• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • klyban
    Påven Johanna skrev 2015-09-01 10:38:40 följande:
    Så det fungerade att bita ihop för att gå på stan i alla fall?

Att vara sjukskriven för såna här saker, så brukar läkare uppmuntra en att interagera med omvärlden.
    Än sitta hemma och stänga in sig fysiskt och psykiskt, som bara gör återhämtningen längre.
    För återhämta sig snabbare, måste väl vara nått bra?

• Anonym (Kram)

Beklagar sorgen och att folk här på Fl är otrevliga mot dig när det enda du vill ha hjälp med är en sjukskrivning pga sorg- det är skamligt hur vissa människor fungerar!

Jag tänker såhär: kontakta din vårdcentral, berätta dina känslor och att du inte fungerar som du ska just nu. Beskriv att du helt enkelt inte orkar och att du är psykiskt nedsatt. Läkare måste sjukskriva någon som mår väldigt psykiskt dåligt, förklara gärna att du tror att du behöver ett par veckorn för att sörja för att sedan sakta men säkert komma tillbaka. Alla fungerar vi olika vissa vill jobba för att tänka på nåt annat och andra vill bara bädda ner sig och skrika ett tag - inget av det är konstigt, man känner bäst själv vad man behöver för att orka med vardagen igen.

• Kine
    Nightrod skrev 2015-09-01 12:00:41 följande:

Men detta stämmer ju inte alls överens med trådstarten där du skriver att du INTE träffade henne privat.

Det jag tror ts menar med träffa privat är att de inte umgås privat utan att de bara har umgåtts och träffas i ett gäng.
  • Anonym (Tjejen)
    klyban skrev 2015-09-01 12:16:41 följande:

Att vara sjukskriven för såna här saker, så brukar läkare uppmuntra en att interagera med omvärlden.

Än sitta hemma och stänga in sig fysiskt och psykiskt, som bara gör återhämtningen längre.

För återhämta sig snabbare, måste väl vara nått bra?

Har inte tänkt att stänga in mig fysiskt och psykiskt.
    annananonym skrev 2015-09-01 12:13:39 följande:

Jag hoppas du har en bra chef som tar dig till företagshälsovården. Du behöver hjälp.

Kanske din förra depression är tillbaka eller har det hänt andra jobbiga saker i ditt liv?

Min depression är inte tillbaka. Jag förstår inte varför den ska behöva vara det bara för att jag reagerar på att en vän har tagit livet av sig på ett brutalt sätt.
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 12:05:35 följande:

Nej,det stämmer mycket riktigt inte överens med det som hon skrev i trådstarten.

Citat henne i trådstarten:

"Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär..."

Fast det är skillnad på att umgås/träffas med någon privat och att enbart umgås/träffas tillsammans med andra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 12:27:58 följande:

Jag hoppas du har en bra chef som tar dig till företagshälsovården. Du behöver hjälp.

Kanske din förra depression är tillbaka eller har det hänt andra jobbiga saker i ditt liv?

Min depression är inte tillbaka. Jag förstår inte varför den ska behöva vara det bara för att jag reagerar på att en vän har tagit livet av sig på ett brutalt sätt.
    Om du läser ordentligt det Klyban skrev till dig framkommer det inget om att du ska stänga in dig fysiskt och psykiskt!

• klyban

Var inte det jag menade heller.
    Utan att det är bra att få komma ut, och då gå på stan.
    Är nått bra och ska uppmuntras.

• Påven Johanna

Det var vad klyban menade också. Han menade att det var bra för dig att gå på stan trots din sjukskrivning (ja, nu var du iofs väl inte sjukskriven vid det tillfället, men trots din stämningsläge och puls då) och att interaktioner med omvärlden snabbar på återhämtningen. klyban uttrycker sig så där. Precis som du menade något helt annat med hur ditt umgänge med den avlidna såg ut än vad du skrev. 
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-01 12:29:32 följande:
    Fast det är skillnad på att umgås/träffas med någon privat och att enbart umgås/träffas tillsammans med andra.
    Fast nu är det som så att detta framkom inte förrän hon för en stund sen berättade det!

Så jag tycker personligen att det innan fanns all rätt till tvivel-även om du säkert är av motsatt åsikt.
  • Påven Johanna

klyban, fortsätter du så här så kommer du inte att få några tummar upp i den här tråden av Anonym (M). 

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?