• Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

En vän till mig dog för ca 2 veckor sedan. Det hela var väldigt plötsligt.

Det var inte en nära vän till mig men jag känner mig ändå så "påverkad" av detta.

Min chef vet om det, då jag ville byta ett arbetspass.

Jag har ju jobbat sedan händelsen.

Idag fick jag veta hur hen dog och det hela känns nu ännu värre. Jag känner mig alldeles splittrad och sorgsen. Jag kämpar för att hålla ihop för att kunna klara jobba nu i några dagar, men vet inte om jag klarar det. Har svårt att fokusera för tankar på detta hemska susar genom huvudet hela tiden.

Kanske måste jag tillåta mig själv att bryta ihop och sen börja bygga upp mig igen?

Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär...

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?

Hoppas någon kan svara!!

• Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 23:34:11 följande:

Ja,eftersom att hennes arbetsgivare redan vet om att hennes vän gick bort nyligen.

Sen finns det vet du särskilda fall där arbetsgivaren har rätt innan dag 8 att begära in sjukintyg där orsaken till sjukskrivningen inte får döljas.

Dock känns det ot för mig att gå in på det närmare här i tråden.

Det är skillnad på sjukintyg och sjukskrivning. Men tvivlar på att man måste visa vad man har för diagnos med sjukintyg.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-02 00:35:48 följande:

Det är skillnad på sjukintyg och sjukskrivning. Men tvivlar på att man måste visa vad man har för diagnos med sjukintyg.

I särskilda fall kan man bli tvungen att vid sjukskrivn redan innan dag 8 av sjukskrivningen visa upp för sin arbetsgivare sjukintyg där orsaken till det syns.

I normala fall räcker det oftast med att uppvisa sjukintyg et utan att visa upp själva orsaken.
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-02 00:43:09 följande:

I särskilda fall kan man bli tvungen att vid sjukskrivn redan innan dag 8 av sjukskrivningen visa upp för sin arbetsgivare sjukintyg där orsaken till det syns.

I normala fall räcker det oftast med att uppvisa sjukintyg et utan att visa upp själva orsaken.

Jag misstänker fortfarande att man inte behöver berätta om sin diagnos....

För på sjukintyget så behöver man inte skriva varför/orsak/diagnos.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-02 10:07:09 följande:

Jo,i vissa särskilda fall kan man i samband med sjukskrivning bli tvungen att även för sin arbetsgivare att visa sjukintyg där även orsaken till sjukskrivningen syns!
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-02 11:20:46 följande:

Jo,i vissa särskilda fall kan man i samband med sjukskrivning bli tvungen att även för sin arbetsgivare att visa sjukintyg där även orsaken till sjukskrivningen syns!

Har du källa på det?
  • Anonym (Arbetsgivare)

Din arbetsgivare har rätt att kräva ett sk förstadagsintyg om de tror att du inte är sjuk på riktigt. Om du behöver vara hemma utan att vara sjuk så ring din arbetsgivare och be om några dagars permission , dvs ledighet utan lön. De flesta arbetsgivare brukar hjälpa till med detta.

Givetsvis ska man få reagera och få möjlighet att hantera sin situation, men arbetsgivaren och skattebetalarna ska ju inte behöva finansiera detta. Sjuklön är för sjuka. Då är permission ett mer ärligt sätt att hantera detta och jag är säker på att din arbetsgivare hjälper till.

• Anonym (Arbetsgivare)

Din arbetsgivare har rätt att kräva ett sk förstadagsintyg om de tror att du inte är sjuk på riktigt. Om du behöver vara hemma utan att vara sjuk så ring din arbetsgivare och be om några dagars permission , dvs ledighet utan lön. De flesta arbetsgivare brukar hjälpa till med detta.

Givetsvis ska man få reagera och få möjlighet att hantera sin situation, men arbetsgivaren och skattebetalarna ska ju inte behöva finansiera detta. Sjuklön är för sjuka. Då är permission ett mer ärligt sätt att hantera detta och jag är säker på att din arbetsgivare hjälper till.

• Anonym (Arbetsgivare)

• Anonym (Arbetsgivare)
    Kine skrev 2015-09-02 10:07:09 följande:

Visst måste man det. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och måste få veta vad som fattas medarbetaren för att kunna uppfylla denna.
  • Anonym (fcts)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2015-09-02 13:31:27 följande:

De har inte rätt att kräva förstadagsintyg om inte en överenskommelse om sådant redan finns.

Krisreaktion kan också föranleda sjukdomstillstånd som sätter ned arbetsförmågan och därmed berättigar till sjuklön. Så du eller nån annan kan inte säga att TS inte är sjuk.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?