Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Påven Johanna skrev 2015-09-01 10:38:40 följande:
    Så det fungerade att bita ihop för att gå på stan i alla fall?

Att vara sjukskriven för såna här saker, så brukar läkare uppmuntra en att interagera med omvärlden.
    Än sitta hemma och stänga in sig fysiskt och psykiskt, som bara gör återhämtningen längre.
    För återhämta sig snabbare, måste väl vara nått bra?

• klyban
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-01 12:27:58 följande:
    Har inte tänkt att stänga in mig fysiskt och psykiskt.

Min depression är inte tillbaka. Jag förstår inte varför den ska behöva vara det bara för att jag reagerar på att en vän har tagit livet av sig på ett brutalt sätt.

Var inte det jag menade heller.
    Utan att det är bra att få komma ut, och då gå på stan.
    Är nått bra och ska uppmuntras.

• klyban
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 12:31:38 följande:
    Om du läser ordentligt det Klyban skrev till dig framkommer det inget om att du ska stänga in dig fysiskt och psykiskt!

Problemet är att många tycker att en sjuksriven ska sitta inne och hemma.
    Och inte kan inse att det finns lägen, att det är den sämsta idén, att vara hemma.

• klyban
    Anonym (Edda) skrev 2015-09-01 18:29:26 följande:
    Man blir inte sjukskriven för att bekanta dör!
    Då kommer läkaren skicka en psykolog garanterat.

Hur utläser du detta?
    Givetvis pratar vi om de som sorgen blir för mycket för dom att hantera.
    Man blir knappast skickad till psykolog om man behöver en extra vecka att få ihop sig själv.

• klyban
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-01 23:06:41 följande:
    Ja det har det men inte i efterhand så att säga, när den aktuella sjukfrånvaron redan är ett faktum. Sådant ska ordnas utifrån vissa regler och redan finnas när sjukfrånvarotillfället börjar. Bra att du till slut verkar ha insett det nu.

Jo orsaken till sjukskrivningen i betydelsen diagnos/sjukdom/skada får döljas. Däremot kan de som sagt,se själv citatet, behöva veta utförligt hur sjukdomen/skadan påverkar arbetsförmågan. Det är två olika rutor på intyget.

Vad stödjer du dig på, i att det går att ta bort orsak i sjukintyg?
    Har aldrig någonsin hört talas om detta innan.
    Så undrar om du har nått som berättar att det går att dölja orsak till sjukdom.

Detta är en fråga, och inte ett ifrågasättande av dig.
    Då jag finner det intressant, och lära mig nått jag inte vet nått om sedan innan.

• klyban
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 23:22:09 följande:
    Det stämmer att man bara behöver lämna in andra sidan på intyget - där det står hur länge man skall är borta och i vilken grad man är sjukskriven. Försäkringskassan får givetvis all info, men inte arbetsgivaren. Det är frivilligt.

lagen.nu/1991:1047#P9S1
    Arbetstagaren ska lämna arbetsgivaren en skriftlig försäkran om att han eller hon har varit sjuk och i vilken omfattning som arbetsförmågan har varit nedsatt på grund av sjukdomen samt om han eller hon då omfattades av bestämmelserna i 16 a kap. 2 § lagen (1962:381) om allmän försäkring. Försäkran behöver inte innehålla närmare uppgift om sjukdomen. Arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan arbetstagaren har lämnat försäkran. Lag (2008:1244).
    Tack, jag lärt mig nått nytt.
    Men i TS fall, så är det rätt uppenbart vad som föranleder till sjukskrivningen.
    Även om man bara lämnar in tiden och inte orsaken till sjukskrivningen.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?