• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:31:05 följande:
    Jag kommer att fortsätta oavsett hur gärna du än vill motsatsen!
    Varför? Vad är ditt syfte?
  • natalia89
    Kine skrev 2015-09-01 09:29:38 följande:

Så läs inte tråden då. Du gör ändå ingen nytta för ts, snarare tvärt om.

"Så läs inte tråden då", vad är det för svar att ge på mitt inlägg? Du är ju helt lost. Och ärligt talat nu, hur mycket inflytande tror du att du har på mig? Om du inte tycker jag ska skriva till ts, tror du jag lyssnar på dig då? På riktigt? Nu får du ge dig.
  • Anonym (a)
    Anonym (Edda) skrev 2015-09-01 07:46:03 följande:
    Du måste förstå att detta dödsfallet handlar inte om dig, du är ingen närstående eller nära vän. Du har inte möjligheten att behandlas som en sådan fast du känner. Om du arbetar inom vården, hur ska du klara av att ta hand om de känslor du får när en patient dör. För du kommer ju ändå patienterna nära när du vårdar dom. Du kan inte sjukskriva dig varje gång det inträffar också. Låter som om du valt fel yrkesinriktning om du inte klarar av att rensa skallen som du uttrycker det tillräckligt fort.
    Det spelar ingen roll hur nära vänner de var. Vad som spelar roll är TS arbetsförmåga. Ett chocktillstånd kan man sjukskrivas för oavsett om det handlar om att grannens katt blev överkörd eller att min fasters mosters barnbarns syster vann 30 miljoner på lotto. Klarar jag inte att fokusera på arbetet skall jag inte gå dit. Händer det väldigt ofta är det en annan sak och arbetsgivaren kan börja kräva intyg från första dagen, samt när de ser vad saken gäller ta kontakt med företagshälsovården, föreslå terapi eller annat, men så är inte fallet för TS.

Förstår du inte skillnaden på patienters dödsfall och folk man känner privat? Tror du TS har planer på att sjukskriva sig varje gång någon patient dör? Det är inte relevant i nuläget.
  • Anonym (a)
    Anonym (Edda) skrev 2015-09-01 07:55:50 följande:
    Har du någon mer psykisk åkomma eftersom du blir så bräcklig eller är du psykiskt instabil? Går du hos psykolog?
    För när man läser alla dina inlägg får man bilden av en bräcklig tjej som inte klarar sig själv eller sortera sina egna tankar som en normal vuxen person gör. Och då undrar jag hur du i vanliga fall orkar med ett så krävande arbete som sjukvården?
    Hur är detta relevant? Vad har det med saken att göra? TS har fått svar på sin fråga och du behöver inte leka amatörpsykolog med en ton som klart visar att du inte tänker på TS bästa utan att du snarare har någon slags inre aggressioner som du behöver få ur dig.
  • Anonym (a)
    Nightrod skrev 2015-09-01 08:41:48 följande:
    Kan va svårt att bli sjukskriven pga sorg när det inte är en närstående, inte ens någon som man umgås med privat elelr träffar privat.
    Då kan man nog sjukskriva sig varje gång någon blir braggd om livet. Och det skulle inte funka.

Sedan kan man alltid sjukskriva sig en vecka, men en arbetsgivare kan kräva läkarintyg från sjukdag ett om de vill, och detta kommer inte gå igenom isåfall
    Ett intyg skulle visst kunna gå igenom om det är så att TS är i ett chocktillstånd och inte klarar att jobba. Det blir diagnoskod "akut krisreaktion".
  • natalia89
    Kine skrev 2015-09-01 09:29:38 följande:

Så läs inte tråden då. Du gör ändå ingen nytta för ts, snarare tvärt om.

Det du skriver i denna tråden, är inte intressant för mig. Det du säger skiter jag fullständigt i, du kommer ingenstans med mig. Och det må vara samma med vad jag skriver, men jag försöker få dig förstå (för en gångs skull) att du kan ge upp nu. Desto mer respons du ger mig, desto längre stannar jag kvar i tråden. Ska man verkligen behöva förklara detta? X
  • Anonym (a)
    natalia89 skrev 2015-09-01 09:21:42 följande:
    Alltså, är du efterbliven? Jag har ALDRIG sagt att hon inte ska stanna hemma. Hur dum får man vara? Hur var det nu med läsförståelsen lille vän?
    Otrevlig från början till slut. Ditt första inlägg talade om vad TS behövde veta (förutom att hon sedan ställde en del följdfrågor på hur det skulle gå till), men du lade dessutom till en onödigt otrevlig kommentar om att hon fejkar för att hon inte pallar att jobba. Vad var nyttan med det?
  • natalia89
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 09:38:38 följande:

Otrevlig från början till slut. Ditt första inlägg talade om vad TS behövde veta (förutom att hon sedan ställde en del följdfrågor på hur det skulle gå till), men du lade dessutom till en onödigt otrevlig kommentar om att hon fejkar för att hon inte pallar att jobba. Vad var nyttan med det?

Vad har ditt inlägg till mig för nytta?
  • Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 09:33:35 följande:

"Så läs inte tråden då", vad är det för svar att ge på mitt inlägg? Du är ju helt lost. Och ärligt talat nu, hur mycket inflytande tror du att du har på mig? Om du inte tycker jag ska skriva till ts, tror du jag lyssnar på dig då? På riktigt? Nu får du ge dig.

Du jag bryr mig inte om en lite skit som dig. Har viktigare saker att lägga energi på och att bry mig om.
  • annananonym
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 09:34:31 följande:
    Det spelar ingen roll hur nära vänner de var. Vad som spelar roll är TS arbetsförmåga. Ett chocktillstånd kan man sjukskrivas för oavsett om det handlar om att grannens katt blev överkörd eller att min fasters mosters barnbarns syster vann 30 miljoner på lotto. Klarar jag inte att fokusera på arbetet skall jag inte gå dit. Händer det väldigt ofta är det en annan sak och arbetsgivaren kan börja kräva intyg från första dagen, samt när de ser vad saken gäller ta kontakt med företagshälsovården, föreslå terapi eller annat, men så är inte fallet för TS.

Förstår du inte skillnaden på patienters dödsfall och folk man känner privat? Tror du TS har planer på att sjukskriva sig varje gång någon patient dör? Det är inte relevant i nuläget.

Fast jag tycker verkligen att det spelar roll. I detta fall var det en bekant och ingen som ts ens umgås med privat.
    Det känns överdrivet att bli så pass berörd av något sådant. Då kanske ts bör kolla upp sitt allmäntillstånd när det gäller det psykiska måendet.

Hade det varit en anhörig person till ts hade jag förstått reaktionen och chocken till 100%, men just detta tror/anser jag tyder på något annat problem.

Säger detta av välvilja, tror att ts kan behöva hjälp! På riktigt!

Sen att ts upprepar samma sak/fråga gång på gång utan att förstå svaren som "alla" ger tyder på något. Ts kallar det chock, jag oroar mig för att detta kan ha utlöst något annat hos ts.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?