• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Anonym (Asta)

Om jag drabbades av så svår sorg att jag blev arbetsoförmögen så skulle jag gå direkt till läkare. Kanske i desperation åka till akuten.............hjälp mig!!! Mer hanterbar sorg skulle jag just försöka hantera.

• Anonym (Edda)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 09:34:31 följande:
    Det spelar ingen roll hur nära vänner de var. Vad som spelar roll är TS arbetsförmåga. Ett chocktillstånd kan man sjukskrivas för oavsett om det handlar om att grannens katt blev överkörd eller att min fasters mosters barnbarns syster vann 30 miljoner på lotto. Klarar jag inte att fokusera på arbetet skall jag inte gå dit. Händer det väldigt ofta är det en annan sak och arbetsgivaren kan börja kräva intyg från första dagen, samt när de ser vad saken gäller ta kontakt med företagshälsovården, föreslå terapi eller annat, men så är inte fallet för TS.

Förstår du inte skillnaden på patienters dödsfall och folk man känner privat? Tror du TS har planer på att sjukskriva sig varje gång någon patient dör? Det är inte relevant i nuläget.
    Klarar du inte av att arbeta betyder det inte att du har rätt att sjukskriva dig och få sjuklön. Din chef kan kräva sjukintyg från första dagen och kan du inte det blir du utan inkomst.
  • Anonym (Edda)
    Kine skrev 2015-09-01 12:26:54 följande:
    Det jag tror ts menar med träffa privat är att de inte umgås privat utan att de bara har umgåtts och träffas i ett gäng.
    Är du ts eftersom du försvarar henne?
  • Anonym (Edda)
    klyban skrev 2015-09-01 12:16:41 följande:

Att vara sjukskriven för såna här saker, så brukar läkare uppmuntra en att interagera med omvärlden.
    Än sitta hemma och stänga in sig fysiskt och psykiskt, som bara gör återhämtningen längre.
    För återhämta sig snabbare, måste väl vara nått bra?

Man blir inte sjukskriven för att bekanta dör!

Då kommer läkaren skicka en psykolog garanterat.
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Edda) skrev 2015-09-01 18:28:02 följande:

Är du ts eftersom du försvarar henne?

Är det verkligen så konstigt att en människa känner empati för någon annan och vill stå upp för denne?

STOR SUCK!
  • Kine
    Anonym (Edda) skrev 2015-09-01 18:29:26 följande:

Om man blir sjukskriven eller ej beror helt och hållet på ens arbetsförmåga.
  • klyban

Hur utläser du detta?
    Givetvis pratar vi om de som sorgen blir för mycket för dom att hantera.
    Man blir knappast skickad till psykolog om man behöver en extra vecka att få ihop sig själv.

• Anonym (M)

Det verkar ju inte som att hon vill berätta för sin arbetsgivare att orsaken till att hon vill sjukskriva sig är vännen som har gått bort.

Och det är ju trots att arbetsgivaren redan vet om att hennes vän har gått bort.
  • Anonym (fcts)

Flera pratar om förstadagsintyg. Ja, det kan krävas i vissa fall men inte i efterhand så att säga. Finns ingen sådan överenskommelse redan för just TS kan inte arbetsgivaren nu kräva förstadagsintyg för detta tillfälle. Icke.

Nej man blir inte sjukskriven för att en bekant dör. Däremot kan man bli sjukskriven om ens eget mående gör att arbetsförmågan är nedsatt eller saknas helt, vare sig detta följer på en bekants dödsfall eller en familjemedlems, eller om det handlar om en separation, eller om det handlar om annan kris.

• Anonym (...)

Alltså, ni som ger er på TS i det här fallet, saknar ni empati helt och hållet?
    Har ni aldrig själv läst/hört om en annans persons öde och blivit påverkade?
    Alla människor är olika, och reagerar på olika saker. Sen om TS känner sig påverkad pågrund av att saker hon upplevt vet väll ingen annan människa.

Samma natt som jag fick mitt första barn så tog en klasskamrat från grundskolan livet av sig, det var ingen jag umgicks med utöver eventuella grupparbeten. Jag hade endast pratat med denna person någon enstaka gång när jag väntade på bussen vid gymnasiet efter att vi slutade grundskolan. Det var endast via gemensamma kontakter jag hörde något om honom. Det var 6 år sedan jag ens sett personen när han gick bort. Och jag mådde skitdåligt när jag fick reda på det morgonen efter förlossningen (visst hormoner kan ha påverkat). Men idag flera år efteråt så är jag fortfarande påverkad av det. Jag tänker ofta på om vi som var klasskamrater hade kunnat förändra. Jag tänker på hans barn som inte får växa upp med en pappa som var en genuint snäll människa som bara behövde få hjälp. Jag kan inte låta bli att inte bli påverkad när jag själv som tonåring mått väldigt dåligt periodvis. 

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?