• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Ego Lovers
    Kine skrev 2015-09-01 08:56:25 följande:
    Allvarligt?! Alla reagerar olika när någon dör. Oavsett om personen står en nära.

Det är sunt att regerar på dödsfall. Är osund att inte göra det.

Själv fick jag besked när jag kom till jobbet igår om att en väldigt betydelsefull person för mig har dött, ingen släkting eller nära vän men ändå en som betydd mycket för mig i jobbet. Det vände upp mitt liv totalt, och inte bara mitt. Hela mitt jobb är helt förstörda.

Så varför är det så svårt att förstå att alla reagerar olika?

Oavsett om personen är nära eller inte så finns det folk som reagerar kraftigt!
    Det är osunt att agera som om man vore närmsta anhörig som förlorat någon när det egentligen är en bekant. En bekant har man inte så nära relation till men man kan beröras av dess bortgång ändå utan att bli helt förlamad av sorg. Blir man förlamad av sorg när en bekant går bort ligger det nog andra bakomliggande orsaker än dödsfallet av den bekanta
  • Kine
    annananonym skrev 2015-09-01 10:09:36 följande:

Fast jag tycker verkligen att det spelar roll. I detta fall var det en bekant och ingen som ts ens umgås med privat.

Det känns överdrivet att bli så pass berörd av något sådant. Då kanske ts bör kolla upp sitt allmäntillstånd när det gäller det psykiska måendet.

Hade det varit en anhörig person till ts hade jag förstått reaktionen och chocken till 100%, men just detta tror/anser jag tyder på något annat problem.

Säger detta av välvilja, tror att ts kan behöva hjälp! På riktigt!

Sen att ts upprepar samma sak/fråga gång på gång utan att förstå svaren som "alla" ger tyder på något. Ts kallar det chock, jag oroar mig för att detta kan ha utlöst något annat hos ts.

Vad är det du inte förstår? Alla reagerar olika. Om det är en nära anhörig, nära vänner, bekant eller som i mitt fall en kollega som betytt mycket är helt orelevant. Det som är relevant är hur ts mår och hur hon fungerar i jobbet.
  • Kine
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 10:12:22 följande:

Det är osunt att agera som om man vore närmsta anhörig som förlorat någon när det egentligen är en bekant. En bekant har man inte så nära relation till men man kan beröras av dess bortgång ändå utan att bli helt förlamad av sorg. Blir man förlamad av sorg när en bekant går bort ligger det nog andra bakomliggande orsaker än dödsfallet av den bekanta

Nej, det är inte osund eller onormalt. Att reagerar på dödsfall är fullt normalt. Man kan mycket väl bli helt förlamande av sig även när en bekant dör, utan att det behöver ligga andra orsaker bakom.

Du verkar ha svårt att förstå att alla reagerar olika.
  • Nightrod

Hela tråden är egentligen blaj och tjat

TS borde lämna tråden därhän nu, för svaret är redan utrett. Sjukskriva sig kan alla göra i sju dagar innan läkarintyg krävs, däremot kan en arbetsgivare kräva sjukintyg från första dagen vilket man inte gör såvida inte en person extremt ofta är sjukskriven och oftast vid vissa tidpunkter som storhelger osv och ¨så är ju inte fallet enligt TS.

Sedan kan man personligen tycka det är självklart eller idiotiskt att reagera så när en ej personlig vän går bort, men nu är det som det är och det är upp till TS hur hon vill göra. Det är ju hennes rätt hur fel andra än tycker att det är

• Anonym (M)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 09:30:00 följande:

Vilken info är det du tycker TS saknar? Hon vet allt hon behöver veta. Förstår du inte det är det kanske du som behöver sova en stund.

Så ja..

Nu har jag precis vaknat -och kommer därför att ägna mer tid till denna tråd.

Det är väl ändå inte din sak att bestämma över det?
  • Påven Johanna
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 01:31:35 följande:
    Tack snälla för alla ord! Jag är så bräcklig just nu och det var skönt stt höra de orden igen. Jag ska göra allt du skrev och gymma skiten ur alla känslor. Ta in det som har hänt helt lch hållet tror jag. Har liksom flytt från alla känslor men jag kände mig sprickfärdig idag när jsg fick dödsorsaken, låg i sängen med en puls på 130 men var tvungen att bita ihop för jag skulle fixa saker på stan innan alla jobbdagar. Och jsg ska prata av mig hos någon på något sätt, har inte klarat av att berätta för andra vänner om dödsorsaken...inte klarat att verbalisera det liksom.

Tack igen för dina tröstande ord!
    Så det fungerade att bita ihop för att gå på stan i alla fall?
  • Kine
    Påven Johanna skrev 2015-09-01 10:38:40 följande:

Kan vara en utmärkt idé att få tänka på annat för en stund.
  • Anonym (M)
    Påven Johanna skrev 2015-09-01 10:38:40 följande:

Ja,tydligen gick det utmärkt för henne att göra det.
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 10:46:46 följande:
    Ja,tydligen gick det utmärkt för henne att göra det.
    Och du tycker att det är fel för att?
  • Klara100

År det bara jag som i TS tycker känna igen den tjejen som startat ett antal trådar de senaste veckorna här på familjeliv rörande sitt jobb och sina känslor inför detta? Jag tänker på tjejen som arbetar deltid som lokalvårdare hemma hos folk och tycker det är väldigt jobbigt att vara ute bland folk i allmänhet, hon vill helst ha ett jobb hon kan göra hemifrån. (I en tråd var uppdragsgivaren hemma samtidigt som hon var där och städade, och i en annan tråd hade hennes kollega beskyllt henne för något inför deras gemensamma chef).

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men om det är samma tjej är det synd om hon tror att några dagars sjukskrivning hjälper för allt det jobbiga med att vara ute bland folk är ju kvar när sjukskrivningen är över.

Till TS: eftersom du inte haft så mycket med sjukskrivning att göra tidigare, det finns något som heter karensdag, men det vet du säkert redan (någon har säkert skrivit om det redan i tråden). Karensdagen innebär att man inte får betalt alls första dagen man är sjukskriven, oavsett orsak.

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?