 100% alert och ge av mig själv och har jag tur kan jag ta paus ett tag. Känns inte som att jag kan vara så nu..

Jag försöker ju att tala om för dig att det är bättre att du är uppriktig mot din arbetsgivare varför du behöver vara hemma några dagar.

Okej?
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:13:22 följande:

Vad jag klarar och inte klarar vet jag bäst själv. Jag klarar att man olika åsikter men det finna ingen anledning till att bara otrevlig.

Och jag har sagt att jag funderat påsatt berätta för min chef, hen vet redan om dödsfallet iaf.

Fast så fort någon här i tråden säger emot dig blir du defensiv,vilket i sin tur leder att dom här i tråden som säger emot blir defensiva tillbaka mot dig.

Det är ingen här i tråden som är otrevlig mot dig-utan du får olika åsikter angående frågan i din trådstart.
  • Anonym (M)
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:41:40 följande:

Jag rackar (?) inte ner på folk. Bara för att jag ger ett konkret och enkelt svar utan att dalta så betyder inte det att jag är i behov av en psykolog. Sluta med ditt kackel nu, du slösar bara din tid. Jag lovar dig.

Bra skrivet av dig!
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:52:55 följande:

Ok, tack för svaret!!

Fast hur menar du egentligen att du ska kunna sjukskriva dig när nu inte chefen är på plats?
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?