• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (B)
    natalia89 skrev 2015-08-31 23:18:12 följande:

Haha alltså, va? Nu får du ge dig. Vill du sjukskriva dig för att du i samma veva kan råka åka på en influensa? Är du påväg att bli sjuk nu? Om inte, vad är ditt problem? Tycker du inte om ditt jobb?

Jävla vuxenmobbare.
  • Anonym (Edda)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 02:29:38 följande:
    En grej bara. Du måste ju förstå att jag inte mår bra, eftersom det är vad allt handlar om. Just nu har jag ingen möjlighet att ta in så mycket information. Jag tar till mig det allra viktigaste det som är viktigast just nu. Sen fokuserar jag på att kunna jobba igen, ordna för mig själv så jag kommer tillbaka som en arbetsför människa med en hjärna som inte är upptagen av sorg och chock. Det måste även du kunna förstå är gsnska vettigt. Men ok du inte förstår att jag är ledsen, också, känner skuld, förtvivlad, fysiskt illamående över vad som hänt, ångest...osv osv. Så kanske du kan tänka till lite och ta till dig det och sen kanske förstå att jag inte kan ta in allt för mycket annat nu. Min första prioritering är att rensa skallen för att kunna arbeta igen.
    Du måste förstå att detta dödsfallet handlar inte om dig, du är ingen närstående eller nära vän. Du har inte möjligheten att behandlas som en sådan fast du känner. Om du arbetar inom vården, hur ska du klara av att ta hand om de känslor du får när en patient dör. För du kommer ju ändå patienterna nära när du vårdar dom. Du kan inte sjukskriva dig varje gång det inträffar också. Låter som om du valt fel yrkesinriktning om du inte klarar av att rensa skallen som du uttrycker det tillräckligt fort.
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 02:29:38 följande:

En grej bara. Du måste ju förstå att jag inte mår bra, eftersom det är vad allt handlar om. Just nu har jag ingen möjlighet att ta in så mycket information. Jag tar till mig det allra viktigaste det som är viktigast just nu. Sen fokuserar jag på att kunna jobba igen, ordna för mig själv så jag kommer tillbaka som en arbetsför människa med en hjärna som inte är upptagen av sorg och chock. Det måste även du kunna förstå är gsnska vettigt. Men ok du inte förstår att jag är ledsen, också, känner skuld, förtvivlad, fysiskt illamående över vad som hänt, ångest...osv osv. Så kanske du kan tänka till lite och ta till dig det och sen kanske förstå att jag inte kan ta in allt för mycket annat nu. Min första prioritering är att rensa skallen för att kunna arbeta igen.

Det låter som en utmärkt idé! Du verkar vara en klok tjej med skinn på näsan. Har du någon du kan prata med irl? Kanske en förälder eller vän?
  • Ego Lovers
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 00:51:38 följande:
    Om jag inte vill berätta en fruktansvärd händelse bara sådär? Bita ihop, tror du inte jag har gjort det?du bara ältar, varför är du ens kvar? Det är jag som startade tråden och jag vill ha flera svar för att själv kunna göra ett eget svar på mina funderingar...det är inte att älta.

Det handlar inte om att jag inte har lust att jobba, det handlar om att jag inte klarar det. Jag förstår inte hur jag ska kunna klara det. Om du blir magsjuk och måste sjukanmäla dig, skulle du då berätta om hur din diarre är eller hur mycket du kräks? Förmodligen inte..
    Fast ringer man och säger att man är magsjuk kan nog 99,9% förstå utan vidare detaljerad beskrivning att det innefattar kräkning eller diarré eller båda två.

Att du inte fattar det förstår nog flertalet här.
  • Anonym (Sorg är sorg)

Sådana svar som denna Natalia89 ger her mig magont, att dessutom "anonym M" också skriver så vidrigt talar att det är samma person. Eventuellt är även elin8199 från samma person, babyface på dem bägge.

Mobbing på hög nivå.

Ts stanna hemma och umgås med familj och vänner. När väl negravningen ska äga rum ska du veta att du har rätt att få ledigt för att gå. Det är tufft att gå på begravning speciellt när en ung person dött.

• Anonym (Sorg är sorg)

Oj är det nu från elin1989 som du "anonym Ebba" fortsätter att mobba ts?

Jag kan lova att alla ni är en och samma person.

Jävla mobbare.

• Anonym (Agnes)
    Anonym (Sorg är sorg) skrev 2015-09-01 08:29:00 följande:

Sådana svar som denna Natalia89 ger her mig magont, att dessutom "anonym M" också skriver så vidrigt talar att det är samma person. Eventuellt är även elin8199 från samma person, babyface på dem bägge.

Mobbing på hög nivå.

Ts stanna hemma och umgås med familj och vänner. När väl negravningen ska äga rum ska du veta att du har rätt att få ledigt för att gå. Det är tufft att gå på begravning speciellt när en ung person dött.

Håller helt med.

Självmord i ung ålder är verkligen extremt tufft att gå igenom :( de flesta runtomkring blir påverkade och vissa mer än andra. Skönt att det finns fler som förstår det <3

Vi behöver allvarligt talat sprida mer kärlek och mindre hat. Det hjälper ingen.
  • Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 01:00:57 följande:

Du kanske själv börjar komma till insikt att du är en bekväm liten fröken och hur man än vrider och vänder på det så är det ingenting som passar? Kanske dags för även dig att dra täcket över huvudet. Du verkar aldrig komma fram till punkt.

Hade du kunnat jobba och fungera normalt efter att en vän tagit livet av sig?

Om ts inte klarar av att jobba eller fungera normalt så ska hon vara hemma eftersom hon riskerar sina patienters liv om hon inte fungerar.
  • Nightrod

Kan va svårt att bli sjukskriven pga sorg när det inte är en närstående, inte ens någon som man umgås med privat elelr träffar privat.
    Då kan man nog sjukskriva sig varje gång någon blir braggd om livet. Och det skulle inte funka.

Sedan kan man alltid sjukskriva sig en vecka, men en arbetsgivare kan kräva läkarintyg från sjukdag ett om de vill, och detta kommer inte gå igenom isåfall

• Kine
    natalia89 skrev 2015-09-01 01:08:29 följande:

Trots att flera st har skrivit att ett läkarintyg INTE behövs om du är hemma färre än 7 dagar, så fortsätter du fråga. Jag tycker ärligt talat väldigt synd om dig.

En arbetsgivare har rätt att kräva sjukintyg från första dagen om denne vill. Få arbetsgivare gör dock det.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?