Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Kine skrev 2015-09-01 12:29:32 följande:
    Fast det är skillnad på att umgås/träffas med någon privat och att enbart umgås/träffas tillsammans med andra.
    Fast nu är det som så att detta framkom inte förrän hon för en stund sen berättade det!

Så jag tycker personligen att det innan fanns all rätt till tvivel-även om du säkert är av motsatt åsikt.
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2015-09-01 12:32:14 följande:

Var inte det jag menade heller.
    Utan att det är bra att få komma ut, och då gå på stan.
    Är nått bra och ska uppmuntras.

Exakt!

• Anonym (M)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 12:40:55 följande:
    Om du läser ordentligt det TS skrev framkommer det inget om att hon menade något negativt om Klybans kommentar.
    So?
  • Anonym (M)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 12:42:48 följande:
    Nja, för mig framkom det redan i trådstarten. Jag har många vänner jag inte träffar privat (på tu man hand) men som jag umgås med frekvent ändå.
    Det är väl okej med dig hoppas jag att alla inte läser skriven text exakt på samma sätt som dig?

För mig blev det tydligt när hon för en stund sen förklarade det hela lite tydligare.
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2015-09-01 12:37:30 följande:

Problemet är att många tycker att en sjuksriven ska sitta inne och hemma.
    Och inte kan inse att det finns lägen, att det är den sämsta idén, att vara hemma.

Jag minns själv när en min före detta kompis syster tog livet av sig.

Det som jag tror hjälpte min före detta kompis genom sorgen var just att inte bara sitta hemma instängd-utan vara ute och hitta på roliga saker med sina kompisar osv.

• Anonym (M)
    elmadumle skrev 2015-09-01 13:12:01 följande:

Du har ju rätt att vara sjuk i en vecka utan läkarintyg. Eftersom du är anställd antar jag att din arbetsgivare betalar de första 14 dagarna? prata med din chef om hur du känner det, antingen tar du semester eller sjukanmäler dig.

Den uppfattningen jag har fått i varje fall är att hon verkar inte vara intresserad av att kolla med sin arbetsgivare angående möjlighet till att ta ut ledighet-utan hon verkar enbart vara intresserad av att ringa sina kollegor och sjukskriva sig-med full betalning från sin arbetsgivare-bortsett från karensdagen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Yu) skrev 2015-09-01 16:35:09 följande:

Ta ledigt utan betalning? Byt pass?

Låter inte som om du är i balans.

Nej,jag tycker inte heller att det låter som att hon är i balans.

• Anonym (M)
    Anonym (Edda) skrev 2015-09-01 18:29:26 följande:
    Man blir inte sjukskriven för att bekanta dör!

Då kommer läkaren skicka en psykolog garanterat.
    Det verkar ju inte som att hon vill berätta för sin arbetsgivare att orsaken till att hon vill sjukskriva sig är vännen som har gått bort.

Och det är ju trots att arbetsgivaren redan vet om att hennes vän har gått bort.
  • Anonym (M)
    Anonym (facit) skrev 2015-09-01 22:32:06 följande:

Man behöver inte berätta sjukdomsorsak för arbetsgivaren.

Fast arbetsgivaren har rätt att begära in sjukintyg -där anledningen till sjukskrivningen står med!
  • Anonym (M)
    Jennie med ie skrev 2015-09-01 22:40:12 följande:

Finns ingen befintlig överenskommelse om förstadagsintyg redan så har h*n inte rätt att begära in det nu heller. Dessutom kan man stryka över eller låta bli att lämna in den delen där sjukdomsorsak/diagnos står.

Jo,i särskilda fall har arbetsgivaren rätt att begära in sjukintyg innan dag 8 av sjukskrivningen,där orsaken till sjukskrivningen ska stå med!

Det finns att läsa om på Försäkringskassans hemsida.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?