• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Nightrod
    Kine skrev 2015-09-01 08:41:01 följande:
    Hade du kunnat jobba och fungera normalt efter att en vän tagit livet av sig?

Om ts inte klarar av att jobba eller fungera normalt så ska hon vara hemma eftersom hon riskerar sina patienters liv om hon inte fungerar.
    Såhär står det i trådstarten
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-08-31 22:43:13 följande:

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta. 

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Så en vän var det ju inte , en bekant kanske
  • Kine
    Nightrod skrev 2015-09-01 08:47:42 följande:

Såhär står det i trådstartenSå en vän var det ju inte , en bekant kanske

De är helt orelevant vem som tagit sitt liv. Det som är relevant är att tas inte mår bra psykiskt och då inte klarar sitt jobb. Eftersom hon jobbar inom vården riskerar hon sina patienters hälsa om hon inte fungerar på jobbet.
  • Kine
    elin1989 skrev 2015-09-01 02:16:23 följande:

Du har rätt att 'rycka upp dig' inte var ett speciellt bra ordval, jag ber om ursäkt för det. Jag kan personligen bli provocerad när personer säger att de känner stor sorg och är alldeles uppfyllda av ångest när den bortgångne inte är en på något sätt närstående, och kan inte låta bli att tänka att det just nu finns människor som har förlorat sitt barn eller kanske båda sina föräldrar vid ung ålder. Alla har dock förstås rätt till sina känslor och det är inte rätt av mig att förringa dina känslor. Man kan som sagt inte tävla i sorg. Jag vidhåller att jag verkligen inte tycker att det låter speciellt sunt att reagera så starkt och må så dåligt som du säger att du gör, men det är förstås ingenting som jag eller någon annan kan veta säkert från att läsa en tråd på ett forum.

Allvarligt?! Alla reagerar olika när någon dör. Oavsett om personen står en nära.

Det är sunt att regerar på dödsfall. Är osund att inte göra det.

Själv fick jag besked när jag kom till jobbet igår om att en väldigt betydelsefull person för mig har dött, ingen släkting eller nära vän men ändå en som betydd mycket för mig i jobbet. Det vände upp mitt liv totalt, och inte bara mitt. Hela mitt jobb är helt förstörda.

Så varför är det så svårt att förstå att alla reagerar olika?

Oavsett om personen är nära eller inte så finns det folk som reagerar kraftigt!
  • annananonym
    elin1989 skrev 2015-09-01 00:07:28 följande:
    OK, menade inte att göra dig upprörd och förstår att det kan ha låtit lite hårt. Men jag tycker faktiskt att om man reagerar så starkt då någon som du själv skriver inte var en nära vän eller någon du umgicks privat med går bort så kanske man borde söka hjälp för sitt mående i allmänhet. Det är klart att man inte kan tävla i sorg, men jag tycker också att man måste kunna sätta det i perspektiv, och reagerar man väldigt starkt då en icke närstående person går bort så kanske man får fundera på varför man reagerar på det sättet och om man kan tänkas behöva hjälp.

Helt klart! Jag tycker du ska söka psyk-hjälp ts för det som spökar/satte igång hos dig iom detta.
  • natalia89
    Anonym (Sorg är sorg) skrev 2015-09-01 08:29:00 följande:

Sådana svar som denna Natalia89 ger her mig magont, att dessutom "anonym M" också skriver så vidrigt talar att det är samma person. Eventuellt är även elin8199 från samma person, babyface på dem bägge.

Mobbing på hög nivå.

Ts stanna hemma och umgås med familj och vänner. När väl negravningen ska äga rum ska du veta att du har rätt att få ledigt för att gå. Det är tufft att gå på begravning speciellt när en ung person dött.

Nej, vi är inte samma person då anonym (m) har skrivit i pm till mig från sitt riktiga konto.
  • natalia89
    Kine skrev 2015-09-01 08:41:01 följande:

Hade du kunnat jobba och fungera normalt efter att en vän tagit livet av sig?

Om ts inte klarar av att jobba eller fungera normalt så ska hon vara hemma eftersom hon riskerar sina patienters liv om hon inte fungerar.

Alltså, är du efterbliven? Jag har ALDRIG sagt att hon inte ska stanna hemma. Hur dum får man vara? Hur var det nu med läsförståelsen lille vän?
  • natalia89

Vilket jävla kackel det är på er förbannade moralkärringar. Uppenbarligen så har ingen av er läst tråden från början då det enda ni tjafsar om är att ts har rätt att få stanna hemma, ja, vem fan har påstått nått annat? Svarar jag ts så är jag inte ett dugg intresserad av vad nån av er moralkärringar tycker. Det är fullkomligt ointressant. Knip igen nu, på riktigt.

• Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 09:21:42 följande:

Alltså, är du efterbliven? Jag har ALDRIG sagt att hon inte ska stanna hemma. Hur dum får man vara? Hur var det nu med läsförståelsen lille vän?

Du antyder mycket i din inlägg..... Min läsförståelse är bra. Din verkar vara åt helvete.
  • Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 09:25:15 följande:

Vilket jävla kackel det är på er förbannade moralkärringar. Uppenbarligen så har ingen av er läst tråden från början då det enda ni tjafsar om är att ts har rätt att få stanna hemma, ja, vem fan har påstått nått annat? Svarar jag ts så är jag inte ett dugg intresserad av vad nån av er moralkärringar tycker. Det är fullkomligt ointressant. Knip igen nu, på riktigt.

Så läs inte tråden då. Du gör ändå ingen nytta för ts, snarare tvärt om.
  • Anonym (a)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:25:00 följande:
    Man upphör tyvärr aldrig att förvånas över hennes ovilja att ta till så mycket info som möjligt gällande detta för att undvika att få problem med sin arbetsgivare.
    Vilken info är det du tycker TS saknar? Hon vet allt hon behöver veta. Förstår du inte det är det kanske du som behöver sova en stund.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?